Pks ???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.208 visninger
9 svar
4 synes godt om
27. januar 2013

Anonym trådstarter

Altså har indtil for få uger siden været overbevist om at selvfølgelig skal jeg føde normalt, men som tiden nærmer sig og der nu kun kun er 7 uger til termin er jeg blevet i tvivl 

Jeg overvejer virkelig kraftigt at få planlagt kejsersnit hvis de vil give mig lov (skal føde på Nykøbing F. sygehus), da jeg virkelig frygter fødslen, er så sindsyg bange for noget vil gå galt, især da jeg har mange problemer med kroppen generelt, og har jeg altid haft... 
Men er også lidt nervøs for at min mor f.eks. vil blive "skuffet" over at jeg ikke tager den vej der er meningen når man skal have børn, men jeg er virkelig nervøs for om alt vil gå godt, og hvordan jeg rent psykisk ville kunne håndtere en fødsel, da jeg er lidt skrøbeligt på det punkt 

Nogen der kan fortælle om deres erfaringer med pks ved første gangs gravide og hvorfor i valgte det ? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. januar 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79

Tænker at du ska snakke med din jordmor omkring dine tanker, og komme til bunds i hva det er du frygter osv. Syntes i hvert fald det hjalp mig meget i min beslutning, her anden gang.

Jeg fik aks første gang, og fik at vide at jeg helt selv måtte bestemme her da jeg sku føde anden gang, om det sku være pks eller alm fødsel. Jeg endte med at vælge alm fødsel, og selve fødslen gik rigtig fint!

Ang ks, så ska du ik tænke på hva andre mener er bedst, men vælge ud fra hva du selv føler mest for, ud fra de rette informationer. Min erferinger sig at rigtig inf, giv det bedste valg grundlag! Vh stine

Anmeld

27. januar 2013

Anonym trådstarter

StineW79 skriver:

Tænker at du ska snakke med din jordmor omkring dine tanker, og komme til bunds i hva det er du frygter osv. Syntes i hvert fald det hjalp mig meget i min beslutning, her anden gang.

Jeg fik aks første gang, og fik at vide at jeg helt selv måtte bestemme her da jeg sku føde anden gang, om det sku være pks eller alm fødsel. Jeg endte med at vælge alm fødsel, og selve fødslen gik rigtig fint!

Ang ks, så ska du ik tænke på hva andre mener er bedst, men vælge ud fra hva du selv føler mest for, ud fra de rette informationer. Min erferinger sig at rigtig inf, giv det bedste valg grundlag! Vh stine

Altså min jm har sagt at jeg som det ser ud nu ikke ville få et problem med at føde normalt, men føler også mangler kontrol over det. 
- der er som sådan ikke noget med min krops skavanker der burde påvirke fødslen, men frygter det alligevel og den frygt kan de ikke ændre på selvom de fortæller mig om det hele som de har gjort mange gange. 

Anmeld

27. januar 2013

Anonym trådstarter

Ingen der vil fortælle min deres pks og hvorfor det blev "valgt" ? 

Anmeld

27. januar 2013

Tøs85

Jeg synes du skal snakke med din jordemoder om det, for man kan lave sådan en fødselsplan, hvor der kan blive holdt øje med dig og barnet hele tiden, samt at i kan lave en aftale om hvornår i forløbet det skal blive kejsersnit (hvis du f eks åbner dig for langsomt). Det er en rigtig god plan så man føler man har lidt mere kontrol..

Jeg fik pks, da jeg var rigtig bange for at der skete barnet noget. I min omgangskreds er der mange af børnene som ikke er kommet godt til verden ved alm fødsel og derfor valgte jeg kejsersnit.. Talte dog med 3 jordmødre inden beslutningen blev endeligt taget.. For synes det skal gøres på et ordentligt grundlag.. Er glad for mit ks og synes jeg traf den rigtige beslutning, men man går jo glip af det fantastiske ved at føde selv..

Anmeld

1. februar 2013

Ka+Ma=Be

Jeg fik pks fordi jeg ikke havde noget valg. Min søn vendte forkert og var meget stor, så de ville ikke tage de ricisi der ville blive forbundet med en naturlig fødsel.

Helt logisk kan jeg godt se, hvorfor jeg ikke skulle føde naturligt, men det var en kæmpe skuffelse for mig. Jeg følte at jeg blev frataget den største oplevelse i mit liv.

