Ihhhh er så bange for hun ender som mig :-(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

598 visninger
7 svar
0 synes godt om
17. december 2012

Den lykkelige

Min datter er 22 mdr.. Hun er en meget høj og slank pige.. min kæreste er også meget høj og slank og jeg vejer ALLLT for meget!!!
Jeg prøver selv alt hvad jeg kan for at tabe mig og blive "normal" vægtig.. Jeg tænker RIGTIG meget over hvordan jeg skal gøre mht søde sager og usunde ting omkring min datter.. Hun skal ikke ende som jeg har haft det hele mit liv..
MEN nu her igår var vi sammen med min svigerfamilie.. der er 7 andre børn i alderen 2-7 år.. De fik alle sammen en slik pose.. Min datter hun sad bare på sin stol og åd HELE sin slik pose lynhurtig.. De andre børn løb rundt og legede med deres, spiste lidt, byttede med hinanden og gemte til senere osv..
Er det bare fordi hun er så lille.. Eller er det fordi jeg gør noget "forkert".. Jeg har ingen forbud herhjemme, men hun får kun noget nogle gange i weekenden og hvis vi er ude..
Ihhh jeg er så nervøs for hun ender kugle rund.. hun skal ikke ende med at gå og have det som jeg altid har haft hele mit liv..
Hvordan kan jeg give hende et naturlig syn på de ting?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. december 2012

Faith

Tror ikke du kan gøre ret meget andet end at forsøge at give hende et fornuftigt forhold til mad, og lære hende at søde sager er ok i en kontroleret mængde. Og så introducere hende for alle de sunde snacks, gulerodsstave med dip, nødder, rosiner osv. så hygge ikke forbindes med chokolade, kage og slik.

Men jeg ser intet problem i en ugentlig slikdag, fks. fredag til Disney sjov. Men stadig i en kontroleret mængde, en lille skål med vingummier eller andet.

Du skal også passe på ikke at gå helt i den anden grøft hvor din datter ikke må røre søde sager. Tror "bare" det handler om at finde den gyldne middelvej. Alt med måde.

Anmeld

17. december 2012

Muhmi

Puha, den frygt lever jeg selv med... Næsten hele min familie + jeg selv er overvægtig... Det er virkelig ikke rart og jeg kigger også virkelig efter hvad Silas putter i munden...

Men han skal også have lov til at være barn, hvis du forstår... Her i torsdags var der noget juletamtam med dagplejen og han synes de pebernødder som de havde bagt var noget så gode og ville derfor have flere og flere... Det fik han så lov til og et eller to glas saftevand, fordi det er simpelthen så sjældent at han får kage/slik osv. herhjemme... Han spiste også med stor vellyst og proppede munden med pebernødder og ja, sådan spiser han nu engang bare når der er noget han virkelig godt kan lide, så bliver munden proppet så det næsten står ud af begge ører... I går da vi fik suppe gjorde han det sammen med kødbollerne, for det er dem han virkelig er vild med...

Og indtil videre så får han lov, men når han bliver størrere, så vil jeg helt klart sætte mig ned og tage mig en snak med ham om, pli og overspisning... Og altså, så længe han er så lille som han er, så er det jo sådan set os herhjemme der styrer hvad han får i munden og derfor bliver han ikke tyk....

Anmeld

17. december 2012

Lunae

Den lykkelige skriver:

Min datter er 22 mdr.. Hun er en meget høj og slank pige.. min kæreste er også meget høj og slank og jeg vejer ALLLT for meget!!!
Jeg prøver selv alt hvad jeg kan for at tabe mig og blive "normal" vægtig.. Jeg tænker RIGTIG meget over hvordan jeg skal gøre mht søde sager og usunde ting omkring min datter.. Hun skal ikke ende som jeg har haft det hele mit liv..
MEN nu her igår var vi sammen med min svigerfamilie.. der er 7 andre børn i alderen 2-7 år.. De fik alle sammen en slik pose.. Min datter hun sad bare på sin stol og åd HELE sin slik pose lynhurtig.. De andre børn løb rundt og legede med deres, spiste lidt, byttede med hinanden og gemte til senere osv..
Er det bare fordi hun er så lille.. Eller er det fordi jeg gør noget "forkert".. Jeg har ingen forbud herhjemme, men hun får kun noget nogle gange i weekenden og hvis vi er ude..
Ihhh jeg er så nervøs for hun ender kugle rund.. hun skal ikke ende med at gå og have det som jeg altid har haft hele mit liv..

