Hos os har vi alle dage haft en tradition som jeg gerne vil dele med jer. Oprindeligt er den rundet af at jeg selv som lille var hunderæd for julemanden. Første gang min onkel klædte sig ud i nissetøj og kom ind med julegaverne juleaften satte jeg i et hyl af den anden verden, og mine forældre besluttede sig derfor for at finde på en anden løsning. Denne løsning har holdt ved, og er nu blevet til en indgroet tradition som mine egne børn også deltager i med stor fornøjelse.
Når man går i seng d. 23/12, så skal man sætte sin sutsko (så julemanden kan kende dig) i vindueskarmen i stuen med en lille julegodte til julemanden. Så kommer han forbi i løbet af natten til d. 24/12 og lægger en lille gave som så åbnes d. 24/12 om morgenen. Forklaringen lyder at han jo skal rundt til alle børn i hele verdenen og derfor ikke kan være hos alle d. 24/12 om aftenen. Derfor har vi skrevet os på den liste til at han kan komme natten til d. 24 istedet...
Med denne lille tradition tager vi brodden af spændingen (og den dertilhørende mavepine) hos ungerne. Vi giver dem en gave som kan holde dem beskæftiget og underholdt i løbet af dagen. De år hvor vi har skullet køre til juleaften, har vi forsøgt at give dem noget de kunne bruge på rejsen. Det giver de voksne ro til juleaftensforberedelserne, og børnene en bedre juleaftensdag og en bedre juleaften.
Mangler I lidt inspiration til en lille ting, så kan man med fordel se med her: http://drengeting.dk/shop/advents--og-mandelgaver-12c1.html
Og så RIGTIG GOD JUL til jer alle og jeres familier 
Anmeld