Anonym skriver:
Jeg er så træt i mit hoved, jeg er IKKE træt af mit barn men han snakker konstant, selv med mad i munden når jeg beder ham lade vær, han siger nej til ALT såsom "Du skal hører hvad jeg siger - NEJ!", "Vi skal hjem nu og spise mad -NEJ!" eller "Skat, du skal i bad - NEJ!" og det er bare til alt, han er så fuld af energi at selv en hel dag i legeland er han stadigvæk helt oppe og ringe.. Har i et par ideer til hvordan jeg enten rammer en bobbel med mere energi eller råd til at tackle hans adfærd.. Nu har det lige taget 20min at få nattøj på, VI SÆTTER grænser men han griner af os, og løber - holder vi ham lidt fast sparker han og slår..
Please sig det er en periode - han er 3år..
det lyder som om den deng skal have MEGET mere disiplin.
Hvis han slår og sparker når i holder ham, så er det bare ind på værelset og TIME OUT, HVER GANG.
I skal simpelthen vide at det ikke er i orden.
stop med spørgsmålene, lad være at give ham et valg. Sig 'kom, nu skal du i bad' og tag ham i hånden og følg ham ud (hold fadt hvis ham prøver a slippe væk, og hvis han blir voldsom, er det ind på værelset alene i 3 min, og så tilbage til badet)
i skal vise ham vejen, guide ham og kunne rumme ham.
En god ide er at 'advare' 5 min før, så han kan få lov at forberede sig. Vi ville jo også blive frustreret hvis vi bare blev smidt i seng mens vi læse en bog eller lign.
Sig 'om lidt/5 min er det senge tid/skal du i bad/spiser vi. Giv ham en chance for at lege færdig eller forberede sig på at der sker noget andet om lidt.
Hvis han blur frustreret, så anerkend det. Sig at du godt kan forstå at det er smadder irriterende og rigtig æv, men at nu er det sengetid og han kan lege videre i morgen.
Husk, han gør det ikke for at være ond, men fordi han ikke kan finde ud af hvad der sker/skal ske ig det er svært for ham at rumme de følelser det medbringer.
Håber du kan bruge det. Jeg har selv en 3 årig som vi køre meget stramme tøjler med, da det ellers ville løbe helt over styr. Og det giver godt ud, for vi oplever aldrig trodsighed/frækhed eller lign.