Eksperthjælp: 8 måneder, vil helst mormors dejlige brune sovs

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.410 visninger
0 svar
0 synes godt om
7. december 2012

Lisbeth Jess

"8 måneder, vil helst mormors dejlige brune sovs"

Hej Lisbeth

Jeg skriver til dig da min egen sp er meget svær at få fat på.

Vores dreng på næsten 8 måneder, lader til at være kørt træt i kartoffelmos, jeg moser det med smør og sødmælk og når han skal spise det er han meget sur, han spiser det dog, men aftensmaden er en kamp efterhånden.
Han elsker sovs, han er en sovsebaby, millionbøf er sagen for tiden, så kan mosen godt glide ned.
jeg har prøvet at lave brun sovs til ham uden salt og lign og ja det smager af vand med kulør i og når han får det skrige hanr og er umulig at få mad i, men når han får min mors brune sovs vel og mærke med salt i som vi andre ville spise det, så er der ingen problem, hvad gør jeg lige, for salt skal han jo ikke have.

Et andet spørgsmål, vi har en del brunch julefrokoster vi skal til her i december hvor han skal med, må han gerne få af det vi spiser, jeg tænker amerikanske pandekager, frugt, scramble eggs og brød?

vh

christina

Lisbeths svar

Hej Christina!
Dejligt han er glad for mad, og mormor fryder sig sikkert.

Du harhelt ret, han skal ikke have salt det første år
.
Du må være kreativ og krydre hans mad med krydderier,.
vand med kulør smager ikke godt.

Forsøg at putte lidt sveskemos på, eller æblemos. de små er mest til det søde i starten.

Du kan jonglere lidt rundt med andre krydderier, selvfølglig ikke for stærkt . han spiser vel risengrød.?

Du kan lave en stor portion sovs, som du har i små portioner til fryseren , smag til så du selv synes syn, smag og lugt er fin.
Istedet for vand, kan du koge et par kraftben med en masse grøntsager, det gir smagsmæssigt en god basis til en sovs...

Tænk over, hvad du bruger af fedtstof, lugter det godt. Er det smør skal det være usaltet.
Hans lugtesans bestemmer også om han spiser maden.

Han er 8 måneder, måske har han tænder, ellers kan han tygge med gummerne. maden behøver ikke være så findelt mere.
Kogt broccoli, gulerødder,ærter kan supplere kartoflerne, som gerne må være i små bitte stykker.
Det visuelle betyder rigtig meget for hans lyst til at spise.
Deter vigtigt at han selv får lov at putte sine fingre i maden, og får fornøjelsen af at spise selv. ja det sviner, men det gør det også selvOm han bliver 1,5 år.
I kan lægge voksdug under stolen.

Ved alle de brunchèr I skal til giv ham et stykke brød i hånden , gerne lidt æg, grønt og frugt.minus bacon og pølse- Lav evt selv nogle små frikadeller, som du har i fryseren, når du laver dem, kan du tilsætte enten lidt syltet rødbede, syltet agurk, revet gulerod, eller sød kartoffel. det gir god smag.
Dem kan du have med til ham,

Til jul tager du bare skindet af anden, eller sværen af stegen, hvis deter hvad I spiser, han kan sagtens få kød,og de brune kartofler, med mor`s sovs.
Du kan også give din mor opskriften på sovs til hen des øjesten.
Det var andre tider, da i var børn, der gav man sovs m.m. heldigvis er vi klogere i dag.
jeg håber du bliver inspireret, og ønsker jer en glædelig jul-

Varme hilsne r
Lisbeth jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.