Lidt hjælp fra jer hæklekvinder ;-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

483 visninger
5 svar
0 synes godt om
24. november 2012

Tullepigen90

Jeg er lige begyndt at hækle her for et par uger siden og jeg har også lært mange teknikker og masker osv. Men jeg synes ikke mine masker ser ens ud 

Er det nybegynder vanskeligheder eller gør jeg noget forkert? Råd og idéer modtages meget gerne 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. november 2012

Dot D

Det kan godt være begyndervanskeligheder Du kan prøve at koncentrere dig om, at du holder din snor lige stramt/løst hele tiden, det kan gøre en forskel

Anmeld

26. november 2012

Tullepigen90

Dot D skriver:

Det kan godt være begyndervanskeligheder Du kan prøve at koncentrere dig om, at du holder din snor lige stramt/løst hele tiden, det kan gøre en forskel

Tak for svar, det vil jeg prøve 

Anmeld

26. november 2012

Dot D

Tullepigen90 skriver:

Anmeld

27. november 2012

mariamiss6

Tullepigen90 skriver:

Jeg satser på du hækler i almindelig bomuldstråd, eller i hvert fald tråd i den tykkelse (hvis det er bomuld vil den hedde 8/4 når det er den "almindelige")

Så vil jeg foreslå dig at vikle tråden 1 gang hele vejen omkring din lillefinger, og så "væve" den skiftevis op og ned igennem de andre fingre, sådan at den til sidst ligger oven på din pegefinger. 

At vikle tråden omkring lillefingeren, og væve den igennem de andre på den måde, vil hjælpe dig til at holde en ensartet stramhed på tråden når du hækler, og den løber heller ingen vegne for dig. 

Gør du allerede det, og er problemet derimod at du komme til at stramme det hele for meget, skal du IKKE vikle hele vejen omkring lillefingeren, men kun væve tråden fra lillefingeren igennem de andre, til den til sidst lander oven på din pegefinger. 

Hækler du nu derimod i tykt akrylgarn (eller andet af en tykkere størrelse end 8/4 bomuld) kan du prøve helt at lade være med at væve gennem de andre fingre. Altså, kun holde tråden mellem lillefinger og ringfinger, og så føre den op, så den lander oven på din pegefinger. 

Det er sådan jeg gør her hjemme hehe....

Men grimme hæklemasker skyldes helt sikkert ujævn trådstramhed, så er det kun et spørgsmål om at finde rytmen

Anmeld

27. november 2012

Tullepigen90

mariamiss6 skriver:

Jeg satser på du hækler i almindelig bomuldstråd, eller i hvert fald tråd i den tykkelse (hvis det er bomuld vil den hedde 8/4 når det er den "almindelige")

Så vil jeg foreslå dig at vikle tråden 1 gang hele vejen omkring din lillefinger, og så "væve" den skiftevis op og ned igennem de andre fingre, sådan at den til sidst ligger oven på din pegefinger. 

At vikle tråden omkring lillefingeren, og væve den igennem de andre på den måde, vil hjælpe dig til at holde en ensartet stramhed på tråden når du hækler, og den løber heller ingen vegne for dig. 

Gør du allerede det, og er problemet derimod at du komme til at stramme det hele for meget, skal du IKKE vikle hele vejen omkring lillefingeren, men kun væve tråden fra lillefingeren igennem de andre, til den til sidst lander oven på din pegefinger. 

Hækler du nu derimod i tykt akrylgarn (eller andet af en tykkere størrelse end 8/4 bomuld) kan du prøve helt at lade være med at væve gennem de andre fingre. Altså, kun holde tråden mellem lillefinger og ringfinger, og så føre den op, så den lander oven på din pegefinger. 

Det er sådan jeg gør her hjemme hehe....

Men grimme hæklemasker skyldes helt sikkert ujævn trådstramhed, så er det kun et spørgsmål om at finde rytmen

Mange tak, det skal helt klart afprøves 

Jeg hækler i almindelig bomuldsgarn ( det billige fra kvickly). Jeg har dog idag fundet ud af at jeg efter at jeg er begyndt at bruge nogle ganske almindelig hæklenåle fremfor clover, at det er blevet meget mere ensartet.. Jeg tænker dogogså meget på at lave maskerne så ens som muligt.

jeg glæder mig til at blive bedre og dygtig til at hækle, men ja øvelse skal der jo til 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.