Psykologi og Goffman - hjælp?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.893 visninger
6 svar
0 synes godt om
4. januar 2013

Dorthe1986

Halløj

Er der nogle her der har forstand på psykologi og i den sammenhæng Erving Goffman? Jeg kunne nemlig godt bruge nogle cases, jeg kan analysere ud fra Goffmans teorier. Så måske, der lige var nogle der sad inde med noget jeg kunne bruge?

På forhånd tak!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2013

Father

Dorthe1986 skriver:

Halløj

Er der nogle her der har forstand på psykologi og i den sammenhæng Erving Goffman? Jeg kunne nemlig godt bruge nogle cases, jeg kan analysere ud fra Goffmans teorier. Så måske, der lige var nogle der sad inde med noget jeg kunne bruge?

På forhånd tak!

Hvilke teorier? Jeg har tidligere brugt ham, bl.a. hans teorier vedr. stigmatisering...Han er forøvrigt sociolog og ikke psykolog.

Anmeld

4. januar 2013

projekt-ønskebarn

Goffman beskriver hvordan individet bevidst iscenesætter sig selv for at blive opfattet på en bestemt måde af omverdenen. 

Han bruger teater som eksempler med backstage og frontstage

Desuden et goffmans teorier meget gamle og muligvis forældet så derfor ville jeg passe på med at bruge dem alene. Man kunne evt supplere med ham. 

Anmeld

4. januar 2013

Dorthe1986

Father skriver:

Hvilke teorier? Jeg har tidligere brugt ham, bl.a. hans teorier vedr. stigmatisering...Han er forøvrigt sociolog og ikke psykolog.

Det er omkring hans teorier omkring face og face-work, altså det med opretholdelse af ens eget selvbillede og andre. Jeg skriver en opgave i kommunikation, hvor jeg har valgt emnet interaktion. Og jeg ville så lige have nogle cases, hvor jeg kan "vise" hans teorier i aktion. Tænkte det kunne være interessant at se på psykolog-klient forholdet i den sammenhæng

Anmeld

4. januar 2013

Dorthe1986

projekt-ønskebarn skriver:

Goffman beskriver hvordan individet bevidst iscenesætter sig selv for at blive opfattet på en bestemt måde af omverdenen. 

Han bruger teater som eksempler med backstage og frontstage

Desuden et goffmans teorier meget gamle og muligvis forældet så derfor ville jeg passe på med at bruge dem alene. Man kunne evt supplere med ham. 

Det er en opgave jeg skriver i et fag, der hedder kommunikation. Jeg har valgt emnet interaktion, og der er Goffmans teorier omkring face og face-work okay relevante. Min underviser ved godt, at jeg bruger Goffman temmelig meget, men med den vinkel jeg har er det ok, selvom han er lidt old-school Men tak for inputtet. Synes det kunne være ret så interessant at se på face-work i forbindelse med psykolog-klient forholdet

Anmeld

8. januar 2013

projekt-ønskebarn

Selv tak

Så skal du måske kigge på hans teori om selvfremstilling, "impression management", åhh kan ikke huske hvad den hedder, men mener den er fra 1956 så prøv evt at google den. Du kan evt supplere med Meyrowitz

Held og lykke!

Anmeld

8. januar 2013

Dorthe1986

projekt-ønskebarn skriver:

Selv tak

Så skal du måske kigge på hans teori om selvfremstilling, "impression management", åhh kan ikke huske hvad den hedder, men mener den er fra 1956 så prøv evt at google den. Du kan evt supplere med Meyrowitz

Held og lykke!

Tusind tak for dit svar, men har fundet lige det jeg skal bruge

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.