"Opfølgning 2 :Barn knapt 3 år, der ikke sover om natten."
Hej Lisbeth
Jeg har før skrevet til dig og håber endnu engang på hjælp, min dreng på knap 3 år vågner en milliard gange om natten - han er ørebarn (men er tjekket i sidste uge og drænene sad perfekt)
Han går stadig i Dagpleje - og intet er sket i hjemmet, vi kører rutine mht. aftensmad og putteritualer, men alligevel vågner han (rigtig) mange gange i løbet af natten,
Vi har i en periode prøvet at sætte en seng mere i forlængelse af vores egen, således han bare kunne komme ind, hvis han vågnede, MEN han vågner fortsat mange gange og vil så tilbage i hans egen seng, vågner igen og vil tilbage i vores seng, også sådan fortsætter det HELE natten.
Han er en sund og rask dreng (en stor dreng på 20 kg og 1 meter), han spiser godt og leger fint - der er intet at mærke på ham i løbet af dagen....
Hvad skal jeg dog stille op?
Jeg kan ikke blive ved med at rende oppe 10+ om natten - det har stået på i over 6 mdr nu
Lisbeths svar
Hej !
Nu er det lige før du ikke kan hænge sammen mer, læser jeg.og I skal have noget hjælp som jeg skrev til dig sidst.
Alligvel kan det jo være at i ikke har nogen der kan hjælpe jer, enten bor de for langt væk eller andet.
Jeg håber du har bestilt en lægetid, så han bliver checket udover ørerne.
Du kan ringe til din sundhedsplejerske og sige hjælp. Hun kan se ham dig/jer, spørge ind og sikkert støtte dig med ting, der kan bedre situationen.
I nogle kommuner er der et familiehus med rådgivere til familier med børn. I har et problem omkring søvn, det tærer på familien., så det kan være de kan hjælpe jer.-
På biblioteket kan der lånes musik for de små, som giver god indsovning, deter en muligehed.
hav en lille lampe tændt.så når han vågner er der lys.
Han er en stor dreng, hvilken seng sover han i, en juniorseng?
Deter vigtigt med god plads til at vende og dreje sig.
Med sundhedsplejersken kan du snakke om mulighed for på hjælpemiddelcentralen at låne en dyne med plastikkugler. det giver ofte en dejlig søvn for de små, når dynen hviler tungt på dem.
Når alt dette er sagt, så er min holdning stadig at han græder af en årsag.
Den kan være hos ham eller hans omgivelser.
Hvordan har I det som familie udover I er ved at segne af træthed, er der humor , glæde, omsorg og kærligehed imellem jer alle?
Er der ting de rkan ændres, vær åben og snak om det med hinanden.
Snak om dagplejen.er der kommet nye børn, er der nogen på hans alder., bliver han stimuleret til sin alder? eller er han sammen med lutter 1-2 årige?
Rigtig mange ting kan påvirke et så lille et barn, og det kan være så svært at finde ud af hvad der kan gøres anderledes, derfor er der mange ting, der kan forsøges.
Det sidste jeg kan foreslå er at I skiftes til at sove ved hands seng på en madras. Når han vågner, er I der starks med beroligende lyde og en fast hånd på hans brystkasse,så han kan mærke deter trygt at ove videre. Det giver nok mere søvn end at rende frem og tilbage.
held og lykke, spørg bare løs, hvis der ernoget du vil vide mere om,
Jeg sender dig nogle kæmpe knus og håber på gode nætter
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk