Brev vedr. uenighed i opgang om udluftning (langt) - er du sød at kommentere?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. november 2012

bøllen

K&S skriver:

Der er 15 lejligheden i opgangen og vi har snakket med flere andre, der ligeledes ikke kan holde ud af træde ind i opgangen/ud fra egen lejlighed pga. røglugt.

Men den "største" uenighed er mellem os og et ældre par, der bor på 2. sal

Ok syntes nok jeg kunne læse det.

selve brevet lyder fint.

grunden til jeg spurgte efter oven nævnte , var at det kunne lyde som en " magtkamp " hvem har ret ??

til at bestemme om døren skal være åben eller lukket . Men er i flere om sammen mening er det jo fint . 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. november 2012

K&S

bøllen skriver:

Ok syntes nok jeg kunne læse det.

selve brevet lyder fint.

grunden til jeg spurgte efter oven nævnte , var at det kunne lyde som en " magtkamp " hvem har ret ??

til at bestemme om døren skal være åben eller lukket . Men er i flere om sammen mening er det jo fint . 

Vi er flere der mener det samme - både det ene og det andet

Anmeld

13. november 2012

Lusi

K&S skriver:

Stakkels mennesker - hvad mener du med det?

Da at de ik kan tåle frisk luft

Anmeld

13. november 2012

banana3

K&S skriver:

Hvordan lyder dette?

Der har i længere tid været en diskussion om, hvorvidt der trænger til udluftning i vores opgang.

Vi har været og er stadig af den holdning, at uanset årstid, vejr og temperatur, så trænger der til daglig udluftning. Et godt indeklima kræver nemlig udluftning ved gennemtræk min. 3 gange dagligt af 5-10 minutter og lige nu er det langt fra den virkelige verden i denne opgang.

Vi bor mange mennesker med hver vores forskellige livsstil, vaner m.m. og så længe der ryges, laves mad og bades, hvor dufte & lugte samt fugtighed automatisk trænger ud i opgangen, vil vi blive ved at lufte ud på daglig basis.

Vi åbner ikke døren for provokationens skyld, men vi er ikke interesseret i, IKKE at kunne trække vejret igennem opgangen (hvor vi trods alt kun bor på 1. sal) pga. røglugt eller et fuldstændigt indelukket klima.

Vi er alle enige om, at vi ikke ønsker at fyre for fuglene, men denne diskussion har stået på siden foråret og sommeren, hvor der heller ikke var et ønske om udluftning, uagtet at solen skinnede fra en skyfri himmel og termometeret viste 28 grader - så uenigheden bunder ikke i at fyre for fuglene eller ej.

Vi har modtaget mange ”fine” hilsner, anonyme vel og mærket, i vores postkasse, men så længe ingen vil stå ved deres holdning, er det rigtig svært for os at tage det seriøst. Og svarer vi på disse henvendelser og hænger beskeden på opslagstavlen (selvom vi jo ikke er et øjeblik i tvivl om, hvem der har skrevet disse) forsvinder de sjovt nok meget kort tid efter. Ligeledes har vi været udsat for verbale overfald, hvilket vi på ingen måde vil finde os og så længe vi bor her, vil vi forsøge på bedst mulige måde at lufte ud på daglig basis.

Vi har så sent som i lørdags modtaget følgende besked (igen uden afsender): ”Nu har vi talt med 3 familier, som er trætte af, at I åbner døren, når der står, at den skal være lukket. Hvis I ikke kan tåle lugten på gangen, så må I jo flytte. Vi har boet her i 9 år og aldrig haft den ballade med dørene. Varmen er jo ikke tændt for sjov skyld” og til det kan vi kun svare: ”Vi har boet her i 7 1/2 år og har heller ikke oplevet problemet før, vi fik indsat nye dørpartier, der lukker tæt modsat de gamle, meget utætte partier”. Vi har på samme måde snakket med andre, som også mener, der trænger til frisk luft i opgangen, med da vi ikke har en naturlig ventilation i vores nu tætte opgang, er det derfor en nødvendighed at lufte ud, for at vi alle kan være her.

Vi kan forstå, at I synes, det trækker ind i jeres lejlighed, når opgangsdøren står åben – her kunne I overveje at tætne hoveddøren eller lukke for gennemtræk i lejligheden, så I ikke generes af den friske luft, vi andre trænger til og har brug for.

Denne besked er også sendt til formanden for ejerforeningen, så hun kan læse vores syn på sagen, da vi gerne står ved vores holdninger og meninger.

Det lyder godt nok til at være et kæmpe dilemma. Ingen er vel døde af frisk luft men, jeg ville blive irriteret hvis folk åbnede døren i vores opgang, det er helt sikkert, her er der dørtelefon, og i og med vi kun er 3 lejligheder i vores opgang, synes jeg det er dejligt man ved hvem der komme i opgangen. vi har når vi vasker gulv på opgangen et vinude åben (vi har vinduer hele vejen op) og det lukker vi så igen, da det trækker forfærdelig meget fra opgangen og bagtrappen (vi har lige fået en efter regning på varme på 10.000 kr, trods et ac beløb på 800 om mdr. ) . Vi har en vicevært der ikke laver en skid, og vi er så trætte af det ! Alt i alt mener jeg ikke man dør af lidt frisk luft, men man må tage hensyn til hinanden. I må kunne finde frem til løsning, som opfylder alles behov. Held og lykke med det, det lyder til at du får kamp til stregen  

Anmeld

13. november 2012

K&S

Lusi skriver:

Da at de ik kan tåle frisk luft

Anmeld

13. november 2012

K&S

banana3 skriver:

Det lyder godt nok til at være et kæmpe dilemma. Ingen er vel døde af frisk luft men, jeg ville blive irriteret hvis folk åbnede døren i vores opgang, det er helt sikkert, her er der dørtelefon, og i og med vi kun er 3 lejligheder i vores opgang, synes jeg det er dejligt man ved hvem der komme i opgangen. vi har når vi vasker gulv på opgangen et vinude åben (vi har vinduer hele vejen op) og det lukker vi så igen, da det trækker forfærdelig meget fra opgangen og bagtrappen (vi har lige fået en efter regning på varme på 10.000 kr, trods et ac beløb på 800 om mdr. ) . Vi har en vicevært der ikke laver en skid, og vi er så trætte af det ! Alt i alt mener jeg ikke man dør af lidt frisk luft, men man må tage hensyn til hinanden. I må kunne finde frem til løsning, som opfylder alles behov. Held og lykke med det, det lyder til at du får kamp til stregen  

Vi har hverken dørtelefon eller vinduer op langs opgangen, desværre...!

Og ja, jeg tror helt sikkert også, vi får kamp til stregen, men vi giver os ikke - vi har ikke selv valgt at være passive rygere

Anmeld

13. november 2012

TeamRocket

Sjovt vi har også oplevet det med den lidt ældre årgang- selfølgelig rygere, og de kunne heller ikke tåle der blev luftet ud- det trækker jo noget så forfærdeligt ind af deres dørspion eller hvad ved jeg.. Seriøst- det var max 30 min om dagen døren skulle stå åben for at forbedre både lugt og klima i opgang, but noooo, frisk luft er farligt. Nu er vi heldigvis flyttet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.