"baby 5 måneder, afviser flasken"
Hej Lisbeth
Jeg har en dejlig dreng fra juni mdr. Vi har haft nogen start problemer kolik, ondt i maven mm men det hele er ovre nu og idag stortrives han, sover når han bliver puttet i egen seng, dejlig glad og nem dreng. Men det sidste 3 dage har han ikke rigtig ville tage flasken. Plejer gerne at drikke 6x150-200ml
(skal siges vi også er startet på men det bryder han sig ikke om selv vi er på 4.uge
så det små portioner han får af gangen )
Han drikker kun 20-60ml hvorefter han drejer hovedet væk og spænder kroppen som om han ikke har lyst mere. Jeg prøver at tilbyde flasken igen men bliver endnu mere sur. Kan det være pga en tand der på vej? Han vil nemlig hellere tygge på sutten end at drikke af den. Selvom han spiser/drikker ca 600ml nu, så virker han stadig glad og tilfreds og sove rytmen er uændret så der heller ikke noget at komme efter der. Bliver bare ked af det når han afviser flasken efter kun de 40ml
Indtil for 3 dage siden har der aldrig været problem med hans spisning, og er meget flaske glad dreng så forstår ikke hvorfor han ikke vil
Selvom han ikke er så meget for grød bliver jeg jo nød til at mætte ham så efter de 20-60ml laver jeg grød af 100ml/mme med frugtmos på toppen han er heldigvis blevet bedre til at spise.
Hvad vil du anbefale jeg skal gøre? Droppe flasken og give ham 3x grød eller fortsætte som jeg plejer altså lave en flaske på 180ml så drikker han det han vil, og laver efterfølgende grød af det der tilbage af mme´en ? Eller en helt 3. alternativ som du kan anbefale ?
Mvh
Selma
Lisbeths svar
Hej selma!
Det lyder som i har en rigtig dejlig dreng der stortrives, efter lidt kolik i starten.
Når han pludselig afviser flasken er der sikkert noget der generer ham, det kan være tandfrembrud som du nævner, blister eller trøske.
Det sidste er en svamp.som giver ubehag. Du kan ckecke hans mundhule, se på tungen, indersiden af kinder om du finder lidt hvide belægninger.
Det bedste er at bruge en ren stofble, dyppe i vand og tørre slimhinder og tunge.af med en finger.belægningerne ses tydeligt på bleen. Er det trøske skal han behandles med Mucostatin.
Er der blister som også gør ondt, mener jeg der findes noget gel på apoteket som kan smøres på og lindrer.
Hvis det er tandfrembrud, er hans gummer røde og hævede, børst dem med en blød baby tandbørste .det hjælper på kløen, en kold bidering er en god ting.
Jeg vil foreslå at give ham grød som du gør, lav det af MME, hvis ikke han komme rigang igen med flasken.
Hav en portion MME i køleskabet og giv ham koldt i en slags tudekop, måske er han så stor nu at han kan sutte på et sugerør, det plejer at være et hit.
Så længe han trives og får det du beskriver, og han sover og er glad som vanligt, så tag det helt roligt.
Når du finder årsagen så kommer han sikkert igang med sin flaske.
Beslutter han selv .han er færdig med den, så er det heldigvis ved at være tid ,at du kan begynde så småt med det næste kost til ham, det har du sikkert fået introduktion til af din sundhedsplejerske.
Fortsat held og lykke med ham. varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk