En nem opskrift på boller i karry? :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.281 visninger
6 svar
0 synes godt om
25. oktober 2012

lycly

Jeg ved godt nogenlunde hvordan det skal laves, men synes mange af opskrifters på nettet virker lidt uoverskuelige. Nogen der kan simplificere det lidt for mig? Og gerne en hvor der ikke skal bruges maizena meljævner for det kan jeg ikke finde ud af at bruge, laver altid min egen af mel og vand Det må meget gerne være en opskrift med. æble i

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. oktober 2012

lycly

Nå ja, og så har jeg tænkt mig at lave det af hakket kylling i stedet for svin

Anmeld

25. oktober 2012

FruK

Jeg har lavet kødboller af hakket kylling til boller i karry - men det er sådan lidt på slump.

Jeg laver farsen af hakket kylling, æg, havregryn/grahamsmel, lidt mælk - og så gerne fint revet hvidløg og fint revet frisk ingefær, men det er jo en smagssag. Godt mad salt og peber.
Kog bollerne - og gem kogevandet.
(Skal det gå rigtig stærkt køber jeg færdige boller af svin... både manden, sønnen og jeg selv kan dog bedre lide de hjemmelavede)

Revet eller hakket løg svitses sammen med karry. Æble i små tern (eller revet) tilsættes. Drys lidt mel over og lad det suge fedtstoffet. Kogevand tilsættes lidt ad gangen, røres godt undervejs og lad det koge igennem - så jævner melet det. Hvis det skal jævnes yderligere kan du gøre det med meljævning.

Anmeld

25. oktober 2012

lycly

FruK skriver:

Jeg har lavet kødboller af hakket kylling til boller i karry - men det er sådan lidt på slump.

Jeg laver farsen af hakket kylling, æg, havregryn/grahamsmel, lidt mælk - og så gerne fint revet hvidløg og fint revet frisk ingefær, men det er jo en smagssag. Godt mad salt og peber.
Kog bollerne - og gem kogevandet.
(Skal det gå rigtig stærkt køber jeg færdige boller af svin... både manden, sønnen og jeg selv kan dog bedre lide de hjemmelavede)

Revet eller hakket løg svitses sammen med karry. Æble i små tern (eller revet) tilsættes. Drys lidt mel over og lad det suge fedtstoffet. Kogevand tilsættes lidt ad gangen, røres godt undervejs og lad det koge igennem - så jævner melet det. Hvis det skal jævnes yderligere kan du gøre det med meljævning.

Tak for det Hvor meget karry bruger du?

Anmeld

25. oktober 2012

Team Putte

LuLy skriver:

Jeg ved godt nogenlunde hvordan det skal laves, men synes mange af opskrifters på nettet virker lidt uoverskuelige. Nogen der kan simplificere det lidt for mig? Og gerne en hvor der ikke skal bruges maizena meljævner for det kan jeg ikke finde ud af at bruge, laver altid min egen af mel og vand Det må meget gerne være en opskrift med. æble i

Jeg bruger en frikalet og 1 1/2 dl vand til bollerne, former dem og koger dem til de bobler op til overfladen.

Sovsen laver jeg ved at smelte margarine og riste karryen af i det. så tilsætter jeg mel til man har en fin lille melbolle på bunden og så bruger jeg vandet fra kødbollerne til at hælde i til sovsen har den rigtige konsistens.. Smager til med salt og servere med ris

Anmeld

25. oktober 2012

FruK

LuLy skriver:

Tak for det Hvor meget karry bruger du?

Jeg drysser i frihånd.  Men et par teskefulde vel... godt og vel. Bruger sød karry, da jeg ellers synes det bliver for stærkt.

Anmeld

25. oktober 2012

LSM

LuLy skriver:

Herhjemme koger jeg bollerne i vand som jeg kommer hønseboullion i
brænder karryen af i fedtstof bruger ca 2 spsk, men kommer meget an på karryen tilsætter læg og æble svitser det og tilsætter så boullion vandet fra bollerne , jævner med meljævner og smager til med salt og peber

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.