Eksperthjælp: baby 4 måneder,helst falde i søvn ved brystet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.719 visninger
2 svar
0 synes godt om
12. november 2012

Lisbeth Jess

"baby 4 måneder,helst falde i søvn ved brystet "

Hej Lisbeth
Min datter Aya har "altid" været en meget mild, smilende og glad baby der sjældent bliver ked af det. Hun har hidtil været relativt rigtig dygtig til at falde i søvn, og har ikke normalt vis haft brug for at falde i søvn ved brystet (på trods af, at hun ikke bruger sut).
Men da hun blev omkring 3,5mdr ændrede hendes holdning sig. Hvor hendes far før nemt har kunnet lulle hende i søvn, begyndte hun at protestere meget kraftigt og græde (hvilket sjældent ellers er sket tidligere). Det samme ville ske når jeg (moren) ville lægge hende hvis jeg ikke gav hende bryst. Er lidt forvirret over denne ændring i hendes adfærd, da det ellers har været mit indtryk at det "plejer" at foregå omvendt - altså at de små som regel gerne vil falde til ro ved brystet og så senere lærer foruden.
Vi er ved at "lære hende" at tilknytte sig en bamse - hun genkender den nemt og har knyttet sig godt til den, men den gør indtil videre ikke nogen forskel på hvorvidt vi kan få hende til at sove.
Jeg mener, at have fået fortalt, at det er omkring 4mdr's alderen (hun fylder 4 mdr. på onsdag), at de skal til at have sengeritualer mm. derfor er jeg meget bekymret over denne udvikling, da jeg bestemt ikke vil "lære" hende, at brystet er en del af sengeritualet.

Hvad skal jeg gøre? Og hvad er baggrunden/ grunden til at hun ændrer sig sådan? er det "bare" tryghed og nærhed? og kan vi i så fald give hende dette på anden vis?

På forhånd tak.. Hilsen familien Højhus

Lisbeths svar

Hej fam, Højhus!
tillykke med den lille pige som lyder som om hun er i fin trivsel og reagerer helt som hun skal.
så små børn, har brug for tryghed, kærlighed og omsorg, og en af måderne er ved mors bryst, der er både nærvær og mad, og det gir tryghed.
Huner nu snart 4 måneder, er meget mere bevidst om, hvad der sker om kring hende, og hun har brug for at være meget i favn, udover at lege på gulvet.
Min holdning er at så lille et barn, kan du, hvis du synes det er vigtigt introducere til et sengeritual, uden at bruge overdrevent meget tid på det. sover hun er det fint, hvis ikke, så er det en skøn ting du har mulighed for at berolige med dit bryst.
Nyd hendes vågne tid, vær så meget om hende som hun har brug for, når hun er fyldt godt op af nærvær, hygge kærlighed m.m. er hun klar til at sove.
De allerfleste små klarer selv at signalere en rytme, jo mere lydhør i forældre er jo lettere går det uden kamp.
Der findes enkelt børn som af naturen lynhurtigt selv finder en rytme, hvor de sover til samme tid, deter dog de færresste og alle børn er forskellige, og det er forældre også.
hamoni og glæde i hjemmet omkring barnet/børnene kommer når i finder og vælger jeres kærlige måde at gøre tingene på, det der giver glæde og trygehed ,smitter af på hende.
held og lykke med hende, og husk at nyde tiden i rigt mål.
varme hilsne r
Lisbeth jess
.

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. november 2012

Tenna Cecilie

Hej Lisbeth,

Tak for det hurtige svar. Jeg synes sådan set ikke at det er vigtigt, at have et sengeritual.. Synes bare at jeg læser/hører alle steder fra at det er ved at være nu, at de "skal" det. Det er hér min bekymring er opstået (det er mitførste barn så "ved ikke bedre"  )

Som udgangspunkt, er det også min holdning at hun skal have hvad hun har brug for, når hun er så lille (om det så er brystet hver gang hun skal sove), så det generer mig egentlig overhovedet ikke. Jeg er bare meget undrende/bekymret overfor denne udvikling og var bange for at "det gik den gale vej".

Hvis du er fortrøstningsfuld, så er jeg også, og hvis du mener, at jeg bare skal fortsætte som hidtil og give hende favn og bryst når hun beder om det, jamen så fortsætter det også bare

Tusind tak for hjælpen..

Anmeld

12. november 2012

lisbeth jess

Profilbillede for lisbeth jess

tak for dit svar.

Jge bliver glad når jeg læser du har læst svaret som det er ment. nemlig at jeres lille pige har det bedst når hun selv styrer søvnen. du er lydhør og give rhende fint hvad hun  har brug for.

Jeg mener deter det bedste for barn og forældre at hun styrer med sin adfærd , i lytter og honorerer, så går det for det meste fint- Selvfølgelig kan der komme dage. hvor det hele er lidt på tværs, så har i haft for travlt, eller noget andet er sket. de mærker det  lynhurtigt.

Så er det at skrue ned for tempo og bare være-.

Jeg forstår godt at som førstegangsmor kan det være en udfording at læse og høre om alle andres rutinerog måder at gøre tingene på.

rutinerne kan komme når hun bliver ældre, hun er stadig et lille barn .

Jeg ser forældre som eksperterne, der ved bedst  for barnet og dem selv. tro på det og signaler til hende, Mor og far har styr på det her.

Som jeg læser dit spørgsmål, klarer i det super fint.

fortsat held og lykke med hende.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.