Anonym skriver:
Hej
Grundet en graviditet udenfor livmoderen, fik jeg igår fjernet foster og den ene æggeleder 
Jeg var ca 6 uger henne, og det var vores første graviditet efter at have forsøgt i knap to år.
Jeg har forsøgt at google lidt ang. dét at blive gravid med kun én æggeleder, men kan ikke finde ret meget, og det som jeg kan finde er 4-6 år gammelt, og modsiger lidt sig selv.
Citater:
Det befrugtede æg vil bare smutte ned i livmoderen via den anden æggeleder.
::
Den raske æggeleder og æggestok vil levere æg som før. Hos nogle kvinder er det sådan at æggestokkene levere æg skiftevis fra den ene og den anden side, hos andre er det måske 3-4 gange fra den ene side og en gang fra den anden.
::
Er der nogle der ved hvordan det ser ud med ægløsning osv når man kun har én æggeleder?
Meget gerne komme med links til læsestof osv.
Nu kan jeg kun tale af egen erfaring.
Jeg havde også utrolig svært ved at finde ud af, hvordan det hele hang sammen, når man kun har én æggeleder.
Jeg fik at vide af overlægen der havde opereret mig, at mine chancer for at blive gravid, ikke ville blive formindsket. Hvis de gjorde, var det ikke ret meget. Han fortalte, at hvis den æggeleder der var blevet fjernet havde været lukket eller haft en fejl, ville mine chancer blive større, da den jo ikke var der til at skabe problemer længere. Han sagde, at nogle oplever, at de kun får ægløsning/menstruation hver anden måned, men at langt de fleste ikke mærker noget til det. Fordi den raske æggeleder går ind og overtager funktionen fra den der er blevet fjernet.
Jeg oplevede selv, at min cyklus ændrede sig fra 35-40 dage til 25-30 dage. Jeg brugte ÆL-teste i 3. cyklus efter, og min ægløsning kom 14 dage før forventet mens. Jeg kan nu mærke og se på udflåd, hvornår jeg har ÆL, og den kommer hver måned.
For mit vedkommende har det altså gjort min cyklus mere stabil, og kan regne med de signaler min krop sender. Jeg har også været gravid to gange siden, men de endte desværre i en SA og en BIO, men det har jo heldigvis ikke noget at gøre med, om man har én eller to æggeledere.