su og barsel ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

845 visninger
9 svar
0 synes godt om
31. januar 2013

Malou92

Hej .. 

har et spørgsmål fra en veninde .. 

hun er gravid og er i uge 25 nu .

hun modtager su . og skal på barsel og har så hørt noget om 

su - barsels klip .. i 12 måneder 

HVORDAN FUNGERE DET? hvad ville hun få udbetalt ?

* hende kæreste som er på fagforening .

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. januar 2013

dukke

Simone malou skriver:

Hej .. 

Det er nok nemmest hun snakker med sin skole

Anmeld

31. januar 2013

Julemusen

Jeg har selv haft 12 måneders barsel fra uddannelse. Dvs 12 su barselsklip over 12 måneder.
De barselsklip er det samme som alm su, så hun vil få su som hun plejer mens hun er på barsel. Så er 5700 kr Før skat.

Anmeld

31. januar 2013

mth1987

Simone malou skriver:

Hej .. 

http://www.djoef.dk/blade/djoefstuderende/djoefstuderende2008/djoefstuderendenr52008/barselunderstudiet.aspx

Anmeld

31. januar 2013

Malou92

Kitty-Katten skriver:

Jeg har selv haft 12 måneders barsel fra uddannelse. Dvs 12 su barselsklip over 12 måneder.
De barselsklip er det samme som alm su, så hun vil få su som hun plejer mens hun er på barsel. Så er 5700 kr Før skat.

så dvs 

hvis hun skal have noget ud af det skal hun faktisk kun holde barsel i 6 måneder for så kan hun få dobbelt i 6 måneder altså 10000kr ?

- hvorfor så ikke bare droppe ud og søge kontanthjælp ? .. 

så kan hun jo få 10000 u an set hvad? ...

hvad gør forskellen på om hun bliver på uddanelsen eller dropper og tager kh hjælp ?

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

31. januar 2013

Malou92

Simone malou skriver:

så dvs 

hvis hun skal have noget ud af det skal hun faktisk kun holde barsel i 6 måneder for så kan hun få dobbelt i 6 måneder altså 10000kr ?

hvad gør forskellen på om hun bliver på uddanelsen eller dropper og tager kh hjælp ?

hov ! det billede kom da lige fra min skole opgave :s haha

Anmeld

31. januar 2013

serinasmor

Simone malou skriver:

så dvs 

for det første kan man ikke bare regne med at komme ind på studiet hvor man slap når barslen er slut- hvis man dropper ud - det kan man med barselsSUklip (der er forskellige regler for forskellige uddannelser omkring hvornår man går fra på barsel og starter igen - hun skal snakke med sin studievejleder) ... for det andet vil det jo være selvforskyldt hvis hun dropper ud - så først er der karantæne og efterfølgende er det jo ikke sikkert hun kan få lov at få kontanthjælp ...

er det en videregående uddannelse?

forresten kan man også stadig tage SUlån når man er på barsel

Anmeld

31. januar 2013

MajseMaja

Simone malou skriver:

hov ! det billede kom da lige fra min skole opgave :s haha

Hvis hun dropper ud, skal hun jo starte forfra på sit studie..
Hvis hendes kæreste er i arbejde kan de ikke få ekstra støtte. Hvis han er under uddannelse kan de få tillæg, men ved ikke hvordan hvis han er arbejdsløs. Men hvis de vil dele barslen kan faren jo tage nogle måneder efter de 6 måneder hvor moren har haft barsel. Alt afhængig af hvilket studie hun går på, og hvor i sin uddannelse hun er, ville det da være oplagt at tage 6 måneders orlov fra studiet og få dobbelt SU i et halvt år og faren tager resten indtil barnet kan komme i institution, på nogle studier er der jo meget hjemmearbejde, så man kan hjælpes ad med den lille..

Anmeld

31. januar 2013

Zelinasmor

"Hvis hun skal have noget ud af det"? Hun er vel på ganske alm. SU nu. Så hvorfor SKAL hun så absolut have 10.000? Så dyrt er det altså heller ikke med en nyfødt.

Synes det lyder meget forkælet at skrive: Hvis hun skal have noget ud af det". Hun får vel ikke et barn for pengenes skyld. 

Anmeld

1. februar 2013

Julemusen

Som de andre skriver har hun ikke ret til at fortsætte på sin uddannelse hvis hun dropper ud for at få kontanthjælp. Så skal hun nok forvente at starte forfra efter barsel.
Er derfor man kan søge su barselsklip. Og ja hvis hun skal have mere end den almindelige su så er der dobbelt klip i 6 måneder. Men jeg synes nu det er synd at så lille et barn skal i dagpleje når moren har mulighed for at tage et års barsel.
Kan ikke forstå at hun skulle have brug for flere penge når hun har født end nu når hun klare sig på en su.
Jeg har ingen kendskab til kontanthjælp men ved at hun ikke bare kan få det når hun dropper ud. Der er karantæne og kommunen kan nægte hende kontanthjælp hvis de opdager at hun har planer om at fortsætte studie bagefter. Er på grænsen til social svindel, ifølge min søster som er socialrådgiver.
Foruden en alm su hun vil få over 12 måneder får de jo familie ydelse i kvartalet og hun kan søge sulån. Det har jeg så ikke gjort. Og her er både manden og jeg på su og vi har klaret det godt økonomisk med et barn :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.