Pco

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

486 visninger
4 svar
0 synes godt om
20. oktober 2012

Anonym trådstarter

En tæt på mig har lige fået beskeden at hun har PCO og jeg har siddet herinde lidt for at prøve at danne mig et overblik over hvilket forløb hun skal igennem den dag hun beslutter sig for at ville have børn (hvis hun altså gør det - hun virkede ret opgivende) og om der var nogle gode råd fra jer der ved hvad hun går igennem. Nogle guldkorn? Hvad gjorde i da i fandt ud af det?

Hilsen en bekymret veninde

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. oktober 2012

Majeha

Anbefal hende bogen "Spis dig gravid". Den er fantastisk, og har hjulpet mange pco piger til graviditet. Nogen bliver endda gravide kun ved kostomlægningen, og slipper for bl.a. medicin. Og selvom man ikke nødbvendigvis ønsker at blive gravid, så hjælper den også på de mange gener, der kan være ved pco og pcos.

Anmeld

20. oktober 2012

Miin'Baby'Mus

Anonym skriver:

En tæt på mig har lige fået beskeden at hun har PCO og jeg har siddet herinde lidt for at prøve at danne mig et overblik over hvilket forløb hun skal igennem den dag hun beslutter sig for at ville have børn (hvis hun altså gør det - hun virkede ret opgivende) og om der var nogle gode råd fra jer der ved hvad hun går igennem. Nogle guldkorn? Hvad gjorde i da i fandt ud af det?

Hilsen en bekymret veninde

Årh stakkels din veninde  

Jeg fik også konstateret PCO efter mange år hvor jeg godt vidste at der var noget i vejen  Det var et hårdt slag i ansigtet og jeg fik faktisk en depression af det - bare tanken om ikke at kunne få børn var simpelthen så nedslående  Så pas godt på din veninde..

Jeg fik af vide at det eneste der hjalp var kost og motion - men helt ærligt så er det bare slet ikke det man tænker på når man lige har fået af vide at man har svært ved at få børn. Det virker som om at det burde motivere en, men ofte har det den helt modsatte effekt og man får ikke taget sig sammen pga "sorg". 

Jeg fik ganske vist tabt mig 12 kg, men det skulle jeg så også hvis jeg gerne ville videre på en klinik - det var lidt mere motiverende at vide at man kunne få hjælp og at der var en lille smule håb forude, men ork det er stadig en hård kamp med masser af tåre 

Kæresten og jeg var slet ikke i tvivl om at vi ville have hjælp til at få et barn - specielt fordi at jeg inde i mig selv havde vidst i mange år at jeg fejlede noget, så havde ikke det vilde håb for at det ville ske af sig selv.

Solstrålehistorien i det hele er så at jeg fik tabt mig de 12 kg, lægen på klinikken syntes det var rigtig flot og ville gerne med samme starte ud med Pergotime og Pregnyl (hormoner)  Jeg skulle så tabe mig mere hvis at vi skulle videre i systemet, men jeg var bare glad for at min indsats var godt modtaget hos dem (det er nemlig ikke alle der er lige motiverende overfor patienterne). 

Jeg skulle så komme tilbage og scannes for at se om jeg havde dannet æg (os PCO piger danner jo ikke brugbare æg) og jeg havde nogle flotte æg  Jeg var så lykkelig, det virkede jo  Og som den fedeste bonus var jeg 14 dage senere også gravid   Vi venter os i dag en lille prinsesse til januar.

Men som sagt er min historie en solstråle historie, det jo let på klinikken og så er der andre som skal kæmpe så meget mere  Føler virkelig med din veninde og hun må da hellere end gerne skrive til mig og hører ad.

Det er hårdt og hun skal vide at hun ikke er dum fordi hun er ked af det eller ikke får spist sundt og motioneret. 

Anmeld

20. oktober 2012

Jonna1979

Jeg har pco og har en solstrålehistorie

Da jeg var 18 fik jeg hormoner for at få styr på min mens som var udeblevet i to år og da det kom fik jeg p piller og fik beskeden om jeg nok skulle have hjælp når jeg skulle have børn
Tænkte ikke mere over det før jeg var 31 og skulle igang med at blive gravid. Da der var gået 6 mdr uden graviditet og jeg liggende en omvandrende teenager ringede jeg til lægen vi blev enige om at jeg skulle til Horsens op til en der havde forstand på det. Jeg fik konstateret pco og var selvfølgelig ked af det , men skulle gå hjem og vente på min næste mens for skulle have noget hormon, skæbnen ville for engangs skyld kom den 14 dag efter jeg fik hormoner og skulle så op til ham og have tjekket mine æg, der var to der var rimelige så jeg skulle ave en ægløsningsprøjte også havde vi ellers 48 Timer til at knalde Bingo den var der
Vi fik en sund dejlig datter der er 13 måneder og om 5 uger skal være storesøster til en ikke planlagt lillebror men vi glæder os og det kom helt af sig selb

Anmeld

21. oktober 2012

Puttemor86

Hej.

Jeg er helt enig med Majeha. - "Spis dig gravid" har været min "bibel" siden jeg fik at vide at jeg havde PCOS.

Jeg har spist efter bogen i 6 mdr. og har tabt 24kg (vejede 97kg fra starten). Det er selvfølgelig også vigtigt med motion. Jeg har normalt ikke været motiveret til at motionere, men da jeg vidste at det ville forbedre chancerne for at blive gravid, var der pludselig en masse motivation i det.

Jeg er godt nok ikke blevet gravid endnu, men mine tal ligger fint nu, og vi skal snart i IVF/ICSI behandling, da min mand har noget nedsat sædkvalitet.

Jeg synes at nogen af mine veninder har haft svært ved at forstå at jeg skal spise så meget anderledes, og ikke forstår at jeg ikke vil have bare et enkelt stykke slik eller noget. - Så det kan du måske hjælpe hende med, ved ikke at dømme hende, hvis hun vælger helt skarp at gå efter bogen eller hvad hun nu ellers vælger.

Jeg synes at det hjalp at tale om de ting jeg har tænkt.

Jeg synes også at det har irriteret mig, hvis der er nogen der bliver ved med at kommentare og sige at de synes at det er syndt at jeg ikke lige må spise slik eller kartofler osv. Jeg tænker nemlig ikke længere over at jeg spiser så meget anderledes end andre, med minder folk bliver ved med at kommentare det hver gang jeg spiser nødder i stedet for kage el.l.

Kan godt høre at det næsten lyder som et surt opstød, men det kan være nogen af de steder hvor man måske skal træde lidt varsomt.

Mvh Puttemor

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.