Eksperthjælp: glæde fremfor længsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

720 visninger
0 svar
0 synes godt om
18. juni 2009

Trine Hostrup Dahl

"glæde fremfor længsel"

Hej Trine.

Først og fremmest vil jeg sige, at jeg er utrolig taknemmelig over at kunne finde eksperter, som dig, der vil bruge sin tid herinde på baby.dk, til fortvivlede, ulykkelig eller nysgerrige brugere.

Trine, jeg er en ung pige på 17 år, jeg fylder 18 her til september... jeg bor sammen med min kæreste gennem 2,5 år.. og vi ønsker os brændende et barn sammen... vi har planer om at begynde efter nytår og jeg VIL ikke begynde før, da jeg gerne vil igang med min uddannelse... men jeg synes ventetiden er så forfærdelig hård, fordi jeg virkelig ønsker det her.. - jeg er helt forfærdelig skruk...

Hvordan hjælper jeg mig selv til at leve i nuet, og nyde min hverdag - uden at skulle længes efter at vi snart er i januar ? det er måske et mærkeligt spørgsmål, og ved ikke om det er sådan noget du normalt arbejder med.. - så undskylder jeg selvfølgelig forstyrrelsen og ellers håber jeg du vil hjælpe mig lidt... 

og lige til noget andet...
jeg ved godt vi mennesker alle sammen er forskellige, men det undre mig alligevel hvor meget jeg ligger væk fra mine jævnaldrende mentalt... jeg nyder at være 17, og have et langt liv foran mig, men jeg føler mig langt fra, som en på 17, og vil næppe sammenlignes, med dem som jeg normalt kender på 17 år... hvordan kan det være, man kommer ind i en sådan udvikling, som menneske?.. hvis du forstår mit spørgsmål...

Trines svar

Kære dig!
tak for dit søde brev - du kan tro det også varmer at få breve fra mennesker, der kan bruge ens råd og vejledning til noget godt!

Du skriver at dig og din kæreste ønsker jer et barn sammen. Det lyder rigtigt dejligt, og dét at få et barn sammen med en mand, som man elsker er vidunderligt. Og så er der alligevel skår i din glæde, fordi du synes det er hårdt at vente til nytår, hvor du skriver at det passer ind i dine uddannelsesplaner. Jeg tror ikke, at jeg kan fjerne din længsel og utålmodighed, og jeg kan måske alligvel komme med et par råd om, hvordan du kan få en god tid inden, I går i gang med at forsøge at blive gravide. Det lyder som om, du er ret afklaret omkring dét, at du vil være færdig med din uddannelse først. Du må overveje endnu engang, hvad der vejer mest: endt uddannelse inden graviditet eller graviditet her og nu! Groft sagt! Der vil være fordele og ulemper ved begge valg, og det er kun dig, der kan vide, hvad der er bedst for dig/ jer. Vælger du at holde fast i beslutningen om, at du gerne vil slutte din uddannelse først, så acceptér, at dét som den bedste af de to løsninger - det behøver ikke betyde, at det udelukkende er en beslutning, der kun er god - og det var den bedste. Der er mange fordele ved den beslutning - du står bedre, når du skal ud og søge job, og derved er du økonomisk bedre rustet som forsørger - hvilket er både ansvarsfuldt og fornuftigt. Livet med børn er også én lang prøvelse i tålmodighed - tingene tager længere tid, du kan ikke bare søre som du vil her og nu, for der det lille barn, og livet med børn er nogle gange bare mere bøvlet. Så du kunne måske vende det om, og sige: Her får jeg chancen for at lære at være mere tålmodig, her er noget, jeg er nødt til at gøre, for at komme videre til det jeg virkelig gerne vil.
Derudover er livet desværre sådan indrettet nogle gange at vi ikke altid kan få det vi vil have, når vi vil have det. Det kan være, at der går lidt tid inden du bliver gravid mm. Det er en del af det at blive voksen: at man kan rumme ambivalenserne og at det ikke altid går som man kunne ønske sig, og at man så er nødt til at spørge sig selv, hvad stiller jeg så op med mit liv, min situation, mit parforhold, mit job, mine venner osv. når tingene er som de er. Ikke alt har vi indflydelse på!
Kan du acceptere tingene som de er, i stedet for hele tiden at kæmpe mod virkeligheden så tror jeg valget bliver lettere for dig!

Mht. dit andet spørgsmål, så er teenagere (17 årige) forskellige ligesom alle andre mennesker er det.  Vi er forskellige som børn, unge og voksne og gamle. Det kan skyldes genetiske ting, og det kan skyldes vores opvækst. At være ung og teenager på vej mod voksenlivet kan ofte være svært - der kan være krav om uddannelse, krav fra forældre, venner mm, der kan gøre det svært for mange - og der reagerer vi forskelligt. Du lyder meget moden, og så længe du følger dit hjerte og din intuition og vælger, havd du tror, der gør dig glad her i livet, så synes jeg det er det vigtigste. Du er som du er, og de 17 årige du refererer til er som de er. Det tror jeg ikke man skal dømme i. Så længe vi opfører os ordentligt og har det godt med os selv, så synes jeg man skal være ung på den måde, som man har det godt med. Forvirring, utryghed, frustration, usikkerhed mm kan komme til udtryk på mange måder. Måske går de med de samme tanker som dig, de tør bare ikke sætte ord på det. Nyd din ungdom - og nyd livet. Nyd din kærlighed og din uddannelse. Jeg er sikker på, at der er meget at være glad for.
Du er altid velkommen til at skrive til mig igen. Her eller på trinedahl@live.dk

Med venlig hilsen og ønsket om en dejlig sommer
Trine

Trine tilbyder individuel terapi, parterapi - sorgbearbejdelse. Supervision samt coaching.

Se Trines hjemmeside: TrineDahl.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.