lillepuller skriver:
Hej piger ,
min søn er snart 2 og vi har lidt problemer herhjemme ...
Han er begyndt at opføre sig meget mærkeligt og aggressivt.
Jeg ved ikke om det er noget han har fået lært fra vuggestuen, men når vi beder ham om noget så slår han på bordet med håndfladen og råber nej.
det har vi aldrig gjort derhjemme.. og vi råber aldrig .
Han vil bestemme hele tiden og vil næste aldrig lytte....
Han vil endda bestemme hvor vi skal sidde og sådan ..
Vi er begyndt at ignorer ham men det er bare træls ...
når farmanden kommer hjem fra arbejde så må han ikke komme ind til os og sige hej, så råber vores søn højt at han skal gå. 
han er en dejlig dreng, og dejlig at være sammen med men sommetider er han sådan.
Jeg ved ikk hvad vi har gjort forkert ? ...
Dy har INTET gjort forkert.
Tværtom har du opfostret din søn til at udvikle sig lige efter bogen 
Jeg vil råde dig til IKKE at lave konflikt ud af hans opførsel, men at anerkende ham for det, han (prøver at) gør(e).
Så når han vil bestemme, hvor I skal sidde, så anerkend hans mening "Nå, du synes lige, mor skulle sidde her. Jamen, det er da også en god idé, men jeg havde nu tænkt mig at sidde der..." og i den dur.
Det der med at råbe nej og protestere, når nogen kommer og går. - Prøv om I ikke kan imødekomme ham lidt. Det er helt normalt at have det lidt svært med overgange i den alder. Især i forhold til relationer. Så prøv at lade ham se, at nu er far kommet hjem, før han ligefrem skal i kontakt med ham. Stille og roligt.
Mit råd er i det hele taget: Lad være med at gøre det til et opdragelsesproblem. Din søns adfærd er nemlig IKKE et udtryk for manglende/dårlig opdragelse. Og anerkend hans bestemme/kontrol-kommunikation. "Sikke du banker i bordet nu. Gør det lige lidt mere stille, for jeg får helt ondt i ørene." I den dur.
fra en der genkender det hele og nu har det mest blide og "velopdragne" barn (3 år)
Anmeld