selv tak, phu ha ja, og det er ikke bare sådan lige at sige fra. så forstår godt hvad du føler og tænker.
et rigtig godt sted at starte er at skrive alt det ned som gør dig ked af det. (det er ikke fair at de blander sig i din hverdag, med mindre at du ber om det)
når du så har skrevet en liste over hvad der gør dig ked af det, så kan du prøve at give dig selv lidt tid:
fx: det gør mig ked af det at min mand ikke gør køkken rent, selvom han har lovet det.
så tænk over situationen, hvad ville du kunne ændre ved det? er det at sigedet til ham? er det at udskyde det? er det at sige til ham på en god måde, at du er frusteret over at han ikke hjælper dig, og så spørge ham, hvad der ville gøre det nemmere for ham at hjælpe dig....
det er kun et eksempel
og man skal begynde i det små. sige fra i de små situationer først, og så kan man tage de store kampe. dem du har med mor og far, plus deres kærester.
tror det bedste du kan gøre, hvis du har mod på det. det er at lukke helt af, bare i en uges tid måske, hvor du ikke tager telefonen når de ringer.
at du prøver at hive fat i din bedre halvdel og siger til ham at du har brug for noget støtte til at komme igennem det her. og så må du endelig ikke blive skuffet hvis han ikke kan overskue det, søg lidt støtte der hvor du er sikker på at du kan få den.
det hjalp mig på vej, til at sige fra (jeg er slet ikke der hvor jeg kan sige at jeg kan sige fra overfor alt og alle, jeg er stadig rigtig god til at sige ja til ting jeg ikke har lyst til, men det kommer)
lige nu er du nede og ked af det, når du har fået lukket lidt for alle dem som gør dig ked af det, så kommer retfærdighedsfølelsen. den der, "nu skal de altså til at tage hensyn til mig" følelse. og den hentede jeg rigtig meget styrke i. og det kommer i det små.
du skal gøre det i dit tempo, og det er okay at være ked af det. det er ikke okay at din familie ikke respekterer dig.
det er ikke fair at få skæld ud for at give en invitation ud i god tid. (li nu føles det som skæld ud fordi du er ked af det) når du er blevet rigtig "sej"
så kan du tackle sådan en situation:
du ringer i god tid, og sin far begynder at brokke sig.
i stedet for at blive ked af det, så kan du stå og sige til ham, at nu er han inviteret og der er så og så lang tid til, hvis han vil komme så er det op til ham. slut færdig
det er nemt nok for mig at sige, jeg har selv stået med hjertebanken og rystene hænder og så skulle sige tingene på den måde. ikke nemt.
sikke en masse jeg fik skrevet, håber du kan finde hoved og hale i det, og hvis jeg lige går for hårdt på dig, så må du endelig sige det