Der er selvfølgelig altid fordele og ulemper ved ks, og mine erfaringer er hovedsageligt påvirket negativt, da jeg jo gerne ville føde selv Jeg blev virkelig syg af spinalbedøvelsen, hvilket betød, at jeg kastede op hele dagen, da min søn kom til verden. Jeg havde ham stort set ikke i armene hele dagen  
Derudover bevirker medicinen at man i flere timer er lam fra brystet og ned og derfor ikke kan bevæge sig - og skal skiftes og vaskes af plejepersonalet.

Under kejsersnittet får man lagt kateter og det er heller ikke nødvendigvis uden problematikker. Min veninde fik en voldsom underlivsinfektion i forbindelse med sit kateter, som holdte dem indlagt på hospitalet i flere uger efter fødslen.

Rent fysiologisk er der mange vigtige ting forbundet med veer og vaginal fødsel - blandt andet udskillelsen af hormonet oxytocin. Det og kropskontakt med den lille skal sikre produktion af mælk og opstart af amningen. (det tog et par dage før min mælk løb til). Derudover skulle det være essensielt for tilknytningen til barnet (kan dog forsikre om, at jeg ikke elsker min søn mindre af den grund .)

Det er begrænset hvor meget man må og kan løfte rundt på efterfølgende og man skal smertedækkes et godt stykke tid.

Og sidst men ikke mindst skal man huske, at det er en operation - et større indgreb på din krop som ikke bliver sig selv igen. Rigtig mange kejsersnit bliver fine - men min mave bliver aldrig sig selv igen, da arvævet har sat sig fast i de forskellige lag. Der vil også være større ricisi forbundet med efterfølgende fødsler, hvis man har fået kejsersnit.

Undskyld min negative udlægning - det håber jeg du kan bære over med Der er selvfølgelig også fordele forbundet med kejsersnit, men så længe du ikke har en lægelig grund til at vælge et kejsersnit, synes jeg virkelig du skal overveje om ulemperne er det værd

Anmeld

16. februar 2013

Kløver

Ka+Ma=Be skriver:

Jeg fik pks fordi jeg ikke havde noget valg. Min søn vendte forkert og var meget stor, så de ville ikke tage de ricisi der ville blive forbundet med en naturlig fødsel.

Helt logisk kan jeg godt se, hvorfor jeg ikke skulle føde naturligt, men det var en kæmpe skuffelse for mig. Jeg følte at jeg blev frataget den største oplevelse i mit liv.

Der er selvfølgelig altid fordele og ulemper ved ks, og mine erfaringer er hovedsageligt påvirket negativt, da jeg jo gerne ville føde selv Jeg blev virkelig syg af spinalbedøvelsen, hvilket betød, at jeg kastede op hele dagen, da min søn kom til verden. Jeg havde ham stort set ikke i armene hele dagen  
Derudover bevirker medicinen at man i flere timer er lam fra brystet og ned og derfor ikke kan bevæge sig - og skal skiftes og vaskes af plejepersonalet.

Under kejsersnittet får man lagt kateter og det er heller ikke nødvendigvis uden problematikker. Min veninde fik en voldsom underlivsinfektion i forbindelse med sit kateter, som holdte dem indlagt på hospitalet i flere uger efter fødslen.

Rent fysiologisk er der mange vigtige ting forbundet med veer og vaginal fødsel - blandt andet udskillelsen af hormonet oxytocin. Det og kropskontakt med den lille skal sikre produktion af mælk og opstart af amningen. (det tog et par dage før min mælk løb til). Derudover skulle det være essensielt for tilknytningen til barnet (kan dog forsikre om, at jeg ikke elsker min søn mindre af den grund .)

Det er begrænset hvor meget man må og kan løfte rundt på efterfølgende og man skal smertedækkes et godt stykke tid.

Og sidst men ikke mindst skal man huske, at det er en operation - et større indgreb på din krop som ikke bliver sig selv igen. Rigtig mange kejsersnit bliver fine - men min mave bliver aldrig sig selv igen, da arvævet har sat sig fast i de forskellige lag. Der vil også være større ricisi forbundet med efterfølgende fødsler, hvis man har fået kejsersnit.

