Tror I på alt hvad I læser og hører...??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

378 visninger
8 svar
0 synes godt om
16. juni 2009

Honningblomst

Efter jeg har læst en anden debat herinde, sidder jeg og tænker på hvor meget I tror på det medierne kommer frem med...aviser, tv etc?
Jeg læser hvad der står og så tænker jeg over hvad det er for en god historie og hvorfor den er god?
De få gange jeg har været i avisen eller jeg har kendt mennesker der har været, der har der været så mange oplysninger der ikke stemte overens med virkeligheden....feks alder osv...og mon ikke det er det samme med mange andre historier.
Ja, vi er et oplyst samfund, men dem der oplyser os har jeg også (skjult) dagsorden...
Man skal ikke tror på alt hvad man hører....og fem høns....Gamle men gode ordsprog der holder...i hvert fald må jeg indrømme at jeg forholder mig kritisk til alt det jeg får kastet i hovedet gennem medierne..
Hvad med Jer..?
Knus Eva

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2009

Kaufie

Det kommer meget an på hvor jeg læser noget.

Fx sælger sladderbladene jo på ders overskrifter, som tit dækker over en artikel med tom luft og ingen indhold.

Hopper også let og elefant over Kuponnyhederne - det der blad med "artikler" om hvordan man kan holde muldvarpe fra haven, kalken fra vandet , rynkerne fra øjenkrogen osvosv - det er jo blot annoncer.

Men det er lidt sværere med de lødige aviser som JyllandsPosten, Stiftstidende o.l., som selvfølgelig også skal sælge aviser og derfor have artikler om noget folk gider at læse. Og jeg går ud fra det er disse artikler du spørger om vi tror på?

Det optimale ville være at følge en sag fra flere forskellige medier - og derved få lidt forskellige perspektiver og indgangsvikler - men det er der sjældent tid/overskud til. Jeg synes det er kritisk at man ikke føler man kan stole på det der skrives/siges i medierne - det er jo trods alt ikke Kina vi bor i.

Lidt kritisk sans og ikke blot suge sine informationer fra en enkelt kilde - det må være vejen frem.

Anmeld

16. juni 2009

Tynen

Kun hvis det står i Ude&Hjemme

Ej, det kommer meget an på hvor jeg læser det og hvad det omhandler.
Man ved jo at tingene tit bliver blæst op og tit ikke bliver hørt fra alle parter.

Anmeld

16. juni 2009

Mum33

Vil også sige det kommer an på kilden ....

Anmeld

16. juni 2009

oo

alle aviser og medier har jo en dagsorden og/eller en politisk vinkel på deres nyheder og det skal man altid have i mente når man sidder og læser noget.
Jeg tænker meget over det, og kan blive rasende og sidde og diskutere med tv'et eller netavisen....men nu er jeg også meget politisk bevidst

Anmeld

16. juni 2009

Mira0911

Medierne skal altid overdrive når de bringer noget på banen...

Anmeld

16. juni 2009

Stumpen

Det kommer helt klart an på kilden.. Men samtidig vil der altid være to sider af en sag og man hører jo kun den ene (som regel) De enklte historier er i hvert fald farvet -alt efter hvilken side der snakker..

Anmeld

16. juni 2009

Pige2009

Jeg vil også sige, at det er afhængig af kilde, men jeg læser sjældent sladderblade eller tabloidblade. Mit udgangspunkt er, at jeg er positivt indstillet i forhold til det jeg læser, men jeg forsøger samtidig at holde en kritisk distance og ikke æde alle udsagn råt. Medierne har deres dagsorden og vinkel på alle deres historier, og det er utrolig nemt at vinkle en histore således, at den ikke bliver fremført optimalt og fra alle sider.

Tro mig... I ville blive overrasket, hvis I vidste hvor mange historier i aviserne, der hver dag bliver vinklet på den helt rigtige måde.

Hilsen Linda, der selv arbejder en del med tekstforfatning og vinkler

Anmeld

16. juni 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Det kommer an på kilden...
jeg er udmærket klar over at mange medier vil enten over- eller underdrive, men hvis deres oplysninger bygger på 'videnskabelige' undersøgelser vil jeg helt klart være tilbøjelig til at tro på dem uden at tænke specielt meget mere over det!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.