Eksperthjælp: dreng knapt 5 år ammes, giver det problemer fremover?.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.787 visninger
0 svar
0 synes godt om
7. februar 2013

Lisbeth Jess

"dreng knapt 5 år ammes, giver det problemer fremover?."

Hej Lisbeth

Min kæreste og jeg gennem 10 år er ved at gå fra hinanden. I den forbindelse har jeg haft en del bekymringer for hendes adfærd med vores drenge på snart 5 år.
Konkret er der hendes brug af amning/hyggebryst til at få ham til at falde til ro. Når hun gerne vil have ham til at sove hos sig (jeg sover i øjeblikket i stuen, og drengen ligger tit hos mig om aftenen), "lokker" hun med at han kan få bryst.
Han har det også med at gribe efter hendes bryster så snart han sidder hos hende.
Jeg kan af og til få fornemmelsen, at hun også får trøst af det, og jeg er bekymret for, om det kan skade hans udvikling/forhold til kvinder.

Har jeg grund til at være bekymret for det? Eller er det blot noget, han vil vokse fra? Det skal siges, at det ikke er noget nyt, og hun har brugt bryst til trøst/putning i lang tid.

Venlig hilsen

BekymretFar

Lisbeths svar

Hej bekymret far!
Jeger lidt usikke rpå om jeg læser hans alder rigtigt? Hvis han er knapt 5 år, som du skriver har jeg flg kommentarer.

Deter sjældent, børn bliver ammet så længe som jeres søn er blevet. i andre kulturer bliver børn ammet indtil dte næste barn overtager pladsen.
Han er en stor dreng som sagtens kan klare sig uden mors mælk.
Psykisk har han måske udviklet en afhængighed til at blive trøstet ved brystet .

I e rmidt i et opbrud, som han helt sikkert mærker, alligvel er det vigtigt at han får udviklet sin tilknytning til både mor og far uden at brystet indgår.

han skal lære at bruge sine ord når han bliver ked af det og opleve empatien fra jer de kærlige omsorgsfulde forældre.
Han skal lære ,der findes tryghed også kun med knus, varme og kærlige ord.
fælles spilleregler
I må kunne snakke jer til rette om, hvordan han skal trøstes og puttes,, og ligger han hos dig ,skal han selvfølgelig blive der,.

Han skal fremover også være meget sammen med dig, derfor er det vigtigt du oplever ,han kan trøstes og rummes med knus og varme ord.

Jeg mener,I som familie vil have gavn af hjælp til at mestre jeres opbrud,så alle kan klare en nye situation fremover bedst muligt.

Deter sikkert sorgfuldt for jer alle, i har været sammen i lang tid.

Håber du kan bruge dette som inspiration.
Held og lykke med det hele.

Varme hilsner
Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.