Ramasjang...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

901 visninger
8 svar
0 synes godt om
28. oktober 2012

Muhmi

Ja nu kører der igen en vild debat på fb om ramasjangs sprogbrug i deres serier...

https://www.facebook.com/drramasjang/posts/10151119697793795

Der bliver sagt fuck, pik og så videre... Er det i orden efter din mening fordi de jo alligevel lærer de ord, eller synes du ikke det er i orden og hvorfor?

Min personlige mening:

Ramasjang er ikke en babykanal, det er en børnekanal, dvs. børn i alderen 8 og derover... Ikke dermed sagt at jeg synes det er iorden at der bliver sagt fuck osv. Men ja, hvis man ikke vil have sine børn skal lære sådan nogle ord, så skal man virkelig skærme dem fra omverdenen, eller også så kunne man jo gøre det som man har valgt at gøre da man stod med en postiv test i hånden... Være deres forældre og forklare dem at sådan snakker man ikke, eller sluk for det lort man ikke vil have de ser...

Silas ser ikke ramasjang, det er han bare alt alt for lille til, for jeg kan godt mærke på ramasjangs udvalg at det ikke er tumlingevenligt.. Det er til børn der er ældre... Nej han får lov at se Peter Plys sammen med os eller andet jeg synes er aldersvarende...

Hvad er din mening om det hele?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. oktober 2012

isabellasmor

Muhmi skriver:

Ja nu kører der igen en vild debat på fb om ramasjangs sprogbrug i deres serier...

https://www.facebook.com/drramasjang/posts/10151119697793795

Der bliver sagt fuck, pik og så videre... Er det i orden efter din mening fordi de jo alligevel lærer de ord, eller synes du ikke det er i orden og hvorfor?

Min personlige mening:

Ramasjang er ikke en babykanal, det er en børnekanal, dvs. børn i alderen 8 og derover... Ikke dermed sagt at jeg synes det er iorden at der bliver sagt fuck osv. Men ja, hvis man ikke vil have sine børn skal lære sådan nogle ord, så skal man virkelig skærme dem fra omverdenen, eller også så kunne man jo gøre det som man har valgt at gøre da man stod med en postiv test i hånden... Være deres forældre og forklare dem at sådan snakker man ikke, eller sluk for det lort man ikke vil have de ser...

Silas ser ikke ramasjang, det er han bare alt alt for lille til, for jeg kan godt mærke på ramasjangs udvalg at det ikke er tumlingevenligt.. Det er til børn der er ældre... Nej han får lov at se Peter Plys sammen med os eller andet jeg synes er aldersvarende...

Hvad er din mening om det hele?

Jeg synes bestemt det er noget mærkeligt noget, at man har behov for at lave børneprogrammer med sådanne ord.. Altså, så er jeg faktisk ligeglad med aldersgruppen... Lærer vi ikke vores børn at de skal tale pænt? Om de er 6 år eller 16?? Man er naiv hvis man tror man kan skærme dem fra det i hverdagen. Men jeg synes ikke det hører nogen steder henne overhovedet, at opfordrer til at lærer de ord! 

Den hårde tone er ikke myntet på dig, jeg bliver bare så forarget. 

Anmeld

28. oktober 2012

LouiseRH

Man kan nok ikke forhindre børnene i at lære de grimme ord. Men en tv-kanal, kan i det mindste gøre sit, for at undgå de ord!!

Synes simpelthen det er så forkert, at der bliver bandet på en børnekanal!

Anmeld

28. oktober 2012

Muhmi

LouiseRH skriver:

Man kan nok ikke forhindre børnene i at lære de grimme ord. Men en tv-kanal, kan i det mindste gøre sit, for at undgå de ord!!

Synes simpelthen det er så forkert, at der bliver bandet på en børnekanal!

Er enig.. Det sprog hører ingen steder hjemme og slet ikke til børn...

Men der er det jo vores opgave som forældre at slukke for det og sige at de ikke må se det

Anmeld

28. oktober 2012

wamse

Lærke ser Ramasjang, og faktisk kun Ramasjang Jeg kan godt forstå, at sproget kan chokere, men jeg oplever ikke at hendes sprog er grimt af den grund. Vi snakker tværtimod om, hvordan man snakker, og hvad der er okay. Hun sidder selv om kommenterer, at sådan skal man altså ikke snakke til andre.

Jeg synes faktisk at sproget ret godt svarer til sprogbruget der findes i virkeligheden, og hvorfor lave en romantiseret udgave af virkeligheden?? Det gør Disney programmer/film jo fint
Så burde hun slet ikke omgåes hendes teenage brødre, for deres sprog er heller ikke for børn altid

Men er det så stort et proplem for forældre, så synes jeg da, man skal hoppe forbi kanalen, da det jo ikke er tvungen at man lader sine børn se det
Opgaven må være, at jeg som forældre lærer mine børn, om hvor og hvornår man kan snakke de lidt grimmere ord

Anmeld

28. oktober 2012

Muhmi

wamse skriver:

Lærke ser Ramasjang, og faktisk kun Ramasjang Jeg kan godt forstå, at sproget kan chokere, men jeg oplever ikke at hendes sprog er grimt af den grund. Vi snakker tværtimod om, hvordan man snakker, og hvad der er okay. Hun sidder selv om kommenterer, at sådan skal man altså ikke snakke til andre.

Jeg synes faktisk at sproget ret godt svarer til sprogbruget der findes i virkeligheden, og hvorfor lave en romantiseret udgave af virkeligheden?? Det gør Disney programmer/film jo fint
Så burde hun slet ikke omgåes hendes teenage brødre, for deres sprog er heller ikke for børn altid

Men er det så stort et proplem for forældre, så synes jeg da, man skal hoppe forbi kanalen, da det jo ikke er tvungen at man lader sine børn se det
Opgaven må være, at jeg som forældre lærer mine børn, om hvor og hvornår man kan snakke de lidt grimmere ord

Anmeld

28. oktober 2012

LouiseRH

Muhmi skriver:

Er enig.. Det sprog hører ingen steder hjemme og slet ikke til børn...

Men der er det jo vores opgave som forældre at slukke for det og sige at de ikke må se det

Det er jo lige det

Synes bare slet ikke sproget hører hjemme på en børnekanal. Dr må da efterhånden have fundet ud af at MANGE forældre er utilfredse med sproget på kanalen

Anmeld

28. oktober 2012

Pikku Myy

Hvis Ramasjang skal ramme gruppen af tweens som har uendeligt mange muligheder og er utrolig svære at tilfredstille, bliver de nødt til at bruge et sprog der er tidssvarende. Jeg tror simpelthen ikke den er meget længere. Alternativet er at de stopper med at lave programmer til denne målgruppe, men så tror jeg også der vil være en masse der kommer til at brokke sig.

Jeg synes Ramasjang meget konsekvent har delt hvertfald deres hverdagsprogram ind i segmenter, der henvender sig til forskellige aldersgrupper. Hvis man er lidt opmærksom og holder sig indenfor disse, har jeg absolut ikke noget problem med at min søn hører og bruger sproget.

Og så må jeg da også indrømme at min søn godt ved at hvis man støder sin fod hårdt ind bordbenet, kan man komme til at sige "Av, for fanden", så jeg er måske ikke den i hele verden, der forholder mig mest konservativt til sproget

Anmeld

28. oktober 2012

LR85

Jeg synes ikke det er i orden med hverken grimt sprogbrug eller lign. 

Synes ramasjang er helt fra 2-års alderen (min dreng på 2 ser det i hvert fald med stor lyst)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.