Åh stakkels lille skat da! UF! Umiddelbart får jeg den tanke at hvis man er forstoppet, ja så kan affaldsstofferne cirkulere i kroppen da man ik rigtigt kan komme af med dem og det kan man virkelig godt få det skidt af og det er ikke noget man skal se let på. Hvis han får feber er det ved at være alvorligt og så skal han ikke have den modermælkserstatning han nu får ....men f.eks. Allomin syrnet....
Før jeg skriver det næste vil jeg lige fortælle at jeg VIRKELIG har KÆMPET for at lykkes med at amme min nu 4mdr gamle dreng nr.3 exlusivt. Dernæst vil jeg råde dig til i samarbejde med en sagkyndig såsom en børnelæge eller blot sundhedsplejerske på at få hjælp til at arbejde på at få din mælkeproduktion op til hvad din guldklump har brug for. Det kan godt lade sig gøre! Jeg er levende bevis på det. Det kræver stædighed, tålmodighed og at du får hjælp af SH, læge, manden/kæresten. Din søn vil ALDRIG få forstoppelse, ondt i maven eller skulle have afføringsmiddel ved at få modermælk iforhold til modermælkserstatning.
Jeg fik selv hjælp til det og du er heldig af dit lille pus vil tage flaske for det ville min søn absolut ikke så det var mega mega hårdt for det var en kamp at få noget fra flaske i ham! Indtil din mælkeproduktion er oppe til hans behov så kan du snildt mætte ham med modermælkserstatning. Jeg gjorde det at jeg lejede en elektrisk dobbelt brystpumpe fra Falck og pumpede en 20-30minutter efter hver amning (8-10 amninger i døgnet eller hvor meget nu baby ønskede det). Ved at pumpe begge bryster på een gang får du det mælkestimulerende hormon prolaktin op meget mere end ved blot at tømme ét bryst adgangen. Derfor den dobbelte elektriske brystpumpe. Det koster omkring 530kr. for 8 dage og derefter 32kr. om dagen og det er bare SÅ meget pengene værd!!!! (tænk hvad man i sidste ende giver ud for modermælkserstatning...!!!
)
Dernæst er det vigtigt at du spiser kvalitetsmad og ikke noget der minder om eller ligner mad. Havre, kokosnøddeolie og avocado er bl.a. noget som kan støtte mælkeproduktionen. Spis mad med næring i. Ikke hvidt brød, men hele kerner og godt med protein f.eks. fra nødder jeg har selv mærket har gjort en forskel. Kylling/kalkun er også rigtig god protein. Drik MASSER af rent vand. Hold dig fra koffein. Hvis der ikke er nok næring i din mælk som du skriver, så er det vigtigt at dit valg af kost bliver justeret. Hvis problemet er at du ikke producerer nok mælk til at han vokser nok af det, så kan problemet enten ligge hos ham ...forkert position ved brystet....han 'snacker' og får ikke et FULDT HELT måltid adgangen. Nyfødte er ufatteligt søvnige og ja selv min 4mdr gamle søn skal jeg arbejde hårdt på at holde vågen efter 5 mins amning!!! Gør alt hvad du kan for at holde ham vågen når han blir ammet....gnub hans ryg, fødder...selv en kølig klud strøget let over panden/nakken (ingen skyldfølelse!
) ...snak/syng til ham, baby er en fantastisk lytter...skift ammeposition eller skift hans ble...hvadend det tager at holde baby vågen...baby skal og må tage et fuldt måltid og tømme brystet helt ind til den fede mælk. Det kan godt være han sutter og sutter 20 gange og så endelig synker...men det er kun godt fordi så stimulerer han dig ikke kun til at producere mere mælk, men han får den tykke fede kalorierige og næringssrige mælk ud. Det er super vigtigt at tage sig tid til at baby sutter den fede mælk med ud! Og tilbyd begge bryster og giv digselv og baby gerne 45min-60min. Derefter pump ud hvadend der er tilbage med den elektriske malkemaskine i 20min. og giv ham det på flaske ved næste måltid EFTER du har ammet. Jeg ved godt det er tidskrævende, tager masser af tålmodighed men hold ved! Din lille elskede skat vil ikke få maveproblemer af det!
Det KAN SAGTENS lade sig gøre! Kræv af din læge/Sundhedsplejerske at du får støtte og hjælp til det! Det kan godt være en god ide med kontrolvejning...spørg din SP/børnelægen. Det er skide synd for rigtig mange mødre og babier så lidt de blir hjulpet/guidet andet end til MME! Man skal spørge om det og forlange det eller være mega heldig at have en fantastisk sundhedsplejerske med logisk sans og finfornemmelse! Jeg siger det af BITTER erfaring som 3.gangs mor!
Jeg håber dette har givet dig mod på at prøve med at få din mælk op til hans behov...ellers Allomin Syrnet har tilsat citronsyre så komælksproteinet bliver nemmere spaltet og chancen for forstoppelse hos barnet mindskes. Jeg har læst at man skiftes pr andet måltid med at give den syrnede MME. Tror vist også man kan blande. Spørg børnelægen eller SP.
Held og lykke med hans mave! og tillykke med din lille guldklump! 
Anmeld