Søvnproblemer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

425 visninger
8 svar
0 synes godt om
31. december 2012

Anonym trådstarter

Hej.

Ja, hvad er søvnproblemer?

Hvornår har man det?

Hvor ofte har man det? Hver eneste dag, flere gange om ugen eller?

Er det ligemeget om det er fordi man har svært ved at falde i søvn (når man har lagt sig) eller fordi man vågner om natten og har svært ved at falde i søvn igen.

Kan det vise sig på nogle bestemte tidspunkter (altså fx viser det sig på hverdage, men ikke i ferier).

Hvordan får man det konstateret?

Tak 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. december 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg tænker at søvn problemer er begge dele. Altså at man ik ka sove når man er gået i seng. Men også at man vågner mange gange i løbet af natten.

Jeg har i lange perioder, gennem hele mit liv, haft store problemer med begge del. Jeg gik til min egen læge, beskrev problemet og fik nogle indsovnings piller. De hjalp i et stykke tid, men såstoppede efekten. 

Sjovt nok har det ændret sig lidt, efter jeg fik thea. Da jeg var færdig med at amme hende, er det blevet sådan at jeg de fleste nætter bare ka ligge mig, også sover jeg. Vh stine

Anmeld

31. december 2012

Studerendemor

Anonym skriver:

Hej.

Ja, hvad er søvnproblemer?

Hvornår har man det?

Hvor ofte har man det? Hver eneste dag, flere gange om ugen eller?

Er det ligemeget om det er fordi man har svært ved at falde i søvn (når man har lagt sig) eller fordi man vågner om natten og har svært ved at falde i søvn igen.

Kan det vise sig på nogle bestemte tidspunkter (altså fx viser det sig på hverdage, men ikke i ferier).

Hvordan får man det konstateret?

Tak 

Søvnproblemer kan inddeles i to grupper:

Insomni-når man ikke kan sove. Ikke kan falde i søvn, vågner mange gange i løbet af en nat, eller vågner meget tidligt og ikk kan falde i søvn igen. 

Hypersomni-når man sover for meget. Sover mange timer om natten, men stadig ikke er udhvilet og nemt falder i søvn i løbet af dagen. 

Har du mistanke om søvnproblemer, kan du kontakte din læge.

Anmeld

31. december 2012

MissMona

skrivemaskine skriver:

Insomni-når man ikke kan sove. Ikke kan falde i søvn, vågner mange gange i løbet af en nat, eller vågner meget tidligt og ikk kan falde i søvn igen. 

Hypersomni-når man sover for meget. Sover mange timer om natten, men stadig ikke er udhvilet og nemt falder i søvn i løbet af dagen. 

Der findes flere grupper end de 2 du nævner. Jeg har fx narkolepsi!

Anmeld

31. december 2012

Studerendemor

MissMona skriver:

Der findes flere grupper end de 2 du nævner. Jeg har fx narkolepsi!

Ja, det er rigtigt. Men jeg mener det er en del af hypersomni, men ret sjælden og derfor nævnte jeg det ikke. 

Anmeld

31. december 2012

MissMona

skrivemaskine skriver:

Ja, det er rigtigt. Men jeg mener det er en del af hypersomni, men ret sjælden og derfor nævnte jeg det ikke. 

Jeg har bare aldrig tænkt på det som en del af hypersomni. Men mere som en selvstændig sygdom. Men jeg tror du har ret!

Anmeld

31. december 2012

Anonym trådstarter

skrivemaskine skriver:

Gælder det hver nat eller bare nogle gange i ugen fx?

Anmeld

1. januar 2013

Studerendemor

Anonym skriver:

Gælder det hver nat eller bare nogle gange i ugen fx?

De fleste mennesker oplever i perioder eller indimellem at have søvnproblemer. Det er der ikke noget bekymrende i. Men over længere tid, og i sådan grad at det går ud over ens trivsel og man ikke kan fungere optimalt, skal der handles. 

Er der sket noget indenfor det sidste stykke tid, er du stresset eller lign, kan det være grunden. Man skal være opmærksom på søvnproblemer, da der kan ligge "noget" bag. 

En ide er, at holde regnskab over din søvn en uges tid. Fx, hvor lang tid tog jeg om at falde i søvn, hvor mange gange vågnede jeg, hvor mange timers søvn har jeg fået? Det er brugbart for lægen, hvis han skal vurdere om du skal have hjælp og evt medicin. 

Anmeld

1. januar 2013

Anonym trådstarter

skrivemaskine skriver:

De fleste mennesker oplever i perioder eller indimellem at have søvnproblemer. Det er der ikke noget bekymrende i. Men over længere tid, og i sådan grad at det går ud over ens trivsel og man ikke kan fungere optimalt, skal der handles. 

Er der sket noget indenfor det sidste stykke tid, er du stresset eller lign, kan det være grunden. Man skal være opmærksom på søvnproblemer, da der kan ligge "noget" bag. 

En ide er, at holde regnskab over din søvn en uges tid. Fx, hvor lang tid tog jeg om at falde i søvn, hvor mange gange vågnede jeg, hvor mange timers søvn har jeg fået? Det er brugbart for lægen, hvis han skal vurdere om du skal have hjælp og evt medicin. 

Tak for svar.

Jeg vil begynde at skrive ned, som du siger, så jeg har noget til lægen hvis det er.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.