Nogen med stor forstand på Pierre Bourdieu????

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.222 visninger
8 svar
0 synes godt om
27. oktober 2012

Ryberg

Min moster skal op til den afsluttende eksamen på hendes uddannelse som SSA på tirsdag.

Jeg var oppe hos hende for et par dage siden og der drøftede vi Bourdieu omkring hans Habitus og felt.

Hun havde taget habitus med i hendes oplæg, og jeg mente hun også godt kunne tage feltet med på den her måde:

Hun skriver om alkoholisme, og for at forstå de her mennesker kan man se på deres miljø og arv via Bourdieus Habitus og felt.

Arv = Habitus
Miljø = Felt

Har vi ikke forstået det korrekt, at Habitus kan være arv og feltet kan være miljøet....

jeg ved der sidder nogen kloge hovedet derude

Jeg vil bare ikke sende min moster op til den eksamen med det her, hvis det så ikke passer og jeg så har bildt hende noget ind

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. oktober 2012

Ryberg

Slet ingen?

Anmeld

27. oktober 2012

wamse

Jeg tænker ikke at håbitus kun kan beskrives som arv, da det er den kropslig gjorde erfaring, man gennem hele livet gør sig. Sådan forstår jeg det

Anmeld

27. oktober 2012

wamse

Tænker ydermere at miløjet består af flere felter, som alle består af nogle doxa

Anmeld

27. oktober 2012

Maja88

habitus er ens rygsæk.. altså arv, erfaringer osv.

bil godt sige feltet kan være miljø

Anmeld

27. oktober 2012

Stjerneskud

Habitus er lidt begge dele. Samt den erfaring man har gjort sig, hvilken kultur man kommer fra osv. Man kan vel sige at habitus er alt det der har gjort en til den man er i dag

Anmeld

27. oktober 2012

bette bebs

åh for f... skrev et projekt om den kære Bourdieu, fik 12 Men har smidt hele opgaven ud, ellers ville jeg med glæde ha sendt den til din moster. Fik ham lidt trukket ned over hovedet, men guuuud hvor var det egentlig spændende læsning

Anmeld

27. oktober 2012

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Habitus er som tidligere skrevet, ens bagage eller erfaringer, der er integreret i "kroppen". Felt er de forskellige sociale sammenhænge eller arenaer, hvori man socialicerer med andre mennesker, der er i disse arenaer, man gør brog af de kapitaler(sociale osv.) man har til rådighed, enten tillært, eller på anden måde opnået.

Så nej, felt er ikke miljø, som sådan.

Anmeld

27. oktober 2012

L&V

mor:) skriver:

Habitus er som tidligere skrevet, ens bagage eller erfaringer, der er integreret i "kroppen". Felt er de forskellige sociale sammenhænge eller arenaer, hvori man socialicerer med andre mennesker, der er i disse arenaer, man gør brog af de kapitaler(sociale osv.) man har til rådighed, enten tillært, eller på anden måde opnået.

Så nej, felt er ikke miljø, som sådan.

yeps det er også sådan jeg vil beskrive det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.