Nogle der har ventet med suttestop af hensyn til barnet...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.004 visninger
9 svar
0 synes godt om
4. januar 2013

Rikke, Liam & Linus

og ikke tænderne?

Liam er jo 3,5 år nu og bruger stadig sut. DOG kun om natten og ved middasluren, eller hvis han er MEGET ked af det og det er den flade af slagsen. 

Tandlægen siger jo selvfølgelig at vi bør stoppe med sutten af hensyn til tænderne og det forstår jeg fuldt ud!

MEN....nu er der lige den ting at vi ikke føler at Liam er klar til at smide sutten. Han kan kun falde til ro hvis han har sin sut og vi har haft og har stadig enorme probemer med hans nattesøvn. 

Liam er jo ikke som en alm. 3 årig på mange punkter pga. hans handicap. Mentalt(kognitivt) ville jeg selv vurdere ham til at være 1 - 1 1/2 år bagud. 

Vi går en tid i møde med mange undersøgelser, lægebesøg og utryghed. Derfor har vi besluttet at vente med suttestoppet og bestemt at det er vigtigere at Liam er tryg, og får rettet tænder senere, hvis det bliver aktuelt. Frem for at udsætte ham for det, som hurtigt kan komme til at virke som et overgreb. Da Liam ikke ville kunne forstå hvorfor han pludselig ikke må få sin sut længere, en ting som i en forvirrende verden af læger og mennesker der hele tiden piller ved en, er en stor tryghed. 

Er vi helt forkert på den? Er der andre som har "valgt" på samme måde?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2013

Zelinasmor

Det må være svært når han ikke er klar. Har i været vetandlægen med ham? "Problemet" er jo at kæberne ikke bliver rettet til hvis han ikke snart stopper med at bruge sut. gummerne bliver hårde og så vil han få et suttehul når han bider tænderne sammen, og kan ende med at han skal have rettet kæber til når han bliver ældre.

Anmeld

4. januar 2013

Trine89

Nu er vi ikke selv kommet dertil hvor vi skal tænke i suttestop endnu. 

Men jeg ville helt sikker vælge som jer, hvis vi stod i sådan en situation. 

Anmeld

4. januar 2013

TNBC

Rikke, Liam & Linus skriver:

og ikke tænderne?

Liam er jo 3,5 år nu og bruger stadig sut. DOG kun om natten og ved middasluren, eller hvis han er MEGET ked af det og det er den flade af slagsen. 

Tandlægen siger jo selvfølgelig at vi bør stoppe med sutten af hensyn til tænderne og det forstår jeg fuldt ud!

MEN....nu er der lige den ting at vi ikke føler at Liam er klar til at smide sutten. Han kan kun falde til ro hvis han har sin sut og vi har haft og har stadig enorme probemer med hans nattesøvn. 

Liam er jo ikke som en alm. 3 årig på mange punkter pga. hans handicap. Mentalt(kognitivt) ville jeg selv vurdere ham til at være 1 - 1 1/2 år bagud. 

Vi går en tid i møde med mange undersøgelser, lægebesøg og utryghed. Derfor har vi besluttet at vente med suttestoppet og bestemt at det er vigtigere at Liam er tryg, og får rettet tænder senere, hvis det bliver aktuelt. Frem for at udsætte ham for det, som hurtigt kan komme til at virke som et overgreb. Da Liam ikke ville kunne forstå hvorfor han pludselig ikke må få sin sut længere, en ting som i en forvirrende verden af læger og mennesker der hele tiden piller ved en, er en stor tryghed. 

Jeg synes ikke at du skal tage den fra ham, når han skal igennem noget nyt( og det er jo ikke småting) det er hans tryghed og den har han brug for.
Jeg ville vente og se.

Anmeld

4. januar 2013

ekebiv

og ikke tænderne?

Jeg ville gøre som jer. Vores dreng blev 3 i september og han bruger også kun om natten og ved middagslur i børnehaven. Man kan selvfølgelig godt se det på tænderne men jeg tror altså det retter sig når de stopper. Jeg kender en hvis datter også var mindst 3½ (hvis ikke en del mere) før hun smed sutten, hun havde i dén grad suttetænder men det kan man overhovedet ikke se nu.
Vores datter havde ikke suttetænder og hun var også omkring 3½ da hun smed sutten.

Anmeld

4. januar 2013

Rikke, Liam & Linus

xoxotasha skriver:

Det må være svært når han ikke er klar. Har i været vetandlægen med ham? "Problemet" er jo at kæberne ikke bliver rettet til hvis han ikke snart stopper med at bruge sut. gummerne bliver hårde og så vil han få et suttehul når han bider tænderne sammen, og kan ende med at han skal have rettet kæber til når han bliver ældre.

Har for nyligt været ved tandlægen med ham. Han har begyndende suttebid, ikke alvorligt. Det kan sagtens rettes op mente han. Men han anbefalede os selvfølgelig at stoppe med sutten. 

Jeg håber på at Liam vil være klar til at smide sutten når han når 4 års alderen, så det er jo ikke fordi det drejer sig om SÅ længe endnu.

Anmeld

4. januar 2013

klmf

Bobsen er lige fyldt 3 og skal være storebror om lidt, så vi har valgt at lade ham beholde den til at falde i søvn med. Han bruger den ikke om dagen mere. Synes det er for meget med opstart i bh (desværre en forvirrende opstart med meget sygdom), nye roller i familien når lillebror kommer og så tage sutten fra ham. Kan sagtens forstå jeres beslutning, specielt når det er noget med læger og undersøgelser, hvor han virkelig får brug for sit tryghedsobjekt.

Anmeld

4. januar 2013

raca

tanlæger anbefaler mange ting.. de ser kun på tændernes behov.

de anbefaler også fastholdelse, er enda så venlige og vise hvordna man kan fiksere barnet så man kan komme til at børste de tænder.

de anbefaler nat amme stop fra den første tand, også selvom den kommer når barnet er under 8mdr. selvom barnet ofte fysisk ikke er i stand til at sove igennem uden mad før.

i det omfang han bruger sut ville jeg forsætte, jeg mener det er vigtigts at se på barnest mentale sundhed.

kæben bliver ikke skæv af det, den er jo ikke u munen 24-7 men i 2-3 timer om dagen maks. ja der kan opstå et sutte hul mellem tænderne, og det har lettest ved at rette sig jo tidlige de stopper, men det kan altså rimlig let rettets på plads også når han er 5-6 år.

i hans tilfælde mener jeg at den mentale del er langt vigtigtiger en den fysiske del. så jeg ville lade ham beholde sutten

Anmeld

4. januar 2013

2721

Jeg ville gøre som jer. En i min familie, brugte sut til h*n var 5 år og har aldrig haft bøjle eller lign tænderne rettede sig fint af sig selv

Anmeld

4. januar 2013

helle85

og ikke tænderne?

jeg har ikke læst de andre svar i debatten

vi tog sutten fra min dreng da han skulle begynde til talepædagog
da han var 3år

han var meget afhængig af sin sut da den gav ham tryghed(han er letter mental retaderet).
efter vi tog den fra ham er han begyndt at putte alt ting i munden. sutter på sin finger nå han ser tv. han bider i hue, jakke og tager underlæben op over overlæben der han er helt rød om munden om vinteren.

så jeg syntes i skal lade ham beholde den hvis han har brug for den

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.