Eksperthjælp: Tvillinger født før termin, søvn hvordan?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.056 visninger
0 svar
0 synes godt om
2. december 2012

Lisbeth Jess

"Tvillinger født før termin, søvn hvordan?"

Hej Lisbeth

Jeg er lige blevet mor til tvillinger, der i dag er 2 uger gamle
De er født en måned før Termin og vi har kun været hjemme fra hospitalet i 4 dage.
Mit spørgsmål er, angående søvn om natten.
De små vil ikke sove i deres egen seng, når de ligger ved bryst hos mig falder de i søvn og puttet, men lige så snart jeg ligger dem fra mig i deres egen seng, vågner de og græder indtil jeg tager dem op igen, så er der ingenting..
De vil gerne sove hvis de ligger ved siden af mig i sengen, men der er jo en risiko for vuggedød og jeg ved man ikk anbefaler at de ligger og sover hos en, og jeg får heller ikk en ordentlig søvn når de ligger i sengen hos mig.

Hvad skal jeg stille op for at få dem til og sove i deres egen seng?

Lisbeths svar

Hej louise!
tillykke med de to små,så flot de blev der til 4uger før.
Alligvel er det hårdt at være indlagt og sikkert både være glad og bekymret for dem og den nye situation.
Nu er I hjemme og har været i 4 dage. jeg kender ikke deres vægt,? om du ammer?, kan dog regne ud i sikkert er hjemme uden sonder?
Uanset hvordan du giver mad, så er det en god ide at synkronisere mad og søvn, så hurtigt som muligt så du får muligehed for at hvile indimellem.
De er sikkert så små, at de kan ligge på tværs i seng,læg dem tæt så de mærker hinanden,evt, svøb dynen fast om dem.
Det at de sover bedst i din/jeres favn er helt normalt. De er mest trygge når de er i favn, og de mangler jo et par uger i livmoderens varme vuggen,
Det bedste i kan gøre er at opfylde deres behov og få hvilet på skift, selv om der ammes, kan der gives en flaske indimellem, så I kan sove på skift. der kan malkes modermælk ud.
Jeg ved ,at man anbefaler at de sover i egen seng, alligvel er det de aller fleste nyfødte, der har det bedst tæt på mor og far. tag liften med i seng og stil den i midten så kan i holde i hånd fra hver sin side .
En anden mulighed at at slænge jer op af nogle store puder i sengen ,og have dem i en arm, med sikkerhed at de ikke falder ned, så kan der små blundes indimellem .,

Jeg har også tvillinge børnebørn, husker hvor gennem trætte forældrene var, det holder op på et tidspunkt, en ringe trøst,:
Alligvel er det vigtigt at huske glæden og iøvrigt bede hele netværket om hjælp til alt det praktiske, mad, vask ,indkøb og rengøring.
De står forhåbentlig klar, bedsteforældre m.m.

Hvis ikke du har hørt fra sunhedsplejersken , så ring på mandag og få et besøg.

Håber du bliver lidt inspireret, skriv igen hvis der er noget der skal uddybes, eller er skrevet uklart.
rigtig meget held og lykke med guldklumperne og hav en dejlig søndag

Varme hilsner
Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.