Sensitive børn....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

690 visninger
7 svar
0 synes godt om
29. november 2012

Mussen2

Er der nogen med sensetive børn på 3 år som vil dele erfaringer med mig.

Vi har fundet ud af det er det vores datter formentlig er efter et besøg hos lægen.

Hun er ikke hyper sensitiv, men har en stor l af de træk som jeg kan læse mig til.....

Har I ideer til at tackle det bedst muligt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. november 2012

Mor til Frederic og Freya

Mussen2 skriver:

Er der nogen med sensetive børn på 3 år som vil dele erfaringer med mig.

Vi har fundet ud af det er det vores datter formentlig er efter et besøg hos lægen.

Hun er ikke hyper sensitiv, men har en stor l af de træk som jeg kan læse mig til.....

Har I ideer til at tackle det bedst muligt.

Har frederic på 4 å og Freya på 7 mdr.

Meget handler om at læse sit barn og det's signaler.

Frederic er nem at læse hvad det angår, eller så er det fordi vi altid har været obs på når vi kunne se at nu er det nok...

Han har altid sovet hjemme i egen seng om natten og først som 3½ årig var morfar og lone heroppe og passe ham med overnatning.

Dertil er han så stor at han ofte efter en dag i bh, hellere vil sidde i bil end at være med inde at handle. Han har aldrig været den store fan af mange mennesker - støj - råben mm.

Vi har altid holdt fødselsdage over en del gange, så vi max er 8 inkl os selv pr. hold. Er der ret mange flere, lukker han stille ned og spørger om hvornår de tager hjem igen.

Idag er han en meget følsom dreng, men stadig med krudt i møllen. Der skal ikke så meget til at hyle ham ud af den, på en dum dag og dertil tænker han rigtig meget.

Freya var endnu værre, men er blevet meget bedre. Hun kunne end ikke sove i barnevogn de første mdr og da slet ikke hvis vi gik en tur. En tur i fakta og hun var påvirket resten af dagen. En tur i legoland og hun kunne ikke finde ro i op til 2 dage efter. Vi gik med hende svøbet i en dyne, mens hun bare skreg og skreg.

Eller vi venter med at handle ind til senere, så en af os kan blive hjemme med ham.

Anmeld

29. november 2012

Mussen2

Mor til Frederic og Freya skriver:

Har frederic på 4 å og Freya på 7 mdr.

Meget handler om at læse sit barn og det's signaler.

Frederic er nem at læse hvad det angår, eller så er det fordi vi altid har været obs på når vi kunne se at nu er det nok...

Han har altid sovet hjemme i egen seng om natten og først som 3½ årig var morfar og lone heroppe og passe ham med overnatning.

Dertil er han så stor at han ofte efter en dag i bh, hellere vil sidde i bil end at være med inde at handle. Han har aldrig været den store fan af mange mennesker - støj - råben mm.

Vi har altid holdt fødselsdage over en del gange, så vi max er 8 inkl os selv pr. hold. Er der ret mange flere, lukker han stille ned og spørger om hvornår de tager hjem igen.

Idag er han en meget følsom dreng, men stadig med krudt i møllen. Der skal ikke så meget til at hyle ham ud af den, på en dum dag og dertil tænker han rigtig meget.

Freya var endnu værre, men er blevet meget bedre. Hun kunne end ikke sove i barnevogn de første mdr og da slet ikke hvis vi gik en tur. En tur i fakta og hun var påvirket resten af dagen. En tur i legoland og hun kunne ikke finde ro i op til 2 dage efter. Vi gik med hende svøbet i en dyne, mens hun bare skreg og skreg.

Eller vi venter med at handle ind til senere, så en af os kan blive hjemme med ham.

Tusind tak for svar. Jeg tror jeg på mange måde egentlig har været god til at læse hende og tackle hende bedst muligt, uden jeg vidste hun var særlig følsom. Jeg har da tænkt tanken nogen gange men skudt den fra mig gennem tiden.

En sjælden gang har jeg tænkt hun har ADHD træk, hunkører helt op og er så svær at trænge igennem til

Hun har altid suget alle indtryk til sig og observeret og analyseret meget. Hun har aldrig villet sove og har så svært ved at tage afsked og forholde sig til at noget stopper.

Hun er virkelig intelligent og er langt foran alderssvarende ( og har altidværet det) mht. Sprog, motorik osv.

Det er mest på det sociale felt jeg kan blive lidt nervøs. Hun leger da meget med andre i børnehaven og har en rigtig god ven, men jeg ser hende som den er bliver inviteret med og bliver vraget til fordel for andre osv.
Måske der er helt normal.

Hun mangler evnen til at lukke ned og fordybe sig i en leg eller andet. Dt har hun aldrig kunnet og det. Nok det der frustrerer mig mest, fordi stedet for. Bliv hun utålelig at være sammen med.

Hun er meget følsom, men kan godt klare forandring. Jeg har også altid gjort en del ud af at forberede hende på når der skal ske noget. Ddt taler vi altid om i forvejen og da hun begyndte i børnehave var vi oppe på legepladsen udenfor lukketid, så hun kendte lidt til det.

