Eksperthjælp: 3 år er gået i strejke over at smide bleen,

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.599 visninger
0 svar
0 synes godt om
1. november 2012

Lisbeth Jess

"3 år er gået i strejke over at smide bleen,"

Hej Lisbeth
Jeg skriver til dig, da jeg vi har et problem med vores søn på 3½ og hans ble.
Det er sådan at vi i 6 måneder har præget ham til at smide bleen uden held.
Vi har taget bleen af ham herhjemme og tissemæssigt går det ok, hvor han når at tisse lidt og råber "jeg tisser" dybt ulykkeligt. Så løber vi ud på toilettet hvor han tisser færdig og får ros og er stolt. Afføringsmæssigt er han dybt ræd for toilettet. Han skriger hvis han bliver placeret der og vil hellere klatte rundt i huset, og komme grædende og sig det bagefter. Han forbinder slet ikke toiletoplevelsen med noget positivt.
Ligeledes siger han ikke at han har lavet i bleen, hvilket resulterer i meget røde numser - specielt i børnehaven.
Jeg synes det er ved at være pinligt og føler at børnehaven nærmest er begyndt at rulle øjne.
Min egen filosofi er, at vi har været for aggressive med at blive blefri for tidligt, og at han nu er gået i den anden grøft og hader alt blefrit.
Hvordan får vi det til at være en positiv ting igen, nu hvor han hader toilettet?
Iøvrigt blev han storebror for 3 uger siden, hvilket nok ikke hjælper.
Børnehaven har et ældstehus hvor børnene rykkes over når de er blefri, og alle hans venner er alle derovre nu. Det er møgsynd. Note, dette har vi også forsøgt at bruge som motivationsfaktor uden held.

Håber du har et godt råd!

Hilsen Nillen

Lisbeths svar

Hej Nillen!
Tillykke med jeres familieforøgelse.
Du har sikkert helt ret, I har været fremme for at hjælpe ham trygt og godt så han kunne komme videre i børnehaven.og slippe for bleen, både hjemme og der.
Desværre har han ikke været klar, så nu hiver han i bremsen, og det er helt naturligt. Han er lige blevet storebror, det er også en ny spændende , udfordrende situation.som en treårig kan have lidt svært ved i starten.

Det virker ikke som om børnehaven har den store pædagoiske hjælp til ham og jer, på eget initativ.og det giver frustration og pres på dig/jer og ham.
Jeg vil foreslå I siger Pause. Giv ham en ble på, lad ham sige til eller fra hvis det passer ham. tag det helt afslappet.
Tag ansvaret fra ham og sig: Nu bestemmer vi ,det ikke er lige nu du kan /skal smide bleen..Det er koldt,meget tøj og du bliver ked af det ,når du tisser i bukserne selvom du har skyndt dig..

Derhjemme kan i med god virkning ,have en potte stående, en kurv med bøger biler og andet. Tilbyd en stund efter morgen og aftens måltid. han kan sidde i fred og hygge og mærke om der evt kommer noget. ingen pres, tilbyd, og ikke andet. En af jer kan sætte sig på wc, syng lav sjov eller andet.
Har han set hvordan far tisser, ved at stå op?

deter på hjemmefronten.

I børnehaven vil jeg anbefale en snak med personalet. beret om hvordan i mener I og jeres lille dreng har brug for deres støtte og opbakning, tålmodighed og accept af, at han ikke har smidt bleen.Det er jo ikke for at genere dem, og det ved de også godt)

Han skal have en kontaktperson som kan hjælpe ham, og rumme ham derovre, så hun opfanger når bleen skal skiftes, deter ikke flovt.
skal han og de lære, Han skal ikke gå rundt med afføring i bleen og får rød numse, det erikke o.k.
Derer masser af børn som er ,3,4 eller mer, før bleen smides.

Når han mærker presset fjernes, og han selv får lov at mærke i sin krop, når han er klar til ble fri, så giver det ham overskud, til også at turde slippe bleen.
Deter den sidste bastion, det med at slippe bleen, når børn presses, giver det bagslag, de holder igen .
Håber dette kan inspirere. Hvis det mod min forventning bliver svært i børnehaven, er der en pædagogisk konsulent de kan bede om hjælp hos. til inspiration.og glæde for alle.
varme hilsner
Lisbeth Jess

Rigtig meget held og lykke med begge jeres børn

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.