Undskyld min negative udlægning - det håber jeg du kan bære over med Der er selvfølgelig også fordele forbundet med kejsersnit, men så længe du ikke har en lægelig grund til at vælge et kejsersnit, synes jeg virkelig du skal overveje om ulemperne er det værd

Enig, ks er ikke at fortrække i min verden, med mindre der er en reel angst, som ikke pludselig dukker op. Det er meget vigtigt at snakke de ting igennem med jm
Jeg fik aks første gang pga ssf, da igsngsættelse ikke havde nok effekt, og efter 2 døgn, endte det med aks.
Der er kun 14 mdr mellem min søn og min datter og blev pga ks anbefalet 2 gang til pks, da jeg ikke måtte blive sat igang. Fandt dog ud af at det må man med nogle godt, man må bare ikke få stikpiller. Det var dog ligegyldigt da jeg måtte få mit ks ugen før datoen for mit pks pga af ssf igen, nu har jeg ingen valg mere og der er begrænsning på hvor mange børn man må få.

Pga generne og risiko forbundet ved ks, vil jeg til enhver tid anbefale en alm fødsel, med mindre der er en lægelig eller anden godt begrundet årsag til pks

Ts håber du får snakket igennem med km og fundet den rigtige beslutning, tror de fleste er bange og nærvøse, men man tænker ikkf over det når man først står i det, jeg var selv overrasket over hvor klar jeg var til selve fødslen da jeg først var i forløbet, selvom det desværre ikke endte som ønsket, var det i mit tilfælde nødvendigt, pga ssf og at min søn blev født præmature, de mente også netop det var grunden til at min krop ikke var klar, da der var 5 uger til termin

Anmeld

16. februar 2013

Hullabullabulla

Anonym skriver:

Altså har indtil for få uger siden været overbevist om at selvfølgelig skal jeg føde normalt, men som tiden nærmer sig og der nu kun kun er 7 uger til termin er jeg blevet i tvivl 

Jeg overvejer virkelig kraftigt at få planlagt kejsersnit hvis de vil give mig lov (skal føde på Nykøbing F. sygehus), da jeg virkelig frygter fødslen, er så sindsyg bange for noget vil gå galt, især da jeg har mange problemer med kroppen generelt, og har jeg altid haft... 
Men er også lidt nervøs for at min mor f.eks. vil blive "skuffet" over at jeg ikke tager den vej der er meningen når man skal have børn, men jeg er virkelig nervøs for om alt vil gå godt, og hvordan jeg rent psykisk ville kunne håndtere en fødsel, da jeg er lidt skrøbeligt på det punkt 

Nogen der kan fortælle om deres erfaringer med pks ved første gangs gravide og hvorfor i valgte det ? 

Tror også du skal få vendt den kraftigt med din JM - også om det er frygten for det ukendte eller frygten for din krops skavanker der fylder mest..

Selv har jeg 6 uger til termin og har på intet tidspunkt frygtet (gør stadig ikke) naturlig fødsel.. Ja det gør ondt - men millioner af kvinder har gjort så mon ikke også jeg kan ?

Var desuden med til fødslen af min søsters den første - positiv oplevelse, nem fødsel, søde JM osv - så det har bestemt ikke skræmt mig væk..

Har også en veninde med 3 børn som fik den sidste ved aks og hun havde en skrækkelig tid efter ks og ville til enhver tid anbefale naturlig fødsel..

Prøv at tage en snak med din JM

Anmeld

16. februar 2013

Anonym trådstarter

Tak for alle rådene endnu engang, og har snakket med min jm om det et par dage efter sidst jeg skrev, og har snakket med mor, veninder der har født og kæresten rigtig meget om det, og har ligesom fået "afklaret" min frygt  
Så som det ser ud nu skal jeg føde i vand, hvis alt går godt  

Anmeld

16. februar 2013

ekebiv

Anonym skriver:

Tak for alle rådene endnu engang, og har snakket med min jm om det et par dage efter sidst jeg skrev, og har snakket med mor, veninder der har født og kæresten rigtig meget om det, og har ligesom fået "afklaret" min frygt  
Så som det ser ud nu skal jeg føde i vand, hvis alt går godt  

KANON!!!!! Godt du får snakket om det. Håber du får en lige så stor oplevelse som jeg havde :-)
Synes det er så ærgeligt når kvinder "snyder" sig selv fordi de er usikre og skræmte. Gu er det skræmmende og jeg har selv været rædselsslagen op til mine fødsler men jeg vil for alt i verden ikke ha undværet det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.