Når hun ikke er ældre, ville jeg nok forsøge at kontrollere det lidt! Fx fik Camille en stor slikpose til en juletræsfest vi var til. Jeg gav hende lov til at kigge i den og spise lidt, men da jeg synes hun havde fået nok bad jeg hende vælge 2 stk (ét til hver hånd) og så pakkede vi den væk. Det kan hun sagtens finde ud af! Samtidig er jeg heller ikke fanatisk med det, men hun er fx også rigtig glad for frugt. Igår var vi til julehygge ved oldemor og hun giver så Camille en cola. Camille siger bare sodavand er for voksne - be om vand! Blev sgu stolt! Og da slikskålen kom på bordet, fandt hun et æble. Tror hun fil 2 stk chokolade, men ellers var æblet rigtig fint også.

Tit vil børn gerne have alt muligt andet, specielt i den alder, så bare tilbyd dem noget andet og så kontroller posen lidt

Anmeld

17. december 2012

Malene76

Den lykkelige skriver:

Hejsa..

Kan virkelig godt forstå dine følelser og dine tanker. Jeg vejer selv lidt for meget og eeeeelsker søde sager. Det arbejder jeg meget med at få ændret. Min mand har gennem hele sin barndom vejet for meget, men tabte sig inden jeg lærte ham at kende for 6 år siden og har siden været absolut normalvægtig. Vi har en søn på 1 år lige om lidt. Han har endnu ikke fået kage, slik, sodavand og lignende ting. Han får alt muligt forskelligt mad, både grøntsager, brød, div. pålæg, kartofler og kød. Han spiser fint af det meste. Jeg vil ikke have at han skal proppes med alt det unødvendige som slik, kage og sodavand og is. Lige nu ved han ikke hvad det er og han går ikke glip af noget. Han får tilbudt alt muligt andet eks. frugt eller rosiner mm. i stedet for. Vi snakker dog om at på et aller andet tidspunkt skal vi til at bløde lidt op, for ikke at skabe et sukkermonster der spiser det i skjul. Han skal gerne få et natusligt forhold til det men det er virkelig svært at finde ud af hvordan det præcis udføres i virkeligheden.

Så det jeg egentlig bare lige ville var, at give min sympati og fortælle at du ikke er den eneste i den problemstilling.

KH Malene

Anmeld

17. december 2012

marloutti

Den lykkelige skriver:

Jeg deler din bekymring! Jeg er selv overvægtig og vil gøre alt for at min søn ikke bliver det. Herhjemme arbejder vi på at give ham et fornuftigt forhold til al mad, så må vi håbe, det har en effekt.

Han propper altså også munden, når han spiser. Især hvis det er slik eller kage. Nu er han egentlig ikke så interesseret i slik. Men i denne tid er han helt tosset med pebernødder! Og der bliver proppet så mange som muligt i munden på én gang! Vi prøver at hindre ham i det, men det er nærmest umuligt. Dagplejen siger at alle de andre børn også propper munden helt vildt, så måske er det bare ganske almindeligt i den alder... Jeg satser i hvert fald på, det stopper på et tidspunkt. Vi gør vores til det, men det er altså ikke alt man kan styre, når det drejer sig om de små banditter...

Anmeld

17. december 2012

Silas&Mille

Den lykkelige skriver:

Her er vi desværre også overvægtige, både mor og far.
Og vi frygter også at vores børn ender der, men arbejder rigtig meget med at det ikke skal ske.

Fra Silas blev 1 år og til nu har han fået lov til at smage kage, slik, chokolade, chips osv osv. Lidt ad gangen.
Han kan rigtig godt lide det, men for det meste spiser han måske et lille stykke kage og så vil han ned og lege. Beder han om mere tilbyder vi til et stykke frugt eller lignende og det tager han gladelig imod En gang imellem får han lov til at spise to stykker kage, men det afhænger lidt af hvor vi er og hvorfor vi er der

Vi drikker jævnligt saftevand (Fun light) men han vil lige så gerne have vand. En gang imellem får han en brik-juice og han få altid et glas vand ved siden af, så går han selv og drikke af både juice og vand og typisk er det glasset med vand der er tømt først 

Mille er 10 måneder gammel og har fået lov at smage lidt forskellige ting, men hun spiser gladelig frugt eller brød i stedet for

Anmeld

17. december 2012

Gardenia

Den lykkelige skriver:

Jamen I kan da ikke gøre andet end at give hende et sundt, afbalanceret forhold til alt slags mad? Både det søde og det sunde?

Herhjemme har vi slikdag hver fredag. Drikkes der sodavand til aftensmad er det i weekenderne. Har vi lyst til lidt lækkert i løbet af ugen, så gør vi selv en indsats og bager eller laver frugtsalat. Nu er han så 2½ og har haft de regler i et årstid og han er selv fuldt ud klar over vi ikke skal forbi slikket mandag-torsdag. Jeg tror på livet er andet end klidkiks og vand, jeg tror ikke på hele det der sukker-fri markede og jeg håber på min tilgang til det vil smitte af på ham.

Men jeg synes det er meget vigtigt at han får det ind så tidligt som muligt. Så nyheden ikke er så stor når han slippes løs i skolens kantine. Om min teori er rigtigt vil tiden jo vise..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.