Har du et barn der er meget forud?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

435 visninger
1 svar
0 synes godt om
30. november 2012

Gardenia

Jeg begynder så småt at kunne genkende mange ting i min dreng. Han har styr på alfabetet, tælle til 50, snakker rigtigt godt (og rigtigt meget), kan fokusere på stillesiddene aktiviteter i 1 time til 1½ ad gangen, dyrker puslespil på 35 brikker osv.
Han går ikke på toilet, men det ser jeg ikke rigtigt som en dårlig ting da jeg først kunne binde mine snørebånd da jeg var 25 og ikke kan kende forskel på højre og venstre - så der er ting vi "mangler". Kan dog se processen så småt begynde, han trækker sig nu ind på værelset når han skal lave stort (spørger vi ham om han ikke vil ud og sidde på toilettet, takker han nej) og han skal sidde og tisse hver aften inden sit bad, så det er igang..

Men nu begynder kommunen at røre på sig. Han er listet til en speciel børnehave der er delt mellem normaltfungerende børn og handicappede børn, det er stedet for vores dreng fordi de er så få der også er styr på hvem der henter hvem. Speciel situation gør at min søn er måske kidnapningstruet/måske ikke - det finder vi ud af hvis det sker..
Men de synes at han er så dygtig at det er synd han skal blive i dagplejen. Jeg får ærlig talt myrekryb, hele min opvækst skulle jeg høre på hvor klog og dygtig jeg var at der fanme (Pardon) ikke var plads til en eneste fejltagelse. Det GIDER jeg bare ikke skal til at ske med drengen, hans kal have lov til at opdage på egen tid og hånd at han kan noget med det hovede dér.
Jeg fik 2 opkald sidste uge og nu har vi et møde næste onsdag. Er jeg den eneste der synes det måske er rimeligt .... insisterende?

Jeg synes ikke han skal i børnehave fordi han hver eneste dag kommer hjem og har lært et eller andet nyt. Han står op hver morgen og snakker om sine 3 venner og jubler af fryd hver mandag morgen kl 06.00 fordi han skal afsted. Jeg ved godt han  bliver ligeså glad for sin børnehave, men når han nu stadig kommer hjem med energi og nye erfaringer er der vel ikke en pointe i det skifte endnu? 6 måneder før tid er bare for tidligt, eller er det mig der er hønemor ligenu?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. november 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Hold fast i din mavefornemmelse. Hvis han trivedes dårligt og fik for få udfordringer, ville det være noget helt andet. Men - hans udvikling behøver jo ikke fortsætte i raketfart, og der kan være andre områder, hvor han er alderssvarende og ville være meget lille i en børnehave. 

Min yngste var meget foran sine jævnaldrende netop på færdighedsmæssige områder og blev af mange opfattet som særligt begavet, men ved test viste det sig, at han ragede højt op på nogle felter og var helt gennemsnitlig eller under gennemsnittet på andre, fx det sociale område. Det ville have været synd og helt forkert at "skubbe ham frem" alene pga. meget synlige og målbare færdigheder. Jeg fik fornemmelsen af, at man var meget opmærksom på gifted children og ikke så "hele ham" - kun det, han klarede bemærkelsesværdigt godt. For ham var det lykken at få lov at have den alder, han havde. Og i dag er han stadig meget sammensat - vinder novellekonkurrencer som 14-årig og har en enorm almen viden, men er ikke mere moden end andre på sin alder. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.