lillepuller skriver:
Hej Piger, min dejlige søn på 2 år, er meget afhængig af mig....
Jeg er også afhængig af ham
men er det godt for ham og hans udvikling eller skal jeg arbejde på at få ham til at klar sig uden mig
Han har det fint i vuggestuen og klar sig fint når han bliver passet hjemme hos mine forældre..
men når han er sammen med farmand, nævner han mig mange gange og vil kun sove med mig, ligge med mig, sidde i køkkenet mens jeg laver mad istedet for at lege i stuen eller på sit værelse.
Han går efter mig hele tiden, om jeg så skal på toilettet 
Han er en meget kærlig dreng og vil hele tiden krammes af mig og kysses. Men ikke af sin far, ham skubber han bare væk .
Har jeg gjort noget forkert i min opdragelse? Jeg føler mig meget forpligtet til at være sammen med ham hvert minut ... jeg aflyser tit mine venindeaftaler, da jeg er bange for at han vil savne mig og græde efter mig ...
Jeg synes, det lyder meget normalt, at din dreng vil have dig hele tiden. Men når det er sagt, så er det din opgave at sætte grænser. Stille og roligt og lidt efter lidt.
Begynd med at sætte dig ind i en mental helikopter og flyv så højt op, at du kan overskue hele hjemmet. Ud fra dit - nu - helikopterperspektiv, hvordan ser det så ud, at du sidder på toilettet med en toårig musling ved din side?
Begynd helt lavpraktisk, - Mor skal (sgu!) kunne sidde i fred på lokum. (Pardon my French). Du må starte der og sige til din søn, at mor skal på toilettet. Du vil have lov at være i fred, og du kommer igen lige om lidt. I starten vil han rykke i døren og beklage sig, men efter nogen tid, vil det være ganske naturligt for ham, at sådan er det bare. - Måske begynder han også snart selv at trække sig, når han fx skal lave stort, hvilket jo er en naturlig del af "pottetræning".
Træk grænser, hvor du har hjerte og is i maven til det. Stå fast, vær kærlig og husk helikopteren - Vi er gode mødre - OGSÅ SELVOM VI PISSER IN PEACE ;-)
(Men tro mig, jeg kender til, hvad du beskriver!)

Anmeld