Anonym skriver:
Hej Baby.dk
min kærestes farfar døde af kraft fredag morgen. Om aften tog vi ud på sygehuset for at sige farvel til ham - blev jeg virkelig overrasket over hvor meget han på få timer havde ændret sig! han var sørme blevet lille som han lå der, var slet ikke til at genkende i ansigtet - udover det lignede han en voks dukke. Hvilken pruces er det der sker på så kort tid? ved det underligt jeg spørg ind... men det har godt nok sat tanker og spekulationer igang!
Kræft er en tarvelig sygdom og tager det mest værdighed ved mennesket - mistede min moar her i sep af samme sygdom.
Der sker faktisk en del ting med kroppen når man dør. De første tegn er ligpletter, som kommer fordi hjertet ikke længere står og derfor trækkes blodet nedad og det giver "pletter" på huden. Efter et menneske er død vil alle muskler i hele kroppen blive slappe og f.eks vil hagen synke mod brystet. Når dødstivheden indtræffer låser det kæberne fordi stivheden altid starter i ansigtet, og derefter alle led i kroppen. Efter nogle dage vil stivheden aftage og muskler og led bliver igen slappe.
Nogle mennesker vil blive grønlige i huden og det skyldes simpelthen forrådnelse - kroppens immunforsvar er lukket ned. Den blege farve skyldes at blodet ikke længere cirkulere rundt i kroppen.
Jeg syntes faktisk at min moar lignede "sig selv" da hun døde, trods ændringer i hud/farve osv. Det skyldes nok, at min moar havde ekstremt mange smerter og da hun døde forsvandt hver en rynke fra hendes ansigt og hun så fredfyldt ud. Jeg kunne sagtens kende hende og syntes ikke det var forfærdelig at se på - udover at min moar selvfølgelig var død og jeg aldrig mere skulle høre, se og snakke med hende. Men selve hendes død og efter var rigtig smuk.
/Fenja 
Anmeld