Som udgangspunkt tror jeg ikke du skal bestræbe dig på at ville ændre dit barn fra indadvendt til udadvendt.
Det er måske en del af hende at være sådan, og du ville risikere at få hende til at føle sig forkert på den, ved at ville ændre hende. Nogle børn er generte, og det skal man ikke nødvendigvis tage fra dem eller gøre et stort nummer ud af
og det er jeg sikker på at pædagogen heller ikke vil mene med det hun sagde.
Det du kan arbejde med er hendes selvværd og selvtillid. Det er ikke sikkert det vil gøre hende mere udadvendt, men det vil gøre hende selvsikker også i trælse situationer.
Det handler om de små ting i hverdagen vi anerkender vores børn på. At have dybe samtaler, øjenkontakt, vise ægte interesse - gør at barnet føler sig værdsat og elsket for den hun er. Og det er jeg sikker på at du gør, det er jo heldigvis sjældent at forældre direkte modarbejder børnenes selvværd
Og dit barn er jo ikke en anden i børnehaven, hun er stadig sig selv
derhjemme har hun bare sikre, trygge og forudsigelige rammer, hvor hun kender jer ud og ind og derfor tør hun selvfølgelig meget mere. På nogen børn virker en børnehave meget voldsom og uforudsigelig, og derfor bruger de deres energi på at aflure det hele i stedet for at 'fyre den af'. Det er faktisk ofte piger. Det er der heller intet galt i 
Men altså. Jeg ville ikke være bekymret
Anmeld