1 års barn søvnrytme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.457 visninger
6 svar
0 synes godt om
5. juni 2009

LotteN

Nu skal jeg se om jeg kan få forklaret mig.

Før Lærke blev et år sov hun meget - 8.30-12/13 STYKKER og igen kl 14.30  - 16/17 stykker.
Fra den ene dag til den anden tog det ml 45min - 1 1/2 time og putte hende og det gad jeg ikke bruge på det og synes også det var synd vi skulle tage den kamp hver gang!
SÅ derfor gik jeg over til at hun kom ud og sove efter middagsmaden omkring kl 11.30 og så so til kl 14 og kom i seng kl 20.
Det er nogle lange dage for hende og hun er MEGET pylret og træt.
Men det har også gjort at hun sover når hun bliver puttett om middagen og ligeledes om aftenen (hvor det også før tog en krig og kamp at få hende til at sove)
Den nye soverytme har vi kørt siden lørdag, men nu er vi ved at være trætte af det, fordi det er hårdt og have hende, når hun pylre så meget hele tiden og det er også synd for hende...!

Men jeg ved bare ikek hvad jeg skal gøre...
Idag har jeg pyttet hende her kl 8.30 og hun sover nu.. så ved jeg ikke om jeg skal vække hende om en halv- en hel time, så hun kan komme ud og sove kl 13 igen (så hun lige har fået en morgenpavernap) eller hvordan jeg skal gøre!

Har ringet til SP her til morgen og hun tager selvfølgelig ikke sin tlf.

Noge nder har nogen gode råd ogerfaringer de vil dele ud af?

hilsen en fortvivlet mor

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juni 2009

trunte89

Vi har selv haft store problemer med søvn. Især efter hun i januar skiftede dp og ikke kunne sove til formiddag dernede. Hun var UMULIG om eftermiddagen.
Efter nogle måneder vænnede hun sig til det ( vi kunne overhovedet ikke få dp til at lægge hende om formiddagen, og hun ville under ingen omstændigheder sove efter hun var blevet hentet).

Nu er vi efterhånden ved at være inde i en god rytme. Hun sover kun en gang i dp til middag ( mellem 45 min og 1½ time) 
I weekenderne for hun stadig formiddagslur. Jeg kan ikke holde liv i hende herhjemme. Igår fx sov hun 2 timer om formiddagen og 2 om eftermiddagen.

Mht at vække hende efter en times tid, vil mit råd være at lade være. Jeg har selv prøvet det nogle gange hvis vi fx skulle noget senere for så at få det til at passe med søvnrytmen, men det gik bare helt skidt.
Så jeg synes, at hvis du har mulighed for det så lad hende sove nu til hun vågner, og så må nr.2 lur bare blive rykket. (det virker hvertfald godt her)

- Trine

Anmeld

5. juni 2009

LotteN

trunte89 skriver:

Vi har selv haft store problemer med søvn. Især efter hun i januar skiftede dp og ikke kunne sove til formiddag dernede. Hun var UMULIG om eftermiddagen.
Efter nogle måneder vænnede hun sig til det ( vi kunne overhovedet ikke få dp til at lægge hende om formiddagen, og hun ville under ingen omstændigheder sove efter hun var blevet hentet).

Nu er vi efterhånden ved at være inde i en god rytme. Hun sover kun en gang i dp til middag ( mellem 45 min og 1½ time) 
I weekenderne for hun stadig formiddagslur. Jeg kan ikke holde liv i hende herhjemme. Igår fx sov hun 2 timer om formiddagen og 2 om eftermiddagen.

Mht at vække hende efter en times tid, vil mit råd være at lade være. Jeg har selv prøvet det nogle gange hvis vi fx skulle noget senere for så at få det til at passe med søvnrytmen, men det gik bare helt skidt.
Så jeg synes, at hvis du har mulighed for det så lad hende sove nu til hun vågner, og så må nr.2 lur bare blive rykket. (det virker hvertfald godt her)

- Trine

ja, men problemet er, rykker vi nr 2 lur så kan vi ikke få hende ti lat sove om aftenen...
og f.eks. igår, der faldt hun i søvn på vej hjem i bilen kl 10 og jeg puttede hende i barnevognen og hun sov til kl 13.
Da jeg så går hjem ovre fra en veninde kl ca 16.15 og putter hende, vil hun ikke sove. så igpr var hun våge fra 13-20! og det synes jeg heller ikke er alt for godt..
og jeg gider ikke tage en kamp længere for at få hende til og sove, for det synes jeg er synd for hende og mit temperament er ski heller ikke alt for godt til det

Anmeld

5. juni 2009

trunte89

Nej okay, det kan jeg godt se. Men så er der nok ikke andet for end at prøve at vække hende efter en time så hun kan sove til middag.
Kan jo være, at det fungere fint for jer

