Eksperthjælp: Ulykkelig i sit ægteskab

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.796 visninger
0 svar
0 synes godt om
9. juni 2009

Trine Hostrup Dahl

"Ulykkelig i sit ægteskab"

Hej Trine
Jeg skriver fordi jeg har ondt i ægteskabet. Min mand og jeg blev gift sidste år i april efter at have været sammen siden vi var 15 (i nu 8 år).
I det sidste lange stykke tid har jeg følt at min mand er blevet træt af at være sammen med mig og kan fare i flint over de mindste ting... f.eks. at der ikke er ryddet op (men det er efter min mening ikke helt nemt, da vi er 3 til at rode og kun 1 til at rydde op). Min mand arbejder tit om aftenen, så det er nogen gange fint hvis han ikke hjælper til derhjemme, men synes bare ikke altid jeg kan nå både at lave mad, rydde op, vaske tøj, gøre rent osv. efter arbejde samtidig med at jeg skal passe vores datter...
Det hele er nu kulmineret i forbindelse med mine forældres sølvbryllup. Min mand mener ikke at vores datter skal med, selvom hun er inviteret, da det vil være synd for hende med hensyn til hendes søvn. Jeg ved bare hvor skuffede mine forældre vil blive, hvis hun ikke kommer med. Jeg føler mig som en lus mellem 2 negle.
Vi har lige haft et kæmpe skænderi, hvor min mand siger at han ikke kan udstå mine forældre, hvor jeg så mener at hvis han ikke vil have at de er en del af hans liv, vil han heller ikke have mig i sit liv... Det skal lige siges at mine forældre bare gerne vil se deres barnebarn, og siger som regel ikke nej til at hjælpe, hvis vi mangler hjælp til noget. (I mine øjne de bedste forældre). Jeg kan ikke helt se hvorfor de skulle være så forfærdentlige...
Det gør mig bare så ked af det, for jeg elsker jo min mand, men jeg er simpelthen så træt af vores evindelige skænderier omkring mine forældre!!! (ca. en gang i ugen skændes vi - også om andet)
Jeg overvejer kraftigt at ende vores ægteskab... kan ikke holde til det meget mere
 Nogle gode råd??

Trines svar

Kære "ulykkelige"!

Hvor er det bare trist for dig! Jeg synes det lyder rigtigt hårdt og ensomt, det som nu går igennem.
Det er svært at komme med lige netop SVARET, der kan løse dine ægteskabelige problemer, og jeg kan dog umiddelbart komme med et par gode råd til, hvad du kan gøre nu og her.
Din mand blander tydelig vis tingene sammen. Han siger, at jeres datters søvn ikke må blive ødelagt og derfor må hun ikke komme med til fest, og dernæst at han ikke kan udstå dine forældre. Så hvad passer? Må hun ikke komme med, fordi han helt reelt er bange for, hvordan hun reagerer, hvis hun ikke få sin søvn, eller om det er fordi han ikke vil have hun har kontrakt med dine forældre, fordi han ikke kan lide dem. Det er ret afgørende om det er det ene eller det andet det handler om. Handler det om det sidste må han stå ved det, og stå ved at det er den mest infantile, egoistiske og usaglige begrundelse, som er helt uden empati for sin hustru og sit barn. Handler det om det første må du jo forklare ham, at et barn næppe tager skade af en enkelt aften uden sin normale puttetid, og sprøge ind til, hvad han frygter, der vil ske, hvis hun ikke bliver puttet hjemme, til tiden mm.
I begge tilfælde synes jeg du må fortælle ham, hvor splittet du er, for du ønsker ikke at sårer dine forældre, plus at det har stor betydning for dig, at jeres lille pige er med. Naturligvis kan du ikke se, at de er forfærdelige. Og det argument kan du ikke bruge overfor ham, han er jo i sin gode ret til at synes om eller ikke synes om dem.

Det er jeres fælles barn, og et kompromis kunne være, at I tog afsted alle 3 og han så var der lidt med den lille og så tog hjem for at putte hende og blive hos hende. Så er han fri for at forholde sig til nogle han ikek bryder sig om, og du kan nyde dine  forældres fest.

I forbindelse med at han er begyndt at brokke sig og fare op, så må du fortælle ham, at du gør, hvad du kan for at holde huset pænt. Han kan så forklare dig, hvor det halter ifgl. ham og derefter må I tage en snak om, hvordan I sammen løser den opgave. Hvis du ikke kan overkomme mere, så kan du ikke det, og så må I få en snak om, hvordan I hver isæt prioritere. Måske I kan lave en madplan for ugen og købe ind sammen eller skiftes til at gøre rent, eller hvad ved jeg. Omvendt er han bare sur og vred og utilfreds over noget helt andet så må du finde ud af, hvad det er. Er det dig? Er det hans job? Er der en anden? Fortæl ham, hvor ondt det gør dig at leve i sådan et ægteskab. Spørg ham om han synes I har det rart sammen, når der hele tiden bliver skældt ud og brokket. Sprøg ham om han tror det kan ændre sig, så I kan tale ordentlig til hinanden.

Jeg ønsker jer begge held og lykke med at finde kærligheden og respekten igen.
Kærligst Trine

Trine tilbyder individuel terapi, parterapi - sorgbearbejdelse. Supervision samt coaching.

Se Trines hjemmeside: TrineDahl.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.