Når hypermobilitet styrer ens liv.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.561 visninger
6 svar
0 synes godt om
16. december 2012

Anonym trådstarter

Jeg har haft hypermobilitet hele mit liv, men her i de seneste år er det blevet forværret. Jeg får voldsomme smerter i hænderne og i fingerne samt armen når jeg skriver med blyant, på computer, eller bruger fladjern, samt i køkkenet.

Faktisk anstrenger jeg mig konstant ved det mindste, og mine arme, led og fingre kan ikke tage det mere. Jeg kan ikke fuldføre papirarbejde pga smerter og ikke skrive i lang tid. Faktisk kan jeg hverken sidde strækt på en stol eller andet uden voldsomme smerter i nakken og i ryggen. 

Jeg har ikke været ved læge med det, da jeg simpelthen ikke tør. Jeg ved ikke hvad de vil sige. Men jeg er blevet bange for mine arbejdsmuligheder når mine hænder har brug for så meget pause hele tiden.

Nogen der har oplevet dette, eller har hypermobil? Jeg har undersøgt det på nettet og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. december 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Det eneste du ka gøre er jo at gå til læge, ka være t han ka sende dig til noget udredning, så du ka få noget hjælp. Vh stine

Anmeld

16. december 2012

livhemdrup

Anonym skriver:

Jeg har haft hypermobilitet hele mit liv, men her i de seneste år er det blevet forværret. Jeg får voldsomme smerter i hænderne og i fingerne samt armen når jeg skriver med blyant, på computer, eller bruger fladjern, samt i køkkenet.

Faktisk anstrenger jeg mig konstant ved det mindste, og mine arme, led og fingre kan ikke tage det mere. Jeg kan ikke fuldføre papirarbejde pga smerter og ikke skrive i lang tid. Faktisk kan jeg hverken sidde strækt på en stol eller andet uden voldsomme smerter i nakken og i ryggen. 

Jeg har ikke været ved læge med det, da jeg simpelthen ikke tør. Jeg ved ikke hvad de vil sige. Men jeg er blevet bange for mine arbejdsmuligheder når mine hænder har brug for så meget pause hele tiden.

Nogen der har oplevet dette, eller har hypermobil? Jeg har undersøgt det på nettet og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Jeg har det. Og er samtidig kronisk smerte patient blandt andre ting også. Syns bestemt du skal søge læge hvis der er nogen skåne hensyn der skal tages så de bliver taget nu og ikke blot gør din krop værre. 

Anmeld

16. december 2012

Rsa

Er selv hypermobil ipraktisk taget alle led.... Lider ikke af smerter, er bange for det kommer en dag!

DeKhaderkort og godt om, at du får trænet muskulaturen omkring de led der er generer. Jo bedre og mere udholdenmuskulatur du har omkring dine hypermobile led, jo stærkere er de.

Kan selv nikke genkendende til, at fingrene kramper enormt hurtigt, når jeg skriver. Jeg overstrækker altid i mit lænd og kan sagtens mærke det ved fx. Graviditet eller hvis jeg har gået langt.

Ved ikke om du træner, men i så fald vil det være en god ide - ingen vrid I bevægelserne, men statiske træningsøvelser, hvor leddene bliver holdt på plads samtid med at musklerne styrkes.

Cykling, cross trainer og styrketræning på maskiner vil altsammen kunne være med til at afhjælpe noget af belastningen på leddene.

Anmeld

16. december 2012

hekran

Anonym skriver:

Er også hypermobil. Mærker det ikke til hverdag, men er meget smidig uden nogen sinde at have været gymnast. Dog er mit ene kraveben altid ude af led (mærker det ikke).

Du kommer ikke udenom en tur til lægen. Han kan hjælpe dig med en henvisning til fysioterapi, hvor de kan rådgive og hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan styrke, bruge din krop.

Jeg er gravid for 4. gang og jeg har haft mere ondt for hver graviditet. Jeg er meget nervøs for, hvordan det kommer til at gå denne gang. Første graviditet var der ingenting, 2. graviditet gik det meget ud over skulderen og 3. graviditet var et mareridt for ryggen.

Det værste ved hypermobilitet er, at ingen kan se det på dig. Selv min mand glemmer det og kan blive irriteret, hvis jeg ikke vil løfte en sovende 5-årig ind fra bilen.

Det er kun dig der kan sætte grænserne og hjælpe dig selv, men første skridt er at ringe til lægen. 

Anmeld

16. december 2012

lene

Jeg er også hypermobil i hele kroppen og har det der hedder hms hypermobil symdrom, jeg vil også råde til at gå til lægen selvom der det svære ikke er så meget at gøre andet end fys. også vil jeg ikke anbefale styrketræning da dette ikke er godt når man har hypermobile led. men at få nogle øvelser fra en fys som tager hensyn til ens krop

http://www.hypermobile.dk/glen_gorm.htm

http://www.hypermobilitet.dk/hvad.php

mvh Lene

Anmeld

17. december 2012

Tona

Anonym skriver:

Jeg har det. Kender alt til det du beskriver. Jeg ville klart råde dig til at komme afsted til lægen. Du skal sørge for at komme til en læge der anerkender og forstår problemet, da nogle ikke fatter hypermobilitet.

Du har flere muligheder. Bla kan du bede om en indlæggelse på Gigthospitalet i Gråsten hvilket er noget af det bedste du kan gøre for dig selv.

Du skal helt klart også have lægen til at henvise dig til en fysioterapeut som har forstand på området.

Det kan være nødvendigt med smertebehandling i form af fx Panodil eller Ibumetin som lægen kan skrive recepter til.

Det er en sygdom, som ikke har nogen kur som sådan, men det er vigtigt at du får behandlingen, for ellers vil det blive værre og værre og hvis du får behandlingen så kan det være med til at du ikke nødvendigvis får det værre. Det kan bremse udviklingen meget at du får den rette fysioterapi og evt også ergoterapi. Det er alt sammen smertefrit behandling og ikke slemt overhovedet, men det gør en stor forskel for dig.

Jeg ved ikke hvor gammel du er og dermed ved jeg ikke hvor længe du har været hypermobil, men det kan også være relevant at blive røntgenfotograferet for at tjecke for slidgigt hvis du har oplevet en markant opblussen af smerterne, da slidgigt desværre somme tider følger hypermobilitet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.