Kontanthjælp og forsørgelsespligt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.277 visninger
19 svar
0 synes godt om
29. januar 2013

Anonym trådstarter

Hej med jer,

Jeg skriver lige her, i tilfælde af at nogle af jer har kendskab til det jeg vil spørge om.

Min mand og jeg er gift, og jeg skal søge kontanthjælp efter at have meldt mig ledig. Min mands løn er på ca 21xxx kr. Kan jeg forvente at blive afvist ?

Hans reelle løn er på ca 18xxx kr, da han får tilskud til lejlighed ( han betaler oveni det han får) og transport (fordele ifm arbejdskontrakt). Han bor nemlig i udlandet.

Men vil kommunen se på det samlede beløb eller hans reelle løn? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. januar 2013

Mullepilige

du kan ring og høre dem af

Anmeld

29. januar 2013

LilleChelle

Kontanthjælpen for forsørger over 25 er på cirka 13.500 kr. dvs. at når man er gift, så er der blevet vurderet at et ægtepar skal kunne leve for 2x13.500 kr. før skat.

Så hvis din mand f.eks. tjener 20.000 kr. om mdr. før skat, så vil der blive suppleret op i kontanthjælp, så du kun vil få 6.000 kr. før skat.

Jeg ved ikke hvordan i skal regne med hans tillæg til lejlighed i udlandet ..

Anmeld

29. januar 2013

Anonym trådstarter

Kontanthjælpen for forsørger over 25 er på cirka 13.500 kr. dvs. at når man er gift, så er der blevet vurderet at et ægtepar skal kunne leve for 2x13.500 kr. før skat.

Så hvis din mand f.eks. tjener 20.000 kr. om mdr. før skat, så vil der blive suppleret op i kontanthjælp, så du kun vil få 6.000 kr. før skat.

Jeg ved ikke hvordan i skal regne med hans tillæg til lejlighed i udlandet ..

Der betales ikke skat i det pågælende land. Så reelt ryger der direkte    19xxx direkte i hans lomme. 

Men hvor meget ryger der til skat, hvis vi bruger dit eksempel? Altså hvor meget vil jeg ca få udbetalt efter skat? 

Nej, det andet er nok lidt for specifikt.. Det må jeg kontakte kommunen, for at høre om de kan svare på. 

Anmeld

29. januar 2013

LilleChelle

Anonym skriver:

Der betales ikke skat i det pågælende land. Så reelt ryger der direkte    19xxx direkte i hans lomme. 

Men hvor meget ryger der til skat, hvis vi bruger dit eksempel? Altså hvor meget vil jeg ca få udbetalt efter skat? 

Nej, det andet er nok lidt for specifikt.. Det må jeg kontakte kommunen, for at høre om de kan svare på. 

Det kommer an på dit fradrag .. 

Hvis vi siger at du får 6000 før skat. og har et almindeligt fradrag på 4100 kr. og en skatteprocent på 37%.

Så vil du få: (6000-4100) - 37% + 4100 = 5297 kr. udbetalt. 

Anmeld

29. januar 2013

Anonym trådstarter

LilleChelle skriver:

Det kommer an på dit fradrag .. 

Hvis vi siger at du får 6000 før skat. og har et almindeligt fradrag på 4100 kr. og en skatteprocent på 37%.

Så vil du få: (6000-4100) - 37% + 4100 = 5297 kr. udbetalt. 

Okay, tak for forklaringen  

Anmeld

29. januar 2013

LilleChelle

Anonym skriver:

Okay, tak for forklaringen  

Velbekomme

Anmeld

30. januar 2013

Mor_til_3_unger

Profilbillede for Mor_til_3_unger

KH taksten hedder 13952kr,hvilket vil sige din kærste skal tjene under 27904 kr om månede.

Du kan så kun få den sum der er imellem din mands indtægt,og de 27904 kr,også skal der trækkes skat af dem. 

Anmeld

30. januar 2013

raca

Anonym skriver:

Hej med jer,

Jeg skriver lige her, i tilfælde af at nogle af jer har kendskab til det jeg vil spørge om.

Min mand og jeg er gift, og jeg skal søge kontanthjælp efter at have meldt mig ledig. Min mands løn er på ca 21xxx kr. Kan jeg forvente at blive afvist ?

Hans reelle løn er på ca 18xxx kr, da han får tilskud til lejlighed ( han betaler oveni det han får) og transport (fordele ifm arbejdskontrakt). Han bor nemlig i udlandet.

Men vil kommunen se på det samlede beløb eller hans reelle løn? 

du får afslag.. det er rimlig sikkert, 

da din mand har forsøgerpligten.. ikke staten, i og med i er gift og han har en udemærket indtægt. 

men du kan overdrage dit fradrag til ham. da du ikke selv kan udnytte det. 

eller du kan vælge de der 6 mdr selvvalgt uddannelse.

Anmeld

30. januar 2013

Mor_til_3_unger

Profilbillede for Mor_til_3_unger
raca skriver:

du får afslag.. det er rimlig sikkert, 

da din mand har forsøgerpligten.. ikke staten, i og med i er gift og han har en udemærket indtægt. 

men du kan overdrage dit fradrag til ham. da du ikke selv kan udnytte det. 

eller du kan vælge de der 6 mdr selvvalgt uddannelse.

Det er ikke korrekt,så længe han tjerner under 2 x KH satsten,kan man få KH. 

Hvorfor komme med et råd,når man åbenlyst ikke kender reglerne,og heller ikke har gidet at læse de øvrige indlæg!!! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.