eks vil flytte langt væk med barnet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. januar 2013

Fenja09

Benjamins'mor skriver:

Så vidt jeg ved skal han godkende når det er så langt. Og ikke mindst hvis hun flytter, skal hun betale transport til samværet.

Dette er taget direkte fra statsamtets hjemmeside.

Hvis I har fælles forældremyndighed over barnet, er det den forælder, som barnet bor hos, der kan bestemme, hvor i landet barnet skal bo. Hvis barnet skal flytte til udlandet, Grønland eller Færøerne, skal forældrene være enige om dette.

Hvis en forælder har forældremyndigheden alene over barnet, bestemmer denne forælder, hvor barnets bopæl skal være. Det gælder både bopæl i Danmark og i udlandet.

Men der skal altid oplyses min. 6 uger før at man vælger at flytte, uanset hvordan forældremyndigheden er delt.

/Fenja

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2013

BetonSlotsPrinsesserne

Anonym skriver:

Lige et spørgsmål omkring et dilemma en ven står i nu:

Hans eks vil flytte 250 km væk med deres fællesbarn. Der er eneforældremyndighed til hendes fordel, da han i sin tid frivilligt overgav den, da hun "narrede" ham til at tror at det var det bedste at gøre.

Han er uenig i denne beslutning, men hvad har han af rettigheder?

Han har barnet hver anden weekend fredag - mandag morgen, hvor han afleverer barnet i børnehaven. Barnet er 4 år.

Han skal søge forældremyndighed på ny..
Han vil med stor sandsynlighed få fælles, da der i Danmark lægges stor vægt på at barnet kender både mor og far..

Ved at han får den, vil hun få svært ved det.
Men hold op jeg synes det er egoistisk af hende !!! Stakkels barn !

Anmeld

7. januar 2013

Dorthe1986

Anonym skriver:

Håber ikke det er sådan for hans skyld Han synes jo, at det er rigtig synd for barnet, hvis det skal rives op med rod, fordi moderen har fået en ny kæreste

Jeg skrev lige noget mere til mit indlæg... og det ser desværre ud til at det forholder sig sådan...

Og det ER rigtig synd for barnet. Man tager jo slet ikke hensyn i den sammenhæng... man kan bare ikke tillade sig at være så superegoistisk, når man har valgt at få et barn. Et barn har lige så meget ret til sin far som til sin mor.

Men håber din ven kan få det arrangeret således han stadig kan se sit barn ligeså meget som nu.

Anmeld

7. januar 2013

Fenja09

Anonym skriver:

Jeg har forsøgt at finde konkrete svar over nettet for ham Jeg ved bare, at da jeg flyttede med mit barn, som jeg har eneforældremyndighed over, så var km tallet af betydning, men ved ikke hvorfor

Men hvis han ikke kan gøre nogen forskel, hvorfor er der en varslingspligt på 6 uger? Troede egentlig ikke, at man kunne bestemme så enerådigt, selvom man har eneforældremyndighed, det er ikke det indtryk jeg nemlig har fået jvf min egen situation.

Jeg har fundet det her direkte på statsamtets hjemmeside:

Hvis I har fælles forældremyndighed over barnet, er det den forælder, som barnet bor hos, der kan bestemme, hvor i landet barnet skal bo. Hvis barnet skal flytte til udlandet, Grønland eller Færøerne, skal forældrene være enige om dette.

Hvis en forælder har forældremyndigheden alene over barnet, bestemmer denne forælder, hvor barnets bopæl skal være. Det gælder både bopæl i Danmark og i udlandet.

http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=4689

Varslingen skal nok ske 6 uger før fordi den anden forældre har ret til at vide, hvor barnet bor henne i verdenen. Det er dog ikke ens betydende med, at den forældre som ikke har har forældremyndighed kan bestemme om det er for langt væk eller ej.

Synes din kammerat skal beslutte sig for om han skal prøve at søge fælles forældremyndighed. Det hele kan han finde på ovenstående link.

Anmeld

7. januar 2013

baby012

Hun har eneretten til at bestemme hvor barnet skal bo når hun har hele forøldremyndigheden .. Både i dk, men hvis hun ville kunne hun tage barnet, og flytte til Hong kong ... Uden hans samtykke .. 

Anmeld

7. januar 2013

emschen09

Hej.

Som flere har henvist til, må hun gerne flytte med barnet.
Når man har fælles forældremyndighed og moren ønsker at flytte længere væk med barnet, så går de ind og kigger på "hvorfor" man flytter så langt væk.

Da min eksmand og jeg gik fra hinanden, flyttede han tilbage til Slagelse. Og efter et halvt års tid fra hinanden, valgte jeg at flytte tilbage til Sønderjylland.
Ja, det er en lang køretur. Men vi er begge glade for at bo der hvor vi bor, da vi begge er kommet "hjem" igen og tættere på vores familier.

Vi skal deles om udgifterne til transport.
Min eksmand betaler transporten når han afhenter i børnehave. Og jeg betaler transporten når hun skal hjem igen.
Men ved ikke om det er anderledes når hun har fuld forældremyndighed.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.