modesty skriver:
Sejt.
Jeg havde egentlig tænkt mig at starte med elimination communication da min dreng var helt lille, men jeg kunne simpelthen ikke overskue det, da der var for lidt overskud i hverdagen. Men jeg tror at vi starter snart. Nu er han blevet 13 mdr., så det bliver selvfølgelig en helt anden proces end hvis vi havde startet da han var lille...
Hvor gammel er din dreng? Kan du fortælle lidt om hvordan I har grebet det an?
Min søn er nu knap 1½år (17 mdr 2 uger)
Jeg læste om Elimination Communication første gang da han var 5 mdr og 2 uger, jeg forsøgte mig med at holde ham over håndvasken, hvorefter han lavede en ordentlig omgang stort og tissede som det første! Jeg fik blod på tanden af denne succes oplevelse og fortsatte med at holde ham over håndvasken ved hvert ble skift.
Fra han var 5½ måned til han fik MØB og Skoldkopper som 9 mdr gammel, havde han ikke lavet stort i bleen på noget tidspunkt!
Efter hans MØB og skoldkopper har det været med varieret succes mht at fange stort og tisse tårene, men vi forsøgte os med et fast mønster, efter mad, efter søvn, efter leg, efter en tur og ved hver ble skift generelt. Han har været igennem perioder hvor han blev ked når han blev holdt over toilet eller potte, de gange har vi bare ladet være at gøre mere ud af det og givet ham ble på igen og forsøgt igen senere, da det ikke skal gå hen og blive en total dårlig oplevelse for ham. Men generelt har han hygget sig med det og han har altid noget legetøj med derude, som han kun må side med når han er på toilet.
Det der har gjort forskellen for ham er nok kontinuitet! nogen let genkendelige mønstre, når han lige er vågnet, toilet, når han kommer hjem, toilet, når han har spist, vaske fingre og toilet. Det er rutine og forudsigelighed! som gør det nemmere for ham, vil jeg mene.
At han denne weekend selv har taget skridtet til at hive fat i os og prøvet at fortælle os at han altså skulle på potte/toilet NU kom bag på mig ville ske nu! selvfølgelig er det jo det vi har arbejdet med, men derfra til det sker! det er stort og jeg har været på randen til at have tåre i øjnene over det skridt han har taget, det så stort og det har givet så meget pote det vi har gjort, den indsats vi har gjort, selvom det virkelig har været hårdt at blive ved og vi har været ved at opgive mange gange fordi det er svært at opretholde.