Hvilken smør uden mælk til barn med mælkeallergi/intolerans?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.420 visninger
9 svar
0 synes godt om
18. januar 2013

Aagaard

Hej kloge kloge kvinder og mænd!

Min datter har lige fået konstateret mælkeallergi eller intoelrans (vi har ikke fået det undersøgt grundigt endnu) og vi er jo så derfor gået fra mælk i både grød og i koppen.

Mit spørgsmål er derfor hvad bruger i på brødet som erstatning for smør?
Og kan jeg stadig bruge mælk i brød?

Håber nogen kan hjælpe mig

Line

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2013

TbCp

Jeg kan ikke svare på dine spørgsmål, men vil høre dig hvordan i har fået det konstateret. Vi tror nemlig at vores dreng har mælkeallergi... 

Vi skal på mave/tarm ambulatoriet i februar, så der håber jeg de kan give os nogle svar. 

Anmeld

18. januar 2013

tarkoflen

Fandt lige denne side... Der står at man kan få margarine uden mælk, men vil skyde på, at det er i noget helsekost, du skal finde sådan noget

http://allergi.astma-allergi.dk/foedevareallergi/h vadskalduundgaa/maelk

Øv en træls ting ikke at kunne tåle! Det sætter da godt nok sine begrænsninger!

Jeg tror jeg ville lade være med at bruge mælk i brød også! Jeg har en god opskrift på koldhævede boller, hvor der bliver brugt vand i stedet for mælk, ellers kan det måske erstattes af mandelmælk, soyamælk eller rismælk i stedet for? Har også en opskrift på rugbrød, hvor der heller ikke er mælk i

Med hensyn til erstatning på brødet, tænker jeg, at det måske bare kan undværes? Der er jo mange, der ikke bruger fedtstof på brødet mig selv inkl. og så bare sørge for, at hun får fedtstofferne andre steder fra?

Der må da også være en forening, for folk med mælkeallergi? Ved der er hvis man har glutenallergi, det har min veninde nemlig, der er både patientforening og en facebook gruppe

Anmeld

18. januar 2013

K&S

Aagaard skriver:

Min datter har lige fået konstateret mælkeallergi eller intoelrans (vi har ikke fået det undersøgt grundigt endnu) og vi er jo så derfor gået fra mælk i både grød og i koppen.

Line

Prøv at læse her: 

http://www.sst.dk/publ/Publ2002/maelkeallergipjece.pdf

Anmeld

18. januar 2013

LMX

Aagaard skriver:

Line

Jeg er selv laktoseintolerent, men kan godt tåle mælk og fløde i madvarer som har været varmet op. dvs i brød, kager, sauce osv.

Jeg tåler også tildels yoghurt og andre mælkeprodukter. Det er som sådan kun den rene mælk jeg får det dårligt af. Oppustet, utilpas og diarré.

Anmeld

18. januar 2013

sofie-journalist

I både SuperBrugsen, SuperBest og Kvickly kan du få mælkefri margarine. Den ene hedder vist Fri og den anden Nutana 

Anmeld

18. januar 2013

Anette Hjorth-Gravesen

Hejsa

Coop har en mælkefri margarine der hedder FRI Plantemargarine. Den fås i fx SuperBrugsen og Kvickly. I butikker som fx SuperBest og Føtex kan du få Nutana Plantemargarine. Ama har også en mælkefri variant.

Det er forskelligt hvor følsom man er både som mælkeallergiker og som intolerant. Alt efter hvor kraftige reaktioner der kommer, må du prøve dig lidt frem. Er reaktionerne kraftige vil jeg råde dig til at holde maden helt fri for mælk.

Du kan evt. læse mere på www.mælkeallergi.dk

Hilsen Anette

Anmeld

19. januar 2013

Aagaard

TbCp skriver:

Jeg kan ikke svare på dine spørgsmål, men vil høre dig hvordan i har fået det konstateret. Vi tror nemlig at vores dreng har mælkeallergi... 

Vi skal på mave/tarm ambulatoriet i februar, så der håber jeg de kan give os nogle svar. 

Vi er ikke længere i det end at vi har været hos lægen, og der aftalt en 3 ugers mælkefri periode og en efterfølgende opfølgning hos lægen.
Vi har været til opgfølgelingen idag og vi føler helt sikkert at det er blevet meget meget bedre. Hun sover faktisk om natten og prutter helt vildt (meget positivt - idet luften før sad fast og gav hende rigtig ondt i maven og derfor meget dårlig søvn)
Vi har nu så fået en henvisning til ambulatoriet i Skejby og skal ud og have undersøgt om det er intolerans eller allergi eller om det skulle gå hen og være et tilfælde at hendes nætter og maven er blevet markant bedre efter vi er stoppet med at give hende mælk.
Så nu venter vi på at der skal komme brev fra Skejby om hvornår vi skal komme og snakke med dem - og lave den der prøve om hun nu reagerer på mælk (DET ved jeg virkelig ikke om jeg kan få mig til! - at give hende mælk når jeg nu selv er heeeelt 100 på at hun ER allergisk/intolerant)

Hvordan har jeres forløb været?

Line

Anmeld

19. januar 2013

TbCp

Vi er ikke længere i det end at vi har været hos lægen, og der aftalt en 3 ugers mælkefri periode og en efterfølgende opfølgning hos lægen.
Vi har været til opgfølgelingen idag og vi føler helt sikkert at det er blevet meget meget bedre. Hun sover faktisk om natten og prutter helt vildt (meget positivt - idet luften før sad fast og gav hende rigtig ondt i maven og derfor meget dårlig søvn)
Vi har nu så fået en henvisning til ambulatoriet i Skejby og skal ud og have undersøgt om det er intolerans eller allergi eller om det skulle gå hen og være et tilfælde at hendes nætter og maven er blevet markant bedre efter vi er stoppet med at give hende mælk.
Så nu venter vi på at der skal komme brev fra Skejby om hvornår vi skal komme og snakke med dem - og lave den der prøve om hun nu reagerer på mælk (DET ved jeg virkelig ikke om jeg kan få mig til! - at give hende mælk når jeg nu selv er heeeelt 100 på at hun ER allergisk/intolerant)

Hvordan har jeres forløb været?

Line

Det lyder som en lang proces...

Jamen det er noget anderledes her.

Mikkel havde en tarmsygdom som spæd og har fået fjernet halvdelen af tyndtarmen og halvdelen af tyktarmen.

Efter vi kom hjem fra sygehuset - var indlagt 4 mdr - gik det sådan set meget godt, men jo mere almindelig mad han fik jo mere var der i bleen, og det var tyndt!
En dag, hvor det var rigtig slemt, havde vi 18 bleer på en dag, 9 tøjskift og 2 gange bad... så fik jeg nok og tænkte at nu måtte vi gøre noget.

Siden da har vi undgået al mad med mælk, mel og sukker... og det bliver vi ved med indtil vi har været på sygehuset.

Anmeld

19. januar 2013

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

herhjemme bruger vi  økologisk kokos olie i stedet for smør, smager fint og er uden mælk.

Vi bruger ikke mælk i brødet, da man på ingen måde kan smage forskel på om det er mælk eller vand i brødet, jeg har en kammerat som eer bager, han siger de ikke bruger mælk i brødet, da detfor dyrt og kunderne kan ikke smage forskel, vi sørger bare for at bruge olie i dejen, olivenolie har mange gode stunder fedt stoffer i forhold til mælk og smør.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.