Jeg kan da i hvert fald dele det brød, som jeg tit bager til weekenden. Så bruger vi det både til morgenmad og frokost, for det er jo "groft" - det er dog ikke rugbrød
og så er det lidt på slump med melet, for jeg har aldrig bagt det her efter opskrift... bager meget sjældent efter opskrift
der er til 1 groft brød her...
2 dl lunkent vand
25 g gær (eller ½ pakke økologisk... min foretrukne)
ca. 1 dl surmælksprodukt (kærnemælk, a-38, yogurt naturel eller hvad man nu har)
fuldkornshvedmel (ca. 200 gram... eller 100 g. fuldkorns og 100 g. grahamsmel)
hvedemel (ca. 300 gram)
1 tsk sukker & 1 tsk salt
Kom gær, sukker og salt i vandet og rør det ud. Tilsæt surmælksproduktet og rør det i. Tilsæt fuldkornshvedemel og evt. grahamsmel til det ligner "grød" (ikke tyk grød). Når det er rørt i, tilsættes hvedemel mens der æltes, men lidt af gangen! Dejen må aldrig blive for "tør", så hellere bruge lang tid på at ælte dejen så melet optager væsken af sig selv. Sæt dejen til hævning et lunt sted til dobbelt størrelse (mindst 1 time, gerne længere). Form brødet og sæt det til hævning til dobbelt størrelse igen. Pensl med mælk og skær et par ridser i overfladen. Sæt det i ovnen ved 180-200 grader i 25 minutter - men hold øje med det, ovne er forskellige.
Jeg plejer at bruge 5-10 minutter på at ælte dejen når alt mel er tilsat, det giver et brød med god smag. Og så er en regel at brød som regel skal efterhæve ligeså længe som det hævede i første omgang. Hævning udvikler også smagen.
Jeg plejer i øvrigt at komme et viskestykke over dejfadet og sætte det ind under min dyne til hævning 
Anmeld