Anmeld

5. juni 2009

Cris

Det er en naturlig udvikling. Hun sov rigtigt meget! Men stille og rollig ville hun kun har brug for en lur om dagen. Men der er en overgangs periode, hvor nogle dage kan de klarer sig med kun en lur og nogle andre dage skal de have en power nap om formiddagen. Jeg har fået at vide, at hvis det tager længere en en halv time at putte dem, betyder det, at de egenligt ikke er så trætte. Det kunne være, at hun skulle puttes ved 12 tiden og lade hende sove så længe, som hun vil. Og de dage, hvor hun er alt for træt om aftenen kan du putte hende en halv time tidliger. Men min søn virkede godt at han sov en halv time kl10 og så kl.13 har han sovet igen halv anden time. Og så i seng kl. 20. Men det ændrer sig hele tiden. Så har kunne vi ikke putte ham om formiddagen men han var ved at falde i søvn på sin frokost tallerken hele tiden! Så han fik nogle få hapser og så puttede jeg ham kl.12. Efter luren fik han resten af frokost. Det tog ikke lang tid, måske et par uger, og så sover han kl12 eller 12.30 og igen kl. 19.30 eller 20. Men det var det samme dengang han gik fra tre til to lure. Jeg husker at han også var rigtigt træt om aftenen meget tit, men det blev bedre... Når du tror, du har forstået rytme rigtigt godt, så kommer de og roder i det. Typist børn! Sådan er det bare!

Anmeld

5. juni 2009

LotteN

Cris skriver:

Det er en naturlig udvikling. Hun sov rigtigt meget! Men stille og rollig ville hun kun har brug for en lur om dagen. Men der er en overgangs periode, hvor nogle dage kan de klarer sig med kun en lur og nogle andre dage skal de have en power nap om formiddagen. Jeg har fået at vide, at hvis det tager længere en en halv time at putte dem, betyder det, at de egenligt ikke er så trætte. Det kunne være, at hun skulle puttes ved 12 tiden og lade hende sove så længe, som hun vil. Og de dage, hvor hun er alt for træt om aftenen kan du putte hende en halv time tidliger. Men min søn virkede godt at han sov en halv time kl10 og så kl.13 har han sovet igen halv anden time. Og så i seng kl. 20. Men det ændrer sig hele tiden. Så har kunne vi ikke putte ham om formiddagen men han var ved at falde i søvn på sin frokost tallerken hele tiden! Så han fik nogle få hapser og så puttede jeg ham kl.12. Efter luren fik han resten af frokost. Det tog ikke lang tid, måske et par uger, og så sover han kl12 eller 12.30 og igen kl. 19.30 eller 20. Men det var det samme dengang han gik fra tre til to lure. Jeg husker at han også var rigtigt træt om aftenen meget tit, men det blev bedre... Når du tror, du har forstået rytme rigtigt godt, så kommer de og roder i det. Typist børn! Sådan er det bare!

jeg har nemlig tænkt om det bare er en overgangsperiode... forbi hun skal vende sig til at sove kun den ene gang om dagen....!
Men dagen er laaang når hun pylre så meget..Der skal helst ske noget, ud og gå tur, ud og handle eller sådan noget for at holde den kørende!
Men hvis det var dig, ville ud så vække hende her kl 10, hvor hun har sovet 1 time og 15 min?

Anmeld

5. juni 2009

Cris

LotteN skriver:

jeg har nemlig tænkt om det bare er en overgangsperiode... forbi hun skal vende sig til at sove kun den ene gang om dagen....!
Men dagen er laaang når hun pylre så meget..Der skal helst ske noget, ud og gå tur, ud og handle eller sådan noget for at holde den kørende!
Men hvis det var dig, ville ud så vække hende her kl 10, hvor hun har sovet 1 time og 15 min?

De dage han sov. kl10 har jeg vækket ham kl. 10.30, hvis han ikke vågnede selv. Jeg ville hellere, at han sov godt til eftermig. lur og ikke så meget til morgenen, når han alligevel var ved at droppe luren. Men vi kørte faktisk på den måde, til han blev 14 måneder (han er hjemme hos mig). Nogle dage nægtede ham at sove, så fik han lov til at lege videre men da han var ved at falde i søvn ved sin frokost tallerken, har jeg bare puttet ham og givet ham resten af maden bagefter. Nogle dag fald han nemt i søvn ca.kl10 og så vågnede ham efter en halv time, men meget tit vækkede jeg ham. Så kunne han sove kl.13 igen. Men du kan gøre det kl 09 eller 09.30, hvis det passer bedre for jer. Sådan forgik i 3 eller fire måneder, meget op og ned med søvn og dagen (og om natten). Nu sover han stabilt fra kl.12.30 til kl.ca. 14.30. Jeg kunne mærke, at han ikke længere ville sove til formiddagen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.