Eksperthjælp: 15 måneder, hiver sig selv i håret , når han får et nej.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.252 visninger
0 svar
0 synes godt om
28. oktober 2012

Lisbeth Jess

"15 måneder, hiver sig selv i håret , når han får et nej."

Hej Lisbeth

Min søn på 15 mdr har et stort temperament. Det er som sådan ikke et problem, men han er nu begyndt at hive sig selv i håret når han ikke får sin vilje!

Han hiver til og begynder jo at græde da det gør ondt. Jeg har prøvet at forklare at jeg godt kan forstå han er sur, men at han ikke må hive sig i håret. Det virker til at gøre det værre.... For nu kigger han meget bebrejdende på mig eller hans far mens han hiver sig i håret.

Vi er i syv sind! Vi har talt om at ignorere det, men det virker også bare svært. Vi vil jo gerne anderkende at han er vred eller frustreret, men samtiddigt skal han jo også forstå at et nej er et nej.

Hvordan skal vi takle den her situation? Han har endnu intet sprog, men forstår meget af det vi siger til ham.

Det gør bare så ondt i moderhjertet at se min søn hive sig selv i håret!

På forhånd tak for svar!

Lisbeths svar

Hej !
Det lyder tungt når ens lille pus sidder og hiver sig hårdt i håret så det gør ondt.
Jeg tror han fortæller jer, at det gør ondt på ham når der bliver sagt nej, og han har brug for at blive holdt om og komme af med sin vrede og sorg samtidig..
Du har ret, han forstår ikke endnu hvad al kommunkation går ud på¨.han mærker blot sin smerte, og deter helt normalt.

Når I siger nej, så gør det kort og kærligt, ikke de store forklaringer. og afled ham. F.eks.

Den der skal ligge her, se det her må du lage/gøre noget med. Sig ja til alt det han må, så det ikke er nej hele tiden, det gør de små afmægtige, for de vil så gerne.

Han bliver sikkert gal, skriger eller andet. så skal der rummes, ved at holde om ham og lade ham græde. mens I med krop og stemme viser ham. bare græd vi kan rumme dig,

mENS HAN GRÆDER, MÆRKER HAN, AT I RUMMER OG GIVER EMPATI PÅ HANS FØLELSER, OG DET ER DET er HANS BEHOV.

hVIS IKKE DET HJÆLPER, DET TAGER NOK LIGE ET PAR DAGE, INDTIL HAN BLIVER OPMÆRKSOM PÅ HVAD DER NU SKER.

Og han stadig hiver i sit hår, så tag hans arm væk fra håret, giv ham en grydeske og pude og lad ham slå på den. ja du er gal, se du kan slå her.

Håber dette kan inspirere jer til at han stopper med at skade sig selv..

held og lykke med ham og rigtig god søndag.
Varme hilsner
Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.