Anonym skriver:
Jeg har haft hypermobilitet hele mit liv, men her i de seneste år er det blevet forværret. Jeg får voldsomme smerter i hænderne og i fingerne samt armen når jeg skriver med blyant, på computer, eller bruger fladjern, samt i køkkenet.
Faktisk anstrenger jeg mig konstant ved det mindste, og mine arme, led og fingre kan ikke tage det mere. Jeg kan ikke fuldføre papirarbejde pga smerter og ikke skrive i lang tid. Faktisk kan jeg hverken sidde strækt på en stol eller andet uden voldsomme smerter i nakken og i ryggen.
Jeg har ikke været ved læge med det, da jeg simpelthen ikke tør. Jeg ved ikke hvad de vil sige. Men jeg er blevet bange for mine arbejdsmuligheder når mine hænder har brug for så meget pause hele tiden.
Nogen der har oplevet dette, eller har hypermobil? Jeg har undersøgt det på nettet og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg har det. Kender alt til det du beskriver. Jeg ville klart råde dig til at komme afsted til lægen. Du skal sørge for at komme til en læge der anerkender og forstår problemet, da nogle ikke fatter hypermobilitet.
Du har flere muligheder. Bla kan du bede om en indlæggelse på Gigthospitalet i Gråsten hvilket er noget af det bedste du kan gøre for dig selv.
Du skal helt klart også have lægen til at henvise dig til en fysioterapeut som har forstand på området.
Det kan være nødvendigt med smertebehandling i form af fx Panodil eller Ibumetin som lægen kan skrive recepter til.
Det er en sygdom, som ikke har nogen kur som sådan, men det er vigtigt at du får behandlingen, for ellers vil det blive værre og værre og hvis du får behandlingen så kan det være med til at du ikke nødvendigvis får det værre. Det kan bremse udviklingen meget at du får den rette fysioterapi og evt også ergoterapi. Det er alt sammen smertefrit behandling og ikke slemt overhovedet, men det gør en stor forskel for dig.
Jeg ved ikke hvor gammel du er og dermed ved jeg ikke hvor længe du har været hypermobil, men det kan også være relevant at blive røntgenfotograferet for at tjecke for slidgigt hvis du har oplevet en markant opblussen af smerterne, da slidgigt desværre somme tider følger hypermobilitet.