Tullepigen90 skriver:
Tak for svar, det vil jeg prøve 
Jeg satser på du hækler i almindelig bomuldstråd, eller i hvert fald tråd i den tykkelse (hvis det er bomuld vil den hedde 8/4 når det er den "almindelige")
Så vil jeg foreslå dig at vikle tråden 1 gang hele vejen omkring din lillefinger, og så "væve" den skiftevis op og ned igennem de andre fingre, sådan at den til sidst ligger oven på din pegefinger.
At vikle tråden omkring lillefingeren, og væve den igennem de andre på den måde, vil hjælpe dig til at holde en ensartet stramhed på tråden når du hækler, og den løber heller ingen vegne for dig.
Gør du allerede det, og er problemet derimod at du komme til at stramme det hele for meget, skal du IKKE vikle hele vejen omkring lillefingeren, men kun væve tråden fra lillefingeren igennem de andre, til den til sidst lander oven på din pegefinger.
Hækler du nu derimod i tykt akrylgarn (eller andet af en tykkere størrelse end 8/4 bomuld) kan du prøve helt at lade være med at væve gennem de andre fingre. Altså, kun holde tråden mellem lillefinger og ringfinger, og så føre den op, så den lander oven på din pegefinger.
Det er sådan jeg gør her hjemme hehe....
Men grimme hæklemasker skyldes helt sikkert ujævn trådstramhed, så er det kun et spørgsmål om at finde rytmen 
Anmeld