kender du til privatskoler?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.017 visninger
6 svar
0 synes godt om
4. januar 2013

Anonym trådstarter

Jeg kender et par børn der er gået til/fra en privatskole i området og jeg har selv gået ca. halvdelen af min folkeskoletid på en privatskole og min gymnasie tid på en privat kostskole.

Jeg er anonym for ikke at hænge de familier ud som jeg nu vil skrive om.
Et sted i kostskole-debatten nævnes der at privat skoler ikke har utilpassede børn fordi en privatskole har muligheden for at afvise børn/forældre.
Men er det også det billede der er virkeligheden og som i, der har børn på privatskolerne, oplever? Eller er det et glansbillede?

De børn jeg har oplevet i omgangskredsen der er gået fra den lokale offentlige skole til den private er ikke børn uden udfordringer.

Den ene havde ADHD og trives ikke i folkeskolen, han trives i privat skolen fordi deres regler er ret stramme og han har brug for at få klare grænser. Det kunne folkeskolen ikke tilbyde.
Den anden var et barn med laize faire forældre hvor der ikke sættes grænser for barnet og barnet derfor har haft svært ved at følge strømmen i folkeskolen. Forældren forlod folkeskolen fordi de ikke mente at der var højt nok til loftet til deres barn.
Den tredje er et særdeles højtbegavet barn der har en del udfrodringer med sin sociale forståelse.

Bemærk at jeg har forsøgt at beskrive børnenes udfordringer uden at lægge værdi i. Jeg har intet problem med disse børn der alle er i vores omgangskreds. Det er IKKE dem som sådan debatten er om.

Er det et tilfælde at billedet ser sådan ud her hos os eller er det det generelle billed rundt omkring i landet?

Det her er ikke ment som en debat for eller imod ADHD børn. Eller for og imod privat skoler
Jeg vil bare gerne høre fra jer der har børn på en privatskole eller selv underviser eller bare har kendskab til privatskolernes virkelighed i dag.
Min personlige erfaring ligger jo år tilbage og jeg har ikke min daglige gang på privatskole i dag. Jeg kender det kun fra forældrene på EN privatskole.

Min skolelærer-bekendte fortæller at det der lige pt er folkeskolens største udfordring er at kommunerne, for at spare, hjemtager de børn der førhen har været i specialtilbud.
Det harmonere jo meget godt med teorien om at de resourcestærke forældre forlader folkeskolen fordi de børn med særlige udfordringer fylder mere nu end tidligere. - men ressourceSTÆRKE forældre kan jo også få ressourceSVAGE børn?

Er normeringen/tiden er bedre i privatskolen? Kan de bedre rumme de udfordrende børn fordi de, meget forsimplet sagt, kan hæve prisen så normeringen passer til behovet?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2013

Dorthe1986

Har ikke selv været i privatskole, men overvejer meget at sende mine børn i en.

Men ville bare sige, at jeg synes det er et rigtig godt, at tage op til debat, så for et godt indlæg!

Anmeld

4. januar 2013

Lone Jakobsen

her i byen har vi en kristen friskole, og det er vel det samme?

jeg kender flere som har valgt den skole, netop fordi de har flere resourcer, der er færre børn i klasserne, og forældre inflydelsen er større end i folkeskolen.

jeg tror dog ikke at der er færre utilpassede børn på den skole, jeg vil sige nærmere tvært imod.

da vores ene søn ikke kunne trives i folkeskolen, blev vi netop rådet til at søge ind på denne skole, da der var mulighed for mere hjælp, og at han derfor ville kunne trives bedre der. vores søn skal i gang med en udredning for netop Adhd.

Anmeld

4. januar 2013

tarkoflen

Jeg har gået i 10. klasse på en privatskole og min bror gik der fra 7. klasse.

Årsagen til at jeg gik i 10. på privatskole var, at undervisningsniveauet var noget højere end i en tilsvarende folkeskoles 10. klasse! Der ud over var der niveaudelt undervisning i matematik, engelsk og tysk, det vil sige, at to klasser blev delt op på i tre hold, så dem, der havde større udfordringer fik mere hjælp! Et stort plus i min bog for alle parter!

Min bror blev flyttet, fordi han ikke trivedes i den folkeskoleklasse han kom i, da to skoler blev lagt sammen...

I min årgang gik der en dreng, der havde friplads, så vidt jeg ved var der ikke andre! Men der findes fripladser og det mener jeg også der skal, netop for at der kan være plads til forskelligheder!

Men jeg ved også, at der var en dreng i min brors klasse, der blev smidt ud, fordi han ikke kunne sidde stille, ikke ville deltage i undervisningen og pjækkede for meget! De forsøgte at hjælpe ham, men forældrene bakkede ikke op om det,og så er det jo svært! Det er jo den "fordel" privatskolerne har, frem for folkeskolen. Om det er rigtigt eller forkert, er jo op til øjnene der ser... Men det er svært, når forældrene ikke vil hjælpe deres barn til en god skolegang!

Anmeld

4. januar 2013

hannetheis

Har ikke selv noget kendskab til privatskoler men når mine sønner skal i skole skal det være privat af den grund at vi i byen har en lille privat skole og min søn vil pga sin sygdom have perioder hvor han vil være fraværende i længere tid og derfor mener vi at den vil kunne hjælpe ham bedst muligt

Anmeld

4. januar 2013

Nemesis

-min søn går på privatskole og de har flere børn med samme typer vanskeligheder som der findes i folkeskolen.

Den eneste grund til at man IKKe kommer ind på denne skole er hvis man ikke er langt nok oppe på ventelisten.

Jeg ved fra min søns lærer at det ikke er et krav at forældrene oplyser problemer hos børnene, men jeg ved også at de sørger for at indhente en grundig udtalelse fra børnehaven inden børnene starter.

tilgengæld er det nemmere at smide børnene ud igen, hvis de forstyrre for meget og støtte ikke hjælper. Netop fordi det er en privatskole er de nødt til at sørge for at undervisningen kan foregå uden alt for meget uro.

tilgengæld er der rigtig meget hjælp til dem der har det svært. både som ekstraundervisning, lektiecafe fra 0 klasse og med støtte person.

Anmeld

4. januar 2013

Dinna88

Jeg har godt nok aldrig oplevet  sortering på den privatskole jeg gik på i 11 år. Det handlede blot om hvem der ville betale for det, og på den måde, kom der jo en del velhavende familier til. Men jeg kommer fra en familie med misbrug og meget lidt stabilitet. Og jeg gik i "skolens værste klasse" der bl.a. kørte en lærer ned psykisk, havde højt fravær og hvor TRE blev smidt ud pga. vold. 

Så her er der altså IKKE blevet sorteret i eleverne.

Dog vil jeg sige, at min skole var rigtig god til at håndtere problemerne. Der blev gjort rigtig, rigtig meget og lærerne var dygtige  Men vold var de ikke tolerante overfor, og der var ingen hjælp at søge. Du røg ud. Men mobning gjorde de virkelig meget for - men til gengæld var der også MEGET mobning på skolen generelt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.