Pebernødder og andet julebag

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. november 2012

Mussen2

SaNiNa skriver:

oldekagerne:

250 g. margarine 250 g. mel 2 æg 250 g. farin 1 lille kop sukker 2 tsk. natron 100 g. hakket chokolade 100 g. hakket nødder.

190 gr. midt i ovnen.

De skal bage ca 10 min man kan se på dem når de er færdig de bobler op og når de er flade igen er de færdig de sættes på med to sker og så skal de være helt kolde før de bliver pakket. og lad være at brug olie i stedet for margarine de bliver ikke gode.

Og huske de skal være helt kolde før du kommer dem i kagedåsen ellers bliver de bløde

Tak for det er det mandler eller hasselnødder? Hvad med choko er det bare mørk?
Blander man det i bestemt rækkefølge for at det blive godt? ( jeg er ikke den store kagebager, kan du høre)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. november 2012

SaNiNa

Mussen2 skriver:

Tak for det er det mandler eller hasselnødder? Hvad med choko er det bare mørk?
Blander man det i bestemt rækkefølge for at det blive godt? ( jeg er ikke den store kagebager, kan du høre)

Det er Hasselnøder og mørk cholokade men kan sikkert også laves med andre chokolade

Jeg plejer bare at smide det hele i skålen og starte for rørmaskinen og lade det køre rigtig godt sammen.

De er super lette at lave bar pas på du ikke får alt for store klatter på bradepanden for de flyder jo helt vildt ud

Anmeld

16. november 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79
Mussen2 skriver:

Meget gerne. Tror da også jeg skal prøve jødekager, for dem kan børn vel også li'?

Thea elsker jødekager, der er jo kanel og sukker på! Sender den lige om 15 min. Vh stine

Anmeld

16. november 2012

Mussen2

SaNiNa skriver:

Det er Hasselnøder og mørk cholokade men kan sikkert også laves med andre chokolade

Jeg plejer bare at smide det hele i skålen og starte for rørmaskinen og lade det køre rigtig godt sammen.

De er super lette at lave bar pas på du ikke får alt for store klatter på bradepanden for de flyder jo helt vildt ud

nøj hvor skal jeg bage

Anmeld

16. november 2012

Mussen2

StineW79 skriver:

Thea elsker jødekager, der er jo kanel og sukker på! Sender den lige om 15 min. Vh stine

Dt er jo detog en mandel hvis jeg husker rigtig,det elsker min datter også.

Hun er er sucker for saltmandler ( ligesom jeg selv)

Anmeld

16. november 2012

SaNiNa

Mussen2 skriver:

nøj hvor skal jeg bage

Ja vi har også altid en julekagebagedag her

Anmeld

16. november 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Her kommer min svigermors fantastiske opskrift på jødekager.

275 g hvedemel.

200 g smør.

125 g sukker.

1/2 tsk hjortetaksalt.

1 æg.

1 æg til pensling. 3-4 spsk perlesukker.

1spsk kanel.

Bland mel og smør sammen.Bland sukker og hjortetaksalt, og bland med mel og smør. Pisk æget let og ælt i dejen. Læg på køl i 2-3 timer.

Ælt dejen let sammen og rul den tyndt ud. Stik ud i de figure der ønskes. Pensel med æg og drys med kanelsukkeret. 

Bag på næst nederste rille på 180 grader i alm oven i 10-12 min.

Pebbernøder: 

125 g smør.

125 g sukker.

1 æg.

250 g mel.

1 tsk natron.

1/2 tsk stødt ingefær.

3/4 tsk kardemomme.

1 knsp hvid stødt pebber.

pisk æg og sukker sammen og bland resten af ingredienserne i og ælt sammen. Rul dejen i en lang pølse og skær dem i små stykker, på ca 1 ca og sæt dem på en bageplade. 

Bages på 180 grader i ca 10 min i alm oven. 

Rigtig god fornøjelse. Vh stine

Anmeld

16. november 2012

Mussen2

StineW79 skriver:

Her kommer min svigermors fantastiske opskrift på jødekager.

275 g hvedemel.

200 g smør.

125 g sukker.

1/2 tsk hjortetaksalt.

1 æg.

1 æg til pensling. 3-4 spsk perlesukker.

1spsk kanel.

Bland mel og smør sammen.Bland sukker og hjortetaksalt, og bland med mel og smør. Pisk æget let og ælt i dejen. Læg på køl i 2-3 timer.

Ælt dejen let sammen og rul den tyndt ud. Stik ud i de figure der ønskes. Pensel med æg og drys med kanelsukkeret. 

Bag på næst nederste rille på 180 grader i alm oven i 10-12 min.

Pebbernøder: 

125 g smør.

125 g sukker.

1 æg.

250 g mel.

1 tsk natron.

1/2 tsk stødt ingefær.

3/4 tsk kardemomme.

1 knsp hvid stødt pebber.

pisk æg og sukker sammen og bland resten af ingredienserne i og ælt sammen. Rul dejen i en lang pølse og skær dem i små stykker, på ca 1 ca og sæt dem på en bageplade. 

Bages på 180 grader i ca 10 min i alm oven. 

Rigtig god fornøjelse. Vh stine

Mange tak

Anmeld

16. november 2012

HeidiØ

Mussen2 skriver:

Jeg er helt grøn i julebageriets kunst, så jeg tænker jeg vil lægge ud med at bage pebernødder.
Har i mon en god opskrift?

Og evt. Andre juleopskrifter, jeg er nød til at prøve?

ååååh ja, man KAN altså ik leve uden Amo bagebøgerne Fik en julebagebog sidste år, så er ligesom dig grøn i julebagefaget .. Ved ikke helt hvad jeg skal prøve endnu, men tænker helt klart brunkager og jødekager

Anmeld

16. november 2012

VIPpigen

Vi plejer at gå efter den helt store tur i julen... Så vi bager pebernødder, opskrift fra den som står bag på pebbernøddekrydderi pakken. Klejner, specier, vognhjul alle opskrifter tilbage fra gamle ude og hjemme blade årgang 1984 og 1986. Og vigtigst af alt, honninghjerter. vaniljekranse står også på listen for i år, men ikke noget vi faktisk plejer at bage 

Havregrynskugler laver vi også, men de skal jo ikke bages. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.