Det virker som om hun trives i børnehaven, men hvordan kommer man videre, skal man have diagnosen fra nogle fagpersoner eller hvad gør man.

Jeg er jo stadig ikke sikker, men kan blot se at diverse test giver et entydigt svar

Anmeld

29. november 2012

Sildefisk

jeg har min ældste, min søn på 3,5år. jeg vil meget gerne skrive mine erfaringer men ligger lige her med influenza og en dunner hovedpine, så det blir lige lidt senere

Anmeld

29. november 2012

Mussen2

Sildefisk skriver:

jeg har min ældste, min søn på 3,5år. jeg vil meget gerne skrive mine erfaringer men ligger lige her med influenza og en dunner hovedpine, så det blir lige lidt senere

Tak for det jeg sender dig lige en besked. God bedring

Anmeld

29. november 2012

Sildefisk

Mussen2 skriver:

Tak for det jeg sender dig lige en besked. God bedring

tak

Anmeld

29. november 2012

Mortiltodrenge

Der er flere aktive grupper på FB for forældre med sensitive børn.

- De nye børnetyper
- De Særligt sensitive
- Særlig sensitive børn København.

mvh
Mette

SIg til hvis du vil være medlem.

Anmeld

29. november 2012

Mor til Frederic og Freya

Mussen2 skriver:

Tusind tak for svar. Jeg tror jeg på mange måde egentlig har været god til at læse hende og tackle hende bedst muligt, uden jeg vidste hun var særlig følsom. Jeg har da tænkt tanken nogen gange men skudt den fra mig gennem tiden.

En sjælden gang har jeg tænkt hun har ADHD træk, hunkører helt op og er så svær at trænge igennem til

Hun har altid suget alle indtryk til sig og observeret og analyseret meget. Hun har aldrig villet sove og har så svært ved at tage afsked og forholde sig til at noget stopper.

Hun er virkelig intelligent og er langt foran alderssvarende ( og har altidværet det) mht. Sprog, motorik osv.

Det er mest på det sociale felt jeg kan blive lidt nervøs. Hun leger da meget med andre i børnehaven og har en rigtig god ven, men jeg ser hende som den er bliver inviteret med og bliver vraget til fordel for andre osv.
Måske der er helt normal.

Hun mangler evnen til at lukke ned og fordybe sig i en leg eller andet. Dt har hun aldrig kunnet og det. Nok det der frustrerer mig mest, fordi stedet for. Bliv hun utålelig at være sammen med.

Hun er meget følsom, men kan godt klare forandring. Jeg har også altid gjort en del ud af at forberede hende på når der skal ske noget. Ddt taler vi altid om i forvejen og da hun begyndte i børnehave var vi oppe på legepladsen udenfor lukketid, så hun kendte lidt til det.

Det virker som om hun trives i børnehaven, men hvordan kommer man videre, skal man have diagnosen fra nogle fagpersoner eller hvad gør man.

Jeg er jo stadig ikke sikker, men kan blot se at diverse test giver et entydigt svar

Det er da så lidt...

Hvis hun havde været ekstrem senitiv, tror jeg at du havde lagt mærke til det fra hun var helt lille.

Ved ikke om man som sådan kan sætte diagnose om et barn er sensitiv og i hvilken grad. Da sensitiv dækker over en del.

Men her ved vi det ud fra sp - kkp.

Der er også en gruppe herinde.

Vi har også gjort meget ud af at fortælle når vi skal til læge - kontrol på børne amb eller lign. hvad der skal ske mm. Så han har altid været rolig de forskellige steder og hvor reaktion først kommer når vi sidder i bil eller lign.

Frederic var sen til at gå, men kunne snakke rent fra start og i sætninger. Men det motoriske er han kommet rigtig godt efter og kunne som 2½ årig sætte sig op på sin pedal cykel uden støttehjul og cyklede afsted.

vi har lige skiftet bh og sikke en forandring, er slet ikke i tvivl om at vi har taget det rigtig valg. Der er kun 1 vs stue med 7 børn og så 1 bh stue, så en meget mindre bh og hvor de er langt mere obs på det enkelte barn osv., end i den anden.

Frederic har så altid haft et godt sovehjerte og smed først sin middagslur her i marts, han sover 12-13 timer hver nat - uden vi hører noget til ham.

Tror det er helt normalt at de i bh svinger mellem at være 'inde og ude' i fællesskabet. At de har dage de helst vil lege alene - lege med nye eller lege med gamle venner.

Frederic har aldrig været den der kæmper - slår eller lign, hvis andre tager det han leger med. Men hvis de andre har leget med biler og frederic har siddet med en traktor, de smider deres biler for at tage hans traktor. Så går frederic tilbage og gør som om han leger med deres biler, det ser de andre og smider traktor fra sig. Inden de er nået hen til deres biler igen, er frederic på vej hen til sin traktor. (et eksempel)

Lige som sin lillesøster er han god til at lege alene, men det har vi også ladet dem gøre fra de var helt små. Så de ved at det er okay at lege alene og ikke skal aktiveres hele tiden.

De har små runde måtter i bh i grøn (jeg vil gerne lege) og røde (jeg vil lege alene) som de slev finder frem i løbet af en dag og sætter sig på med noget legetøj.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.