opration

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

648 visninger
5 svar
0 synes godt om
13. januar 2013

Betina Byberg

Hej piger.
jeg prøver at søge noget information, min søn på 2 år han skal opereas fordi at hans venstre tersikkel ikke er faldet ned.
nogle derved hvordan sådan en opration forgår?
og hvad med astma børn og narkose?
håber der er nogle der kan svare

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. januar 2013

Mor til Frederic og Freya

Betina Byberg skriver:

Hej piger.
jeg prøver at søge noget information, min søn på 2 år han skal opereas fordi at hans venstre tersikkel ikke er faldet ned.

lidt info...

Hvis barnet bliver syg med fx forkølelse eller feber op til operationsdagen, skal I kontakte afsnittet hurtigst muligt.
Før operationen Husk:

• At købe den smertestillende medicin
  • Sovedyr eller lignende
  • Mad og læsestof til jer selv

Operationsdagen Barnet skal i bad samme morgen eller aftenen før, det skal opereres. Sover I hjemme, skal barnet være badet, før I møder i afsnittet. Barnet skal have Emla-creme (tryllecreme) på begge håndrygge 1 ½ time før operationen. Sover I hjemme, skal I selv sætte det på.
Operationen foregår i fuld bedøvelse. Barnet skal derfor være fastende 6 timer før operationen, men må drikke vand og saft indtil 2 timer før. En forælder kan gå med på operationsstuen og være hos barnet, indtil det er bedøvet. Det er en god ide at gå tilbage til børneafsnittet, mens barnet bliver opereret. Opgiv evt. et mobilnummer, vi kan få fat i jer på.

Opvågning Efter operationen bliver barnet kørt til opvågning (Det Perioperative Afsnit). I vil blive kontaktet, så I kan være hos barnet, til det er vågent og klar til at komme tilbage til børneafsnittet. Det er forskelligt, hvor længe børn sover efter en operation. Hav tålmodighed og lad barnet sove i fred, til det vågner af sig selv.

På børneafsnittet Barnet må stå op, når det har lyst, men skal være under opsyn. Barnet må drikke og spise efter behov, men kan have kvalme efter bedøvelsen, så start med noget at drikke i små mængder. Hvis barnet har ondt, giver personalet smertestillende medicin. Barnet kan udskrives samme aften, hvis det har spist og drukket og har været oppe at gå og ikke har feber.

Hjemme igen Har barnet ikke tisset efter operationen inden kl. 22, skal I kontakte Børnekirurgisk Afsnit på tlf. 44 88 44 79. De første par dage efter operationen skal barnet have mulighed for ro og hvile, og det har behov for den smertestillende medicin.
Et døgn efter operationen må barnet komme i brusebad. Det er ikke nødvendigt at komme forbindingen på såret igen. Svømmehal og karbad skal vente til såret er helet, og alle sårskorper er væk. Barnet kan komme i daginstitution eller skole efter 2-3 dage. Jeres barn sætter selv grænser for, hvad det kan, dog bør hård fysisk udfoldelse vente ca. 14 dage.

Operationssåret Der kommer et lille operationssår i lysken og i pungen. Forbindingen må tages af efter 24 timer. Sårene er lægt efter 8-10 dage. Pungen vil være hævet og misfarvet efter operationen, men dette vil langsomt aftage efter et par uger.
Bliver pungen spændt, bliver operationssåret rødt, hævet eller væskende, eller får barnet høj feber inden for det første døgn, efter I er kommet hjem, skal I kontakte Børnekirurgisk Afsnit. Sker det senere, skal I kontakte egen læge eller vagtlægen.
Hvis ikke andet er oplyst, er såret syet med en tråd, som opløses af sig selv. Er tråden ikke faldet af efter 8-10 dage, må I gerne selv klippe trådenderne af i hudniveau (få det evt. gjort hos egen læge).

Anmeld

13. januar 2013

Mor til Frederic og Freya

Betina Byberg skriver:

Hej piger.

Frederic fik sin opereret ned da de alligevel havde ham akut i narkose i små 6 timer da han var 5 uger gammel.

Så ved ikke hvor lang tid det selve indgreb tager, men det burde de vide der hvor han skal opereres.

Frederic har også astma og var i narkose som 2,9 mdr da han blev opereret i begge fødder.

Det gode ved at de har astma er at de er vant til daglige masker, så det er ikke fremmed for dem.

Han har altid haft svært ved at vågne fra sin narkose ture.

De har jo hans journal og ved han astma...

Anmeld

13. januar 2013

spj

Operationen tager ca. 3 kvarter. Det bliver sikkert lavet ambulant hvilket vil sige, at ligeså snart han er vågnet efter operationen og har det godt kan i tage hjem.
Spørg endelig hvis der er noget du vil vide, så skal jeg se om jeg kan svare.

Anmeld

14. januar 2013

merethe

Profilbillede for merethe

lidt info...

Hvis barnet bliver syg med fx forkølelse eller feber op til operationsdagen, skal I kontakte afsnittet hurtigst muligt.
Før operationen Husk:

• At købe den smertestillende medicin
  • Sovedyr eller lignende
  • Mad og læsestof til jer selv

Operationsdagen Barnet skal i bad samme morgen eller aftenen før, det skal opereres. Sover I hjemme, skal barnet være badet, før I møder i afsnittet. Barnet skal have Emla-creme (tryllecreme) på begge håndrygge 1 ½ time før operationen. Sover I hjemme, skal I selv sætte det på.
Operationen foregår i fuld bedøvelse. Barnet skal derfor være fastende 6 timer før operationen, men må drikke vand og saft indtil 2 timer før. En forælder kan gå med på operationsstuen og være hos barnet, indtil det er bedøvet. Det er en god ide at gå tilbage til børneafsnittet, mens barnet bliver opereret. Opgiv evt. et mobilnummer, vi kan få fat i jer på.

Opvågning Efter operationen bliver barnet kørt til opvågning (Det Perioperative Afsnit). I vil blive kontaktet, så I kan være hos barnet, til det er vågent og klar til at komme tilbage til børneafsnittet. Det er forskelligt, hvor længe børn sover efter en operation. Hav tålmodighed og lad barnet sove i fred, til det vågner af sig selv.

På børneafsnittet Barnet må stå op, når det har lyst, men skal være under opsyn. Barnet må drikke og spise efter behov, men kan have kvalme efter bedøvelsen, så start med noget at drikke i små mængder. Hvis barnet har ondt, giver personalet smertestillende medicin. Barnet kan udskrives samme aften, hvis det har spist og drukket og har været oppe at gå og ikke har feber.

Hjemme igen Har barnet ikke tisset efter operationen inden kl. 22, skal I kontakte Børnekirurgisk Afsnit på tlf. 44 88 44 79. De første par dage efter operationen skal barnet have mulighed for ro og hvile, og det har behov for den smertestillende medicin.
Et døgn efter operationen må barnet komme i brusebad. Det er ikke nødvendigt at komme forbindingen på såret igen. Svømmehal og karbad skal vente til såret er helet, og alle sårskorper er væk. Barnet kan komme i daginstitution eller skole efter 2-3 dage. Jeres barn sætter selv grænser for, hvad det kan, dog bør hård fysisk udfoldelse vente ca. 14 dage.

Operationssåret Der kommer et lille operationssår i lysken og i pungen. Forbindingen må tages af efter 24 timer. Sårene er lægt efter 8-10 dage. Pungen vil være hævet og misfarvet efter operationen, men dette vil langsomt aftage efter et par uger.
Bliver pungen spændt, bliver operationssåret rødt, hævet eller væskende, eller får barnet høj feber inden for det første døgn, efter I er kommet hjem, skal I kontakte Børnekirurgisk Afsnit. Sker det senere, skal I kontakte egen læge eller vagtlægen.
Hvis ikke andet er oplyst, er såret syet med en tråd, som opløses af sig selv. Er tråden ikke faldet af efter 8-10 dage, må I gerne selv klippe trådenderne af i hudniveau (få det evt. gjort hos egen læge).

Ups kom til at trykke på forkert undskyld

Anmeld

14. januar 2013

merethe

Profilbillede for merethe
Betina Byberg skriver:

Hej piger.

Min dreng er også blevet opereret for det. Endda 2 gange da den første operation ikke virkede. Selve operation tog begge gange en lille time.

Søren blev skåret op lysken og har i dag et ar på ca 5cm. pungen fik også nogle enkelte sting. Efterfølgende skulle Søren forholde sig i ro i ca 14 dage (ingen løb eller hop) svært når man har en dreng med krudt i r....

De første mange dage gør det ondt, så sørg for at have ynglingsfilm/spil, smertestillende, livretter m.m parat så det hele ikke føles forfærdeligt.

Prøv og forbered din dreng så godt som muligt, det kan være meget skræmmende for ham hvis han kommer helt uforberedt, prøv evt at lege piloter der hjemme, som skal have iltmasker på. Læs/se bøger eller film med læger så han ikke bliver skræmt af operationspersonalet med deres hvide/grønne kitler og masker.

Og du skal forberede dig på at nakosen kan være rigtig ubehagelig at se på som forældre, når den lille bliver bedøvet og falder i søvn. 

Husk Emla på begge håndrygge, hvis de stikker forkert(som min dreng har prøvet engang) så kan de bruge den anden uden at det gør ondt 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.