Anonym skriver:
Hej. Jeg er ved at dø hvergang min datter på 2 ikk vil spise! Jeg føler mig som den værste mor ever, og det blir ikk bedre når jeg ser buttede børn i vuggestuen mens min datter kun er 11 kg. Man kan se på hende at hun er tynd. Det tager livet af mig når det er aften og vi skal til at spise. Hun stritter mig imod, og vil ikk side eller noget. Mit spørgsmål er skal jeg lade være med at give hende mellemmåltider( æbler, agurk osv) ? Hun spiser i vuggestuen kl 14. Og vi spiser derved 17.30. Jeg føler bare at hun SKALsophies mellemmåltider fordi hun jo er så tynd i mine øjne. Argh !! Grunden til at jeg er i tvivl er at tynde børn skal ha mellemmåltider, men det gavner mig jo ikk når hun heller ikk spiser op til aftensmaden. Kunne græde 
De fleste spiseproblemer hos børn, kommer fra deres forældre.. Ja det er hårdt sagt, men sandt.
Ofte er der intet i vejen med barnet, men problemet er det's forældre.
Jo mere du presser på og bliver frustreret - des mere vil hun nægte...
Det samme når du er bekymret og våger over hende som en høg når hun spiser - det kan hun sagtens mærke og vil derfor også gå i baglås.
Lad være med at spejle dit barn i andres... Vi har gået til kontrol med vores dreng siden han var 1 år og han er 4 år idag og han er stadig en tynd dreng. Han havde samme vægt ved både 1 og 2 års us, dertil gik han helt i stå vækst mæssigt. Han spiser og drikker stadig så lidt at hans mave/tarm ikke selv kan arbejde og får derfor aff pulver hver dag.
Skift frugt ud med federe ting som digestive kiks - nødder, mandler mm. Frugt hjælper hende ikke, men optager kun plads for mad med rigtig nærring i..
-----------------------------------------------------------------------
Vejledning - en fridk start på spisning. Du og dit barn har behov for en frisk start på spisning. I har nogle gammle vaner, der skal ændres. Her er nogle råd der kan være en hjælp for jer processen.
Det vigtigste er; - vid at dit barn ikke dør af sult, selv om det ikke lige spiser noget. - tro på at det nok skal spise det, det har behov for. - giv barnet alderssvarende ansvar for egen spisning. - undgå at nøde og presse barnet, ved at aflæse dets signaler.
Måltidet; - lad dit barn spise i fred og ro - respekter dit barns fornemmelse for mæthed og sult. - vær diskret rollemodel. - undlad ris/ros, belønning/ straf.
Rammerne; - skab en rolig atmosfære - sluk tv, dvd, video, radio - undlad legetøj på bordet - placer jer, så barnet kan se dig spise - sørg for så få forstyrrelser som muligt.
Maden; - sørg for at der er mad på bordet, dit barn kan lide. - lad dit barn selv øse op. - sørg for at barnet har eget bestik. - ingen kommentarer om mad eller spisning. - ingen krav om at smage eller spise op.
Sansning; - lad dit barn sanse maden (røre - lugte - smage) - lad dit barn spise på sin egen måde (det er måske med fingerne)
Omgivelserne; - bed gæster/ bedsteforældre respektere jeres nye madkultur. - bed daginstiutionen hjælpe med til at indføre den nye mad kultur..
----------------------------------------------------------------------