Anonym skriver:
Jeg har forsøgt at finde konkrete svar over nettet for ham
Jeg ved bare, at da jeg flyttede med mit barn, som jeg har eneforældremyndighed over, så var km tallet af betydning, men ved ikke hvorfor 
Men hvis han ikke kan gøre nogen forskel, hvorfor er der en varslingspligt på 6 uger? Troede egentlig ikke, at man kunne bestemme så enerådigt, selvom man har eneforældremyndighed, det er ikke det indtryk jeg nemlig har fået jvf min egen situation.
Jeg har fundet det her direkte på statsamtets hjemmeside:
Hvis I har fælles forældremyndighed over barnet, er det den forælder, som barnet bor hos, der kan bestemme, hvor i landet barnet skal bo. Hvis barnet skal flytte til udlandet, Grønland eller Færøerne, skal forældrene være enige om dette.
Hvis en forælder har forældremyndigheden alene over barnet, bestemmer denne forælder, hvor barnets bopæl skal være. Det gælder både bopæl i Danmark og i udlandet.
http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=4689
Varslingen skal nok ske 6 uger før fordi den anden forældre har ret til at vide, hvor barnet bor henne i verdenen. Det er dog ikke ens betydende med, at den forældre som ikke har har forældremyndighed kan bestemme om det er for langt væk eller ej.
Synes din kammerat skal beslutte sig for om han skal prøve at søge fælles forældremyndighed. Det hele kan han finde på ovenstående link.
Anmeld