Lækker mad for dummis :P

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

709 visninger
4 svar
0 synes godt om
28. oktober 2012

o1Mutte

Ja.. Jeg er en hat i et køkken.
Jeg kan IKKE lave mad.
Og nu har jeg været så ''smart'' at love kæresten lækker hjemmelavet mad til når han kommer hjem fredag.
Det går ALDRIG godt..

Så håbede lidt på noget hjælp fra jer.

Enkelt, lækkert mad for to?
Gerne med opskrifter

På forhånd tak

-Evt også forslag til lækker NEM dessert?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. oktober 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Fyldt kyllingebryst, med bacon, pinjakerner og rodfrugter. Meget nemt! 

Tag x antal kyllingebryster, skær en revne i den og fyld den med urte flødeost, læg bacon ovenpå, drys med pinjekerner. En pose med blandet rodfrugter, hældes i et ovenfast fad, med lidt vand, salt, pebber, og friske krydderurter ( tørede ka også sagtens bruges ) Læg kyllingen ovenpå og stil midt i ovnen, på 200 grader til færdigt! 

En grydesteg, med grønsager stegt i gryde. 

Tag en stor gryde, kom lidt smør i, hak løg, hvidløg, champignoner/ blandet svampe og svits i smøret. Kom stegen i gryden og brun den af med salt og pebber. Hæld godt med vand igrunden, så det dækker det halve af stegen. Kom lauerbærblade i 4-5 stk, en lille håndfuld enebærpåanket et par gullerøder og put i gryden. Låget på, skrug ned for varmen og lad det simre i et par timer. 

Lav kartoffelmos til og lav sov af væden fra stegen. Vh stine

Anmeld

28. oktober 2012

LLN

o1Mutte skriver:

Jeg kan IKKE lave mad.
Og nu har jeg været så ''smart'' at love kæresten lækker hjemmelavet mad til når han kommer hjem fredag.
Det går ALDRIG godt..

Gerne med opskrifter

På forhånd tak

Du køber et stykke bov eller en en grydesteg (okse eller kalve). Bruner den i en pande eller gryde på alle sider og krydder med salt og peber. Kødet kommes i en stegepose med 1 dl vand og sættes i ovnen ved ca 175 grader i 2½ time (husk at klip et lille hul i stegeposen så den ikke springer).

Efter 2½ time tager du kødet ud af ovnen. Skyen som er kommet i bunden af posen hældes i en gryde og jævnes (du kan evt. bruge en færdig sovsejævner). Smag til med salt og peber og evt. lidt fløde. Serveres med kogte kartofler, gulerødder og bønner.

Skal det være endnu nemmere kan du f.eks. i superbest få en foliebakke med grønt/kartoflerr og færsk kød som du bare skal sætte i ovnen og så er der et nemt og lækkert måltid.

Anmeld

28. oktober 2012

LilleSmølf

o1Mutte skriver:

Jeg kan IKKE lave mad.
Det går ALDRIG godt..

Gerne med opskrifter

På forhånd tak

Lasagne, hvis det er fancy nok

Du har selvfølgeligt brug for lasagneplader og Mornay sauce (staves?) samt hakket oksekød. Afhængigt af hvilken slags lasagnespiser du er kan du evt. tilføje revne gulerødder, champignoner, tomat, etc.
Løg og olie, og evt. en dåse tomater.
Salt og peber.

Afhængigt af, hvor meget I spiser og hvor storst dit fad er, burde en normalstørrelses pakke af oksekød være nok. Hvis I elsker kød og kan spise en del, kan det dog anbefales at købe to.

Step 1:
Varm olien op i en gryde mens du hakker løgene. Skru ned for varmen (ca. medium eller lidt højere) og svits løgene i et par minutter.
Hvis der skal andre grønstager i er det nu, og de skal også bare have et par minutter med løgene.
Put det hakkede oksekød i gryden og brun det godt, det må absolut ikke være lyserødt. Husk at røre rundt i det så det ikke brænder fast (det sker hurtigere end forventet og gerne i det ene minut du ikke kigger )
Derefter hælder du evt. en dåse hakkede tomater i (jeg synes altså det er lidt underligt ikke at gøre det men ikke alle synes det er strengt nødvendigt) og putter et skvat salt og peber i, og giver det et par minutter til med slukket plade.

Step 2:
Mens gryden simrer tager du et ovnfast fad, der er dybt nok til lasagne, og smører det ind i lidt olie.
Lav en bund af pladerne, så den dækker fadets bundt. Man må godt knække dem eller rette hjørner, osv. Ingen kan se det bagefter alligevel

Derefter tager du saucen of fordeler ud over bunden. Det skal dække det hele men der skal ikke være for meget i højden. Hæld derefter Mornay sauce hen over. Jeg gør det altid i sådan en zig-zag slangeagtig stribe eftersom den jo smelter ud over det hele når det er kommet i oven. Så putter du et lag plader på og gentager processen indtil du synes der er lag nok eller er ved at løbe tør for et eller andet.

Det sidste lag klarer du ved at putte lasagneplader på, derefter oksekødet, og ellers bare rigeligt at sauce så alle pladerne er dækket. Vigtigt, da du ellers ender med stenhårde, uspiselige topplader (ikke at jeg nogensinde har prøvet det... *host*) Advarer dog alligevel mod at tømme "det sidste" af saucen hvis du kan se at det er godt dækket... det kan smages alt for meget.

Smid det i en forvarmet ovn og giv det ca. 30-40 minutter ved ca. 200 grader. Det afhænger lidt af oven - hos mig tager det meget længere tid end hos mig mor, men jeg har heller ikke en fancy ovn.
Når lasagnen ligner lasagne kan du chekke ved at stikke en gaffel ned i. Hvis du ikke møder modstand og den føles "normal", tager du den ud og lader den stå i en 10 minutters tid så den kan blive lidt fast.

Det kan sagtens serveres med en frisk salat og et par opvarmede baguetter for at pifte den lidt op (: Det er i hvert fald en yndligt herhjemme.

Jeg er en klaphat til desserter så det er tit is med bær og sauce (for hvem kan ikke lide det?) eftersom det smager godt og ser super fancy ud, især hvis du serverer de i seje skåle eller et sejt bæger.

Men hvis det skal være hjemmelavet bruger jeg en chokoladekageopskrift fra min 6. klasses hjemmekundsskabstimer *smøret smil* Det er en helt igennem standart opskrift der kan findes alle steder på nettet. Kan ikke give dig min da den er hos min mor.

Håber i hvert fald i får en super dejlig aften, uanset hvad du ender med at lave og husk - en del fyre har andre standarter til mad en piger. Især de af dem, der ikke selv kan finde ud af et køkken heller Jeg har lavet de underligste "tror ikke det der skulle se sådan ud" upsere hvor min kæreste har synes det smagte himmelsk. Og nej, han forsøgte ikke at være sød med to en halv portion fortæret

Held og lykke!

Anmeld

28. oktober 2012

tarkoflen

Vi lavede bagt kartoffelmos med en god bøf, stegte asparges, og rødvinssovs i går, kan dog sagtens laves med knorr bearnaise

Lav kartoffelmos (kog kartofler UDEN salt, til de er møre, knus kartoflerne enten med en kartoffelmose dims, eller med en elpisker, tilsæt mælk og smør og rør mosen jævn, smag til med salt og peber, og hvis det skal være fancy nogle krydderutrter og rør det sammen) put mosen op i enten små portions skåle, der er ovnfaste, et ovnfast fad eller en stor ovnfast skål og bag dem i ovnen ved 200 grader til de er gyldne på toppen.

Salt bøfferne ca en halv time før de skal steges. Varm panden rigtig godt op, steg bøfferne i smør i 1 minut pr. cm. tyk den er på hver side ( ved 1 cm. tyk bøf, 1 minut på hver side og så fremdeles alt efter hvor tyk din bøf er, så bliver den medium stegt)

Sæt bøfferne til at hvile mens du steger de friske asparges på panden hvor du har stegt bøfferne, de skal have et par minutter hvis de stadig skal være sprøde, krydder med sat og peber.

Og så er der lækker hjemmelavet middag

Til dessert køb noget god vaniljeis og lav denne kage, skift dog rabarberne ud med frosne bær, du har tøet op og hældt det overskydende saft fra og evt tilsat nogle lækre tern af æbler og vupti verdens nemmeste og meget lækre dessert!

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.p hp?id=20446

Eller lav en rå æblekage, æbler er i sæson lige nu.

Du fjerner kernehuset på æblerne efter du har skyllet dem. River dem groft, og lægger dem i lag med knuste markroner. Til sidst putter du flødeskum på toppen og så er der dessert

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.