Folinsyre+vitaminer - Hvor vigtigt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.102 visninger
5 svar
0 synes godt om
11. december 2012

SKbaby

Hvor vigtigt er det egentlig, at man tager de der Gravitamin (eller tilsvarende mærke) inden man er blevet gravid? Er det videnskabeligt bevist, at det har stor betydning om man har nok folinsyre i de 2 første uger af graviditeten, dvs. fra ÆL og 14 dage frem til testdag. Eller kan man nøjes med at begynde på pillerne, når man har fundet ud af, at man faktisk ER gravid?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. december 2012

lycly

SKbaby skriver:

Hvor vigtigt er det egentlig, at man tager de der Gravitamin (eller tilsvarende mærke) inden man er blevet gravid? Er det videnskabeligt bevist, at det har stor betydning om man har nok folinsyre i de 2 første uger af graviditeten, dvs. fra ÆL og 14 dage frem til testdag. Eller kan man nøjes med at begynde på pillerne, når man har fundet ud af, at man faktisk ER gravid?

Vitaminerne er mest for at du får de tilskud du skal bruge når du er gravid. Folinsyre har ikke rigtig nogen effekt når du ER gravid, hvis du ikke har taget det inden. Det har den bedste virkning hvis du tager det imens du prøver på at blive gravid og så indtil 10. uge i graviditeten

Anmeld

11. december 2012

Fenja09

SKbaby skriver:

Det er bevist at det nedsætter risikoen for at barnet f.eks får rygmarvsbrok og allerede tidligt i graviditeten dannes neuralrøret og risikoen mindskes med 75 %. Dertil skal det dog sige, at det jo ikke betyder at man får et barn med misdannelser, hvis man ikke har taget folinsyre. Det har jeg eks. ikke gjort, da jeg først fandt ud af at jeg var gravid i uge 8 og det var ikke særlig planlagt.

Du kan læse om det her:

http://www.min-mave.dk/foer-graviditeten/forberedelser-foer-graviditeten/article-315.htm

/Fenja

Anmeld

11. december 2012

FruK

Det behøver ikke at være Gravitamin. Du kan få almindelige (billigere) vitaminpiller på Apoteket dom indeholder samme mængde folsyre. Du kan også vælge apotekets egne vitaminer til gravide - de er vist også billigere. Men ja, det er en god ide at tage dem fra man hår igang med at prøve.

Anmeld

11. december 2012

SKbaby

FruK skriver:

Det behøver ikke at være Gravitamin. Du kan få almindelige (billigere) vitaminpiller på Apoteket dom indeholder samme mængde folsyre. Du kan også vælge apotekets egne vitaminer til gravide - de er vist også billigere. Men ja, det er en god ide at tage dem fra man hår igang med at prøve.

Har også bare købt en billigere version i Matas, som ikke kostede ligeså meget  Tak for svar

Anmeld

11. december 2012

SKbaby

Tak for svar. Jeg fortsætter med at tage dem indtil jeg har 2 streger så. Forhåbentlig går der ikke længe. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.