Eksperthjælp: 5 måneder, sover ikke så længe ad gangen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

913 visninger
0 svar
0 synes godt om
11. december 2012

Lisbeth Jess

"5 måneder, sover ikke så længe ad gangen"

Hej Lisbeth.

Ved næsten ikke hvor jeg starte, men nu forsøger jeg.
Har en skøn datter på 5mdr, som er vores første. Hun kom til verden 3dage før termin efter en hård fødsel, hvor vi endte med at blive indlagt pga jeg havde fået en infektion og hun skulle observeres deraf. Hun var lille - 50cm og 2860g - men havde allerede taget på da vores sp besøgte os første gang. Hun vejer i dag 7700g og er 65cm.
Jeg begyndte på skemad ved 4mdr og hun elsker det. Ellers ammer jeg og har suppleret med mme om aftenen, da hun let bliver overstimuleret og ikke magter bryst der.

Hun har altid sovet rigtig dårligt både dag og nat. Indtil 4mdr alderen sov hun max 2timer i streg før hun krævede at blive ammet - nu går der ca 3timer imellem om natten. Hun sover stadig sammen med mig i sengen, for hvis hun ikke kan mærke mig, spræller hun rundt sin seng til hun vågner. Det eneste der hjælper, er at hun bliver puttet op mod mig.
Faderen dur ikke om natten - det gør bare ondt værre.

Om dagen sover hun 30-45min ad gangen. Har forsøgt at lære at sove videre ved at trille med barnevognen, stå på lur og lade hende ligge. Men intet hjælper.
Kan dog lulle hende videre i søvnen midt på dagen, men skal være ved vognen i 2 timer og rokke den, når hun rører på sig.
Hun har fået tjekket ørene, men de er helt fine.

Min sp har observeret hende sidst vi var i mødregrp, og nævnte at hun mente hun var særligt sensitiv. Altså en high need baby. Men hun vidste ikke hvordan vi kunne forbedre hendes søvn!
Har læst om begrebet high need, og hun passer meget godt på det.
Har brug for

Lisbeths svar

Hej ! Jeg mangler vist resten af dit spørgsmål, det får jeg først når dette er besvaret.
Jeg læser dit spørgsmål,at du gerne vil have et svar på,¨om du kan gøre noget for at ændre hendes søvnrytme.Din sundhedsplejerske mener hun er en high need baby. Alle babyer er forskellige og alle babyer har store behov på et eller flere områder.
Det lyder som om du har fundet en rimelig rytme, hvor du får hende til at sove to timer i barnevognen med lidt vuggen ind i mellem. deter fint.
nattesøvnen med 3 timer imellem går også an, så længe hun ikke er ældre.
Hun har et stort behov for at mærke dig og få mad hver 3 time. Det opfylder du fint ,Far skal nok komme på banen. også om natten.
Jeres pige skal være meget i favn, tror jeg, hun trives bedst når hun mærker jer , d.v.s hun skal være tæt på kroppen.
Du/I var igennem en hård fødsel, hun var lille og du havde en infektion, hvor hun også skulle observeres.
Det har sikkert præget jer begge, du har været træt og mat, og har fået medicin, hun har måske også fået medicin.
Jeg tror det bedste du kan gøre er, som du gør nu, giver hende al den nærhed, mad og trygehed hun har brug for. På et tidspunkt er hun fyldt op og vil have brug for mindre.Du må sørge for at få hvilet sammen med hende,sænk dine krav til hvad du skal lave, og bare vær med hende
Eller som du skriver hav hende i slynge, eller bæresele.
Varme hilsner og held og lykke
Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.