Hej i dejlige damer 
min søn er 2 år og jeg vil gerne forberede mig lidt inden jeg skal igang med det stor arbejde, hvor man skal af med bleen.
Jeg vil gerne være forberedt allerede fra nu af
Hvornår skal man begynde på at få bleen væk?
og hvilke gode råd har I til mig ?
Jeg er meget uenig i den gængse opfattelse at man skal vente til barnet er "klar". Det er en idé der har sneget sig ind i vores kultur i takt med at bleer er blevet en industri man kan tjene penge på.
Man kan lære børn at blive blefri på samme måde som man kan lære dem at gå op af trapper og læse o.s.v.
Jeg har en veninde hvis dreng ikke har brugt ble siden han var 3 mdr. Og en anden veninde som holder sin datter ind over toilettet hver gang hun skifter ble, hvor datteren så tisser (og skider, hvis hun skal). Vores børn har fin kontrol over deres vandladning og afføring fra de er meget små.
I størstedelen af verden bruger børn ikke ble - det er et vestligt fænomen.
Min dreng er lige begyndt at synes det er enormt spændende at kigge på sin tissemand når han tisser og han synes også at det er meget spændende at se os forældre tisse (han er 16 mdr.). Så jeg regner med at gå i gang snart.
Det er selvfølgelig afgørende at der ikke bliver presset og stresset og at det bliver gjort til en afslappet og hyggelig ting - men det er vel en selvfølge.

Anmeld