Nogle af jer, der har en god opskrift på GROFT brød?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.206 visninger
9 svar
0 synes godt om
28. januar 2013

Miss-86

Jeg er ved at bage nøddebrød for første gang, det ser lækkert ud og skulle jo også være sundt..
Jeg vil så høre jer, ad om I har nogle gode opskrifter på nøddebrød eller andet groft brød?

Jeg har prøvet et par forskellige rugbrød, men synes ikke de har været så gode..
Jeg søger en opskrift på lækkert groft brød eller rugbrød, som er 'svampet' og ikke er tørt, når man spiser det uden smør på!

Skriv endelig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. januar 2013

Silas&Mille

Sådana nogle opskrifter kunne jeg også godt tænke mig.

Så opper lige

Anmeld

28. januar 2013

Muffin_girl

Silas&Mille skriver:

Så opper lige

Også mig ..

Anmeld

28. januar 2013

Miss-86

Silas&Mille skriver:

Så opper lige

Tak

Anmeld

28. januar 2013

trunte89

Jeg synes, at amo bagebøgerne er super gode.
Jeg har lavet noget speltbrød, groft brød med squash og gulerodsboller. Alle rigtig lækre opskrifter!

Anmeld

28. januar 2013

trunte89

Jeg synes, at amo bagebøgerne er super gode.
Jeg har lavet noget speltbrød, groft brød med squash og gulerodsboller. Alle rigtig lækre opskrifter!

Anmeld

28. januar 2013

Victoria2013

Jeg kan da i hvert fald dele det brød, som jeg tit bager til weekenden. Så bruger vi det både til morgenmad og frokost, for det er jo "groft" - det er dog ikke rugbrød og så er det lidt på slump med melet, for jeg har aldrig bagt det her efter opskrift... bager meget sjældent efter opskrift  der er til 1 groft brød her...

2 dl lunkent vand
25 g gær (eller ½ pakke økologisk... min foretrukne)
ca. 1 dl surmælksprodukt (kærnemælk, a-38, yogurt naturel eller hvad man nu har)
fuldkornshvedmel (ca. 200 gram... eller 100 g. fuldkorns og 100 g. grahamsmel)
hvedemel (ca. 300 gram)
1 tsk sukker & 1 tsk salt

Kom gær, sukker og salt i vandet og rør det ud. Tilsæt surmælksproduktet og rør det i. Tilsæt fuldkornshvedemel og evt. grahamsmel til det ligner "grød" (ikke tyk grød). Når det er rørt i, tilsættes hvedemel mens der æltes, men lidt af gangen! Dejen må aldrig blive for "tør", så hellere bruge lang tid på at ælte dejen så melet optager væsken af sig selv. Sæt dejen til hævning et lunt sted til dobbelt størrelse (mindst 1 time, gerne længere). Form brødet og sæt det til hævning til dobbelt størrelse igen. Pensl med mælk og skær et par ridser i overfladen. Sæt det i ovnen ved 180-200 grader i 25 minutter - men hold øje med det, ovne er forskellige.

Jeg plejer at bruge 5-10 minutter på at ælte dejen når alt mel er tilsat, det giver et brød med god smag. Og så er en regel at brød som regel skal efterhæve ligeså længe som det hævede i første omgang. Hævning udvikler også smagen.

Jeg plejer i øvrigt at komme et viskestykke over dejfadet og sætte det ind under min dyne til hævning

Anmeld

29. januar 2013

Miss-86

Kia2013 skriver:

Jeg kan da i hvert fald dele det brød, som jeg tit bager til weekenden. Så bruger vi det både til morgenmad og frokost, for det er jo "groft" - det er dog ikke rugbrød og så er det lidt på slump med melet, for jeg har aldrig bagt det her efter opskrift... bager meget sjældent efter opskrift  der er til 1 groft brød her...

2 dl lunkent vand
25 g gær (eller ½ pakke økologisk... min foretrukne)
ca. 1 dl surmælksprodukt (kærnemælk, a-38, yogurt naturel eller hvad man nu har)
fuldkornshvedmel (ca. 200 gram... eller 100 g. fuldkorns og 100 g. grahamsmel)
hvedemel (ca. 300 gram)
1 tsk sukker & 1 tsk salt

Kom gær, sukker og salt i vandet og rør det ud. Tilsæt surmælksproduktet og rør det i. Tilsæt fuldkornshvedemel og evt. grahamsmel til det ligner "grød" (ikke tyk grød). Når det er rørt i, tilsættes hvedemel mens der æltes, men lidt af gangen! Dejen må aldrig blive for "tør", så hellere bruge lang tid på at ælte dejen så melet optager væsken af sig selv. Sæt dejen til hævning et lunt sted til dobbelt størrelse (mindst 1 time, gerne længere). Form brødet og sæt det til hævning til dobbelt størrelse igen. Pensl med mælk og skær et par ridser i overfladen. Sæt det i ovnen ved 180-200 grader i 25 minutter - men hold øje med det, ovne er forskellige.

Jeg plejer at bruge 5-10 minutter på at ælte dejen når alt mel er tilsat, det giver et brød med god smag. Og så er en regel at brød som regel skal efterhæve ligeså længe som det hævede i første omgang. Hævning udvikler også smagen.

Jeg plejer i øvrigt at komme et viskestykke over dejfadet og sætte det ind under min dyne til hævning

Det lyder lækkert, Tak

Anmeld

29. januar 2013

Camilla30

Hej Vil gerne dele min opskrift på verdens bedste rugbrød sundt, svampet og holder sig lækkert i mange dage. Jeg har aldrig tidligere haft held med at bage rugbrød, jeg syntes altid det blev tørt og 'tarveligt', men den opskrift her holder 100! Bemærk at surdejen først er rigtig god når man har bagt ca. 3 gange, men altså også ganske udmærket ved de første bagninger - God fornøjelse, jeg tror du bliver hooked!

Hilsner fra Camilla.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

29. januar 2013

Miss-86

Camilla30 skriver:

Hej Vil gerne dele min opskrift på verdens bedste rugbrød sundt, svampet og holder sig lækkert i mange dage. Jeg har aldrig tidligere haft held med at bage rugbrød, jeg syntes altid det blev tørt og 'tarveligt', men den opskrift her holder 100! Bemærk at surdejen først er rigtig god når man har bagt ca. 3 gange, men altså også ganske udmærket ved de første bagninger - God fornøjelse, jeg tror du bliver hooked!

Hilsner fra Camilla.

Ej tusind tak, glæder mig til at prøve den

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.