"pige på 2 år og 10 måneder, hvad skal hun kunne"
Hej Lisbeth
Jeg har en datter på 2 år og 10 måneder, hun kan endnu ikke spise med ske, eller jo det kan hun godt, men som regl falder det hele af skeén, inden hun når og få det op i munden, er det okey? eller kan vi gøre noget for at hjælpe hende?
Når det så er sagt, hvad kan man så forvente af en pige på næsten tre år, hvad hun skal kunne? Skal hun kunne spise 100 procent selv?
HVad med og pege på ting, genstande, familiemedlemmer osv osv, hvad skal de kunne af det?
Lisbeths svar
Hej !
Derer rigtig meget forskel på børn og deres udvikling, alligevel tolker jeg du er en smule bekymret.mÅSKE TAGER JEG FEJL.
En knapt treårig skal , mener jeg kunne spise selv, der ryger noget af skeen, men det meste kommer i munden.
Hvis hun først for nylig er begyndt at spise selv, tager det lidt tid, inden øvelsen kommer.
Har hun ikke været den periode igennem, hvor hun har siddet med fingrene i maden og spist på den måde, så skal hun have lov til det. Deter en vigtig del af udviklingen,
Det sviner, og ja det må det gerne, læg noget under stolen, hagesmæk på og lad hende snuse, klemme og putte i munden.
Når deter overstået, kommer trin 2,nemliog ske og gaffel.
I kan hjælpe hende med at give både en ske og gaffel, gaflen kan hun stikke ned i maden, så er det lettere at få det op til munden.
I kan træne motorik med hende.trille rulle, gribe, samle ting op,lege med lego, Lave lege med hånd på næse, ører m.m.
Lad hende sidde og lege med ler.
En knapt treårig kan for det meste sidde og pege på forskellige ting, båd, and bil m.m.i pegebøger, de kan også kende mor, far, fam på billeder .De forstår og henter ting man beder dem om.
jeg vil anbefale dig at få besøg af din sundhedsplejerske, hun kender sikkert dit barn, og kan vejlede dig i,om derer noget i kan gøre anderledes. berolige dig, hvis du er bekymret.
Er der noget du vil have uddybet, så skriver du bare igen.
Jeg ønsker jer held og lykke og en rigtig dejlig